Mogelijke fouten..

Vraag hier tips en hulp van anderen.
voziti
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2014, 13:00

Mogelijke fouten..

Bericht door voziti »

Ik ga binnen enkele dagen examen doen.

Ik heb 20u rijschool gedaan maar heb toen geen attest gekregen omdat de instructeur vond dat ik nog niet goed genoeg reed.
Daarna ben ik heel veel gaan oefenen met mijn begeleider (vader).

Het lukt goed, maar heb nog wat problemen, waar ik niet goed weet wat mee te doen...

1) Fietsers op een zebrapad. Ik weet dat een fietser die over het zebrapad wil fietsen (indien géén voorrang van rechts), geen voorrang heeft en ik dus moet doorrijden. Ik heb echter een helse angst om fietsers omver te rijden dat ik altijd stop voor fietsers in zo'n situatie. Ik weet dat ik móet doorrijden op het examen zolang ik de fietser niet in gevaar breng--- maar ik mijn hoofd zie ik die fietser vertrekken of voor mijn banden vallen, waardoor ik niet anders kan dan stoppen.

2) Een trosje wielrenners voorbijsteken in bebouwde kom. Max. snelheid 50 km/u. Om deze wielrenners voorbij de rijden is het niet altijd mogelijk dit te doen aan 50 km/u omdat je dan het verkeer gaat hinderen op het andere rijvlak omdat je je daar te lang op bevindt. Mag je dan 55 of 60 km/u rijden om de wielrenners voorbij te rijden? Of moet je gewoon achter het trosje wielrenners blijven hangen?

3) Bord verboden toegang enkel plaatselijk verkeer. Stel je hebt dit bord te laat gezien maar je bent de straat nog niet ingereden. Mag je dan wat achteruitrijden om de straat in de rijden die je wel in mag?

4) Ik heb een grote angst om te wisselen van baanvak bij drukte om me bijv. voor te selecteren voor een kruispunt. Ik zie dat een auto me ertussen wilt laten, maar vertrouw deze niet --- omdat ik in mijn hoofd een botsing zie gebeuren.


Even ter toevoeging: ik haat autorijden, maar heb het nodig voor mijn werk. Ik zit met grote angst achter het stuur, zie alle mogelijk ongelukken met fietsers en auto's in mijn hoofd gebeuren. Heb wel verkeersinzicht (te weinig? of juist te veel?) waardoor ik alles zie gebeuren wat fout kan lopen, waardoor ik minder vlot rijdt. Heb nochtans nooit een ongeluk gehad. Wel zien gebeuren en de gevolgen gezien (werk in het ziekenhuis). 's Nachts droom ik iedere nacht over fietsers die ik omver rijdt (die aan de verkeerde kant fietsen, die opeens het zebrapad over schieten, een wielrenner die voor mijn banden valt,...) of een botsing met een auto die ik veroorzaak... Ik denk dat ik gek aan 't worden ben. :|
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door bert.covens »

voziti schreef: Fietsers op een zebrapad. Ik weet dat een fietser die over het zebrapad wil fietsen (indien géén voorrang van rechts), geen voorrang heeft en ik dus moet doorrijden. Ik heb echter een helse angst om fietsers omver te rijden dat ik altijd stop voor fietsers in zo'n situatie. Ik weet dat ik móet doorrijden op het examen zolang ik de fietser niet in gevaar breng--- maar ik mijn hoofd zie ik die fietser vertrekken of voor mijn banden vallen, waardoor ik niet anders kan dan stoppen.
NOOIT fietsers spontaan in het verkeer lokken in zo'n geval. Enerzijds geef je zo de indruk dat je je voorrangsregels niet correct kan toepassen. Anderzijds creëer je zo een vals gevoel van veiligheid bij veel fietsers. Zij krijgen langzamerhand de indruk dat ze enkel rechten, overal voorrang, en geen plichten zouden hebben in het verkeer. En dat kan vroeg of laat fatale gevolgen hebben. Je kan wél je voet van 't gas halen en je klaar houden om veilig te stoppen in geval zij TOCH oversteken.

Wel opletten als de fietsers afstapt aan het zebrapad uiteraard. Met de fiets aan de hand, heeft hij wél voorrang.
voziti schreef: --- maar ik mijn hoofd zie ik die fietser vertrekken of voor mijn banden vallen, waardoor ik niet anders kan dan stoppen.


Door zélf spontaan te stoppen, lok je mogelijks de fietser het verkeer in. Kinderen bvb zullen jou gegarandeerd zowat blindelings vertrouwen en steken over zonder om te kijken. Kan LEVENSGEVAARLIJK zijn als de tegenligger zich daar niet aan verwacht en niet stopt.

Dit is dus de nuance tussen dubbel voorzichtig zijn (veilig kunnen stoppen indien nodig) , en te pas/onpas gaan stoppen en anderen onnodig voorrang verlenen.
voziti schreef: Een trosje wielrenners voorbijsteken in bebouwde kom. Max. snelheid 50 km/u. Om deze wielrenners voorbij de rijden is het niet altijd mogelijk dit te doen aan 50 km/u omdat je dan het verkeer gaat hinderen op het andere rijvlak omdat je je daar te lang op bevindt. Mag je dan 55 of 60 km/u rijden om de wielrenners voorbij te rijden? Of moet je gewoon achter het trosje wielrenners blijven hangen?
Neen, je mag géén snelheidsovertreding begaan om die wielrenners in te halen. Daarop is er géén uitzondering voorzien.
voziti schreef: Bord verboden toegang enkel plaatselijk verkeer. Stel je hebt dit bord te laat gezien maar je bent de straat nog niet ingereden. Mag je dan wat achteruitrijden om de straat in de rijden die je wel in mag?
Je zal dan geen keuze meer hebben dan achteruit rijden. Immers : erin rijden = sowieso einde verhaal op je praktijkexamen. Denk er wel aan: achteruit rijden is een maneuver, dus voorrang verlenen!

Dergelijke borden niet/veel te laat opmerken, is eigenlijk een teken aan de wand dat je idd. nog veel oefening nodig hebt. Het is voor een beginnend bestuurder niet altijd even evident om de tijd/aandacht evenwichtig te verdelen tussen de bediening + besturen van z'n voertuig enerzijds en verkeersdeelname anderzijds. Goed oefenen is hier de boodschap.
voziti schreef: Ik heb een grote angst om te wisselen van baanvak bij drukte om me bijv. voor te selecteren voor een kruispunt. Ik zie dat een auto me ertussen wilt laten, maar vertrouw deze niet --- omdat ik in mijn hoofd een botsing zie gebeuren.
Bedenk dat veranderen van rijstrook een maneuver is, en dat je dus voorrang moet verlenen. Sommige achterliggers zijn idd. terughoudend, of willen hoffelijk zijn zodra ze jou richting zien aangeven. Daarom best éérst kijken of het veilig kan. Zie je daar een achterligger rijden, geef hem dan eerst de kans jou in te halen. Dan pas richting aangeven, nog even dubbelchecken of de kust veilig is, en dan pas van rijstrook veranderen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door Inazuma »

voziti schreef:Ik zit met grote angst achter het stuur, zie alle mogelijk ongelukken met fietsers en auto's in mijn hoofd gebeuren. Heb wel verkeersinzicht (te weinig? of juist te veel?) waardoor ik alles zie gebeuren wat fout kan lopen, waardoor ik minder vlot rijdt. Heb nochtans nooit een ongeluk gehad. Wel zien gebeuren en de gevolgen gezien (werk in het ziekenhuis). 's Nachts droom ik iedere nacht over fietsers die ik omver rijdt (die aan de verkeerde kant fietsen, die opeens het zebrapad over schieten, een wielrenner die voor mijn banden valt,...) of een botsing met een auto die ik veroorzaak... Ik denk dat ik gek aan 't worden ben. :|
Het is enerzijds geen slechte zaak dat je je bewust bent van de mogelijke gevaren en gevolgen die verbonden zijn aan autorijden.
Anderzijds mag dat bewustzijn niet omslaan in angst die verlammend gaat werken ...

Maar als je echt elke nacht droomt dat je fietsers gaan overhoop rijden, is het misschien aangewezen hulp te zoeken in je beroepssector ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door de rijprof »

Waarom denk je dat een fietser zich plots voor jouw wielen gaat gooien?
Rij je misschien te traag?
Heb je oogcontact?
Kun je de intentie van de fietser goed inschatten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
voziti
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2014, 13:00

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door voziti »

Bedankt voor de reacties.

de rijprof schreef:Waarom denk je dat een fietser zich plots voor jouw wielen gaat gooien?
Rij je misschien te traag?
Heb je oogcontact?
Kun je de intentie van de fietser goed inschatten?
Ik heb bang dat een fietser zich plots voor mijn wielen gaat gooien, indien ik achter de fietser moet blijven rijden in situaties waar hem niet kan voorbij steken...
Ik heb zo'n angst voor fietsers omdat ik tijdens het oefenen al veel fietsers heb gezien die zich niet aan de verkeersregels houden, of ze niet kennen (jongeren). Heb dikwijls geen oogcontact met de fietsers omdat deze oversteekt, al fietsend (snel), zonder te kijken. Aangezien de fietser de zwakke weggebruiker is, voel ik me als bestuurder verplicht hun fouten te kunnen inschatten en hier op in te spelen, zodat er geen ongelukken gebeuren. Daardoor durf ik niet altijd vlot te rijden. Ik ben bang dat als ik een keer hard op mijn rem moet gaan staan voor een fietser, de auto achter mij - die al veel te dicht achter me reed en geen afstand hield - tegen mij botst. Ik ben denk ik te voorzichtig. En ik haat fietsers. En auto's die geen afstand houden. En auto's die mij rechts voorbijsteken wanneer ik ergens wil afslaan.
voziti
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2014, 13:00

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door voziti »

bert.covens schreef:
voziti schreef: Ik heb een grote angst om te wisselen van baanvak bij drukte om me bijv. voor te selecteren voor een kruispunt. Ik zie dat een auto me ertussen wilt laten, maar vertrouw deze niet --- omdat ik in mijn hoofd een botsing zie gebeuren.
Bedenk dat veranderen van rijstrook een maneuver is, en dat je dus voorrang moet verlenen. Sommige achterliggers zijn idd. terughoudend, of willen hoffelijk zijn zodra ze jou richting zien aangeven. Daarom best éérst kijken of het veilig kan. Zie je daar een achterligger rijden, geef hem dan eerst de kans jou in te halen. Dan pas richting aangeven, nog even dubbelchecken of de kust veilig is, en dan pas van rijstrook veranderen.
Wat moet je doen wanneer zich een "mini-fille" zich voor het kruispunt bevindt en je niet tussen de rij auto's geraakt op de rijstrook die je moet hebben?
Moet je dan wachten tot iemand je er tussen laat? Wat als niemand je tussen laat op je examen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door Inazuma »

voziti schreef:Wat moet je doen wanneer zich een "mini-fille" zich voor het kruispunt bevindt en je niet tussen de rij auto's geraakt op de rijstrook die je moet hebben?
Moet je dan wachten tot iemand je er tussen laat? Wat als niemand je tussen laat op je examen?
Vroeger beginnen pinken en vroeger voorsorteren helpt doorgaans .

Eens er daar al een rijtje gevormd is , wordt het natuurlijk wreed lastig, dan kan je er immers pas tussen gelaten worden als de rest van de rij voor de goede ziel verder rijdt ...


Als echt niemand je er tussen wil laten ... zeker niet gaan pushen, maar rechtsaf of rechtdoor rijden.


Rechtdoor + 3 keer rechts is ook linksaf , Barcelona stijl. 8)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mogelijke fouten..

Bericht door de rijprof »

Met fietsers moet je inderdaad erg op jouw hoede zijn.
Tips:
- indien je niet genoeg zijdelinkse afstand kunt houden (- 1 m) > haal niet in!
- hou ook een goede veiligheidsafstand achter de fietser. ( 3 seconden minstens, 10 à 15 meter)
- tracht de intentie van de fietser te achterhalen. Wanneer hij een paar keer omkijkt, is de kans groot dat hij van richting gaat veranderen.
- kijk of de fietser oortjes draagt. Wees dan extra alert!
- tracht oogcontact te houden. Als de fietser jou gezien heeft en oogcontact houdt, kun je al iets geruster zijn dat hij geen onverwachtse bewegingen zal doen als je dichtbij bent.
- rij niet te traag wanneer er geen gevaar dreigt. Door te traag te rijden creëer je soms gevaarlijkere situaties waarbij een fietser nog vlug even voor jou komt schieten.
Wanneer de situatie veilig is en de fietser ziet jou, rij verder aan een normale snelheid.

Tijdig voorsorteren.
Als het druk- of fileverkeer is en je moet van rijstrook veranderen, zet goed op voorhand de pinkers aan, waarmee je 'vraagt' of je er tussen mag.
Meestal is er wel een hoffelijke bestuurder die een gaatje laat.
Tracht op gelijke snelheid te blijven en dan is tussenvoegen iets gemakkelijker.
Als niemand hoffelijk is, vertraag je wat (steeds met de pinkers aan) en hoop je op een 2de kans dat er een hoffelijke bestuurder jou toch doorlaat. Indien er nog voldoende afstand is vóór het kruispunt tracht een 3de kans te nemen.
Indien er echt geen enkele hoffelijke bestuurder jou doorlaat, rij dan rechtdoor en zoek je een andere oplossing. (volgende links, 3 x rechtsaf, terugkeren, enz...)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie