Rijbewijs BE - praktische vragen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
goethmi
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2013, 09:57

Rijbewijs BE - praktische vragen

Bericht door goethmi »

Hallo,

ga nu woensdag mijn praktijkexamen BE doen (op eigen houtje, met eigen aanhangwagen).

Heb toch wel enkele vraagjes :

1) Bij het aankoppelen van de aanhangwagen : "je mag de handrem van de aanhangwagen maar lossen nadat hij aangekoppeld is" --> wordt er dan verondersteld dat je met de trekhaak onder het koppelstuk kan rijden ? Hoe kan je dat zien als je aan het stuur zit ? Ik reed altijd "ongeveer" naar de aanhangwagen en trok hem dan met de hand een beetje dichter. Dit mag dus niet op het examen ?

2) Moet de L waarmee je rijdt, nu op het voertuig aangebracht worden of op de aanhanger ? In de tekst staat dat deze op het voertuig moet worden bevestigd maar is dat logisch ? De andere weggebruikers achter jou zien dat toch niet aangezien die aanhangwagen er nog aan zit ? Of denk ik nu teveel na ?

3) Moet me aanbieden met aanhangwagen van minstens 800kg aan de grond (leeggewicht + partiele lading). Mijn aanhangwagen weegt leeg slechts 600kg. Zou het volstaan dat ik voor 250kg zakjes rijzand (dus aan 50kg per zak) meeneem of moet er echt een weegbon zijn ? Indien laatste het geval....waar is er een weegbrug in het Gentse (niets te vinden op Google of Goudengids)

Alvast dank !
Tuur

Re: Rijbewijs BE - praktische vragen

Bericht door Tuur »

goethmi schreef:Hallo,

ga nu woensdag mijn praktijkexamen BE doen (op eigen houtje, met eigen aanhangwagen).

Heb toch wel enkele vraagjes :

1) Bij het aankoppelen van de aanhangwagen : "je mag de handrem van de aanhangwagen maar lossen nadat hij aangekoppeld is" --> wordt er dan verondersteld dat je met de trekhaak onder het koppelstuk kan rijden ? Hoe kan je dat zien als je aan het stuur zit ? Ik reed altijd "ongeveer" naar de aanhangwagen en trok hem dan met de hand een beetje dichter. Dit mag dus niet op het examen ?
inderdaad, bol onder koppeling rijden.
methode: veilig uitstappen, deur dichtdoen en dan gaan kijken, terug veilig instappen dan verder achteruit rijden
eventueel prisma op achterruit kleven?
goethmi schreef: 2) Moet de L waarmee je rijdt, nu op het voertuig aangebracht worden of op de aanhanger ? In de tekst staat dat deze op het voertuig moet worden bevestigd maar is dat logisch ? De andere weggebruikers achter jou zien dat toch niet aangezien die aanhangwagen er nog aan zit ? Of denk ik nu teveel na ?
op aanhangwagen
goethmi schreef: 3) Moet me aanbieden met aanhangwagen van minstens 800kg aan de grond (leeggewicht + partiele lading). Mijn aanhangwagen weegt leeg slechts 600kg. Zou het volstaan dat ik voor 250kg zakjes rijzand (dus aan 50kg per zak) meeneem of moet er echt een weegbon zijn ? Indien laatste het geval....waar is er een weegbrug in het Gentse (niets te vinden op Google of Goudengids)

Alvast dank !
examinatoren zijn bij voorbaat dom, een rekensom maken zit er dus niet in.
Weegbon is dus nodig. max ouderdom van de bon is 1 dag.

Op de autokeuring kunnen ze dat normaal (tegen betaling) uitvoeren. Bel wel eerst op voorhand.
Plaats reactie