Rijbewijs C1 vragen???

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Ik rij voor eigen rekening en heb het al nagevraagd dus heb ik geen vakbekwaamheid nodig.
Omdat het ophalen van wagens niet mijn hoofdactiviteit is.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door bert.covens »

Esco54 schreef:Ik rij voor eigen rekening en heb het al nagevraagd dus heb ik geen vakbekwaamheid nodig.
Omdat het ophalen van wagens niet mijn hoofdactiviteit is.
Waar heb je dat precies nagevraagd ? Want 't is een beetje kort door de bocht, naar ik vrees .....

De regelgeving mbt code 95, vind je >>> hier.
Artikel 4

§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;

2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;

3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;

4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;

5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;

6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
Het moet dus gaan om materiaal, apparatuur of machines die je voor je werk nodig hebt ......

Als je wagens aankoopt, vervoert en weer doorverkoopt, vrees ik er een beetje voor dat je je niet op deze uitzondering zal kunnen beroepen. Die wagens zijn dan immers géén materiaal, noch apparatuur, noch een machine, die je voor je werk nodig hebt ..... maar veeleer de goederen die je verhandelt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Esco54
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2014, 22:34

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Esco54 »

Geen probleem heb het nagevraagd en het blijkt niet nodig te zijn...dus enkel rijbewijs C.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door bert.covens »

Esco54 schreef:Geen probleem heb het nagevraagd en het blijkt niet nodig te zijn...dus enkel rijbewijs C.
Dat is -helaas- wat velen je verkeerdelijk wijsmaken. Een échte Belg zoekt gretig naar achterpoortjes door .... euh ... creatief om te springen met de nadrukkelijk voorziene uitzonderingen.

Màààr: het feit dat je voor eigen rekening rijdt, is niet voldoende om onder deze uitzondering te vallen. Men moet de volledige tekst in acht nemen. Nogmaals: ik vrees ervoor dat het vervoer van goederen die je verhandelt, niet hetzelfde is als materialen, machines of apparatuur die je nodig hebt bij de uitoefening van je job.

Dus, mij vooral niet gelaten als je per sé zulke risico's wil nemen. Maar bedenk dat als je een wat minder creatieve wetsdiender tegenkomt, en een rechter die zijn visie volgt, .... de gevolgen nog niet mals zullen zijn.

Jij, of je bron, mogen me dus gerust overtuigen door de uitzondering te citeren waarop je je dan wél gaat beroepen bij een wegcontrole ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Stefan Peeters »

Esco54 schreef:Geen probleem heb het nagevraagd en het blijkt niet nodig te zijn...dus enkel rijbewijs C.
Mag ik je vragen bij wie je dat nagevraagd hebt?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Inazuma »

Volgens GOCA folder is theorie C1/C op afspraak ...

http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... -C1_NL.pdf

pagina 3; links midden
Verbruggen

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Verbruggen »

Hallo,
Wat moet je doen om een rijbewijs voor een mobilhome 3,5 ton te halen? Deze heb je naar het schijnt nodig voor Duitsland en Frankrijk.Wij hebben al een rijbewijs D
Grtjs
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs C1 vragen???

Bericht door Inazuma »

Voor een mobilhome van 3,5 ton maximaal toegelaten massa (categorie B) volstaat rijbewijs B in gans de EU
Plaats reactie