Nieuwe Wetgeving

Vraag hier tips en hulp van anderen.
mOi...

Nieuwe Wetgeving

Bericht door mOi... »

Geachte

Ik had een vraagje ivm de nieuwe wetgeving.
Ik behaalde in april 2009 mijn theorie rijbewijs B.
Wegens te drukken studies had ik helaas te weinig tijd op te oefenen => voorlopig rijbewijs 36mnd vervallen (April 2012).
Nu zou ik graag zo snel mogelijk opnieuw voor mijn theorie willen gaan (morgen, volgende week,..)
Kan ik opnieuw mijn theorie gaan afleggen en na het slagen van de theorie een VR18mnd zonder begeleider gaan aanvragen op de gemeente.?
Ik heb in augustus 2011 ook 8u rijles gevolgd, kan ik deze dan gebruiken in mijn 20u.?
Hoe zit dat nu precies moet die nieuwe wetgeving, want ik vind deze niet echt duidelijk.?

Alvast Dank
mvg
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nieuwe Wetgeving

Bericht door Inazuma »

mOi... schreef: Ik behaalde in april 2009 mijn theorie rijbewijs B.
Voorlopig rijbewijs 36mnd vervallen (April 2012).
Nu zou ik graag zo snel mogelijk opnieuw voor mijn theorie willen gaan (morgen, volgende week,..)
Dat kan zonder probleem.
Je vorige theorie is intussen vervallen, en om praktijk- examen te mogen doen, moet je theoretisch examen tegenwoordig minder dan 3 jaar geleden afgelegd zijn.

Je moet dus in elk geval opnieuw het theoretisch examen afleggen.
... en na het slagen van de theorie een VR18mnd zonder begeleider gaan aanvragen op de gemeente.?
Neen ... Dat kan niet meteen.
Je vorige voorlopige rijbewijs is vervallen.
Dat betekent dat je pas drie jaar na de vervaldatum ervan - dus ergens april 2015 - opnieuw een voorlopig rijbewijs B kan krijgen.

Tot dan kan je enkel met een erkende rijschool oefenen, dit is minstens 6 lesuren, en moet je ook examen afleggen met de rijschool.

Het alternatief is wachten ...
Ik heb in augustus 2011 ook 8u rijles gevolgd, kan ik deze dan gebruiken in mijn 20u.?
Die lesuren vervallen na 3 jaar ... nu ongeveer dus, al naargelang wanneer je ze precies volgde.

Deze lesuren kunnen dus in april 2015 niet meer meetellen ...
mOi...

Re: Nieuwe Wetgeving

Bericht door mOi... »

Hartelijk dank voor deze snelle reactie!
Dankzij deze uitleg ben ik al wat wijzer geworden wat ik nu precies kan ondernemen :)

mvg
Plaats reactie