Rijbewijs voor benzineheftruck

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Mike_A

Rijbewijs voor benzineheftruck

Bericht door Mike_A »

Hallo!

Een kort vraagje, ik moet binnenkort een heftruck besturen en vroeg me af welk rijbewijs hiervoor nodig is. Ik hoorde ook dat er een verschil was tussen electrische en benzine heftrucks op vlak van rijbewijs/attest, is dat het geval?

Hier zijn de specs van de heftruck die ik moet besturen. (Diesel)

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs voor benzineheftruck

Bericht door Inazuma »

"Andere" voertuigen worden voor het rijbewijs ingedeeld volgens hun gewicht.
Dat is als je er de openbare weg mee op wil / moet.

§3. Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot één van de categorieën of subcategorieën gedefinieerd in de §§ 1 en 2, zoals het verrijdbare bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B of C of de subcategorie C1 naargelang hun maximale toegelaten massa.

De vorklift kan 3 ton heffen, en weegt zelf dus minstens ook zo veel, dus dat wordt rijbewijs C1 (totaalgewicht maximaal 7,5 ton) of C.


Op privé terrein is het rijbewijs - volgens de verkeerswetgeving altans - geen verplichting.
Van een eventuele verplichting via de arbeidsreglementering ben ik niet volledig op de hoogte, maar daar is tegenwoordig minstens een opleiding vereist.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs voor benzineheftruck

Bericht door bert.covens »

Daar gaat het meestal om een opleiding met een theoretisch gedeelte + een praktisch gedeelte (met een klein soort examen). Mits welslagen krijg je een attest, dat vijf jaar geldig is (als ik mij niet vergis). En dat kan dan hernieuwd worden door het opnieuw volgen van een gelijkaardige opleiding. Er bestaan opleidingscentra waar je die opleiding kan volgen. In grotere bedrijven, gebeurt het wel eens dat de lesgever ter plaatse de cursus komt geven.

Er bestaan verschillende opleidingen, gaande van een heftruck, tot een reachtruck ..... Met een beetje googelen op het internet, vind je daar vast wel meer informatie over.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: Rijbewijs voor benzineheftruck

Bericht door storm »

bert.covens schreef:Daar gaat het meestal om een opleiding met een theoretisch gedeelte + een praktisch gedeelte (met een klein soort examen). Mits welslagen krijg je een attest, dat vijf jaar geldig is (als ik mij niet vergis). En dat kan dan hernieuwd worden door het opnieuw volgen van een gelijkaardige opleiding. Er bestaan opleidingscentra waar je die opleiding kan volgen. In grotere bedrijven, gebeurt het wel eens dat de lesgever ter plaatse de cursus komt geven.

Er bestaan verschillende opleidingen, gaande van een heftruck, tot een reachtruck ..... Met een beetje googelen op het internet, vind je daar vast wel meer informatie over.

Goedeavond idd omdat attest te verkrijgen moet je een verplichte theorie afleggen VCA genoemd als en praktyk afleggen. deze attesten zyn idd 5 jaar van gelding. deze attesten kan je verkrijgen en kunnen dusdanig ook verlengd worden. bij ht opleidings centrum [mod Stefan: naam gewist, zie forumregels: er wordt geen reclame gemaakt]. genaamd. in de meeste gevallen zijn deze attesten goedgekeurd voor zowel hef als rreach truck. . in vele gevallen moet men enkel en praktyk terug afleggen na deze 5 jaar na het vervallen vn ht geldig attest en dus geen vca theroie opnieuw overdoen . groeten
Mike_A

Re: Rijbewijs voor benzineheftruck

Bericht door Mike_A »

Bedankt voor de informatie, hier kan ik mee verder!
Plaats reactie