Tijdsdruk en theoretisch examen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Dries A

Tijdsdruk en theoretisch examen

Bericht door Dries A »

Hallo allemaal

Ik ben Dries, 24 jaar, en ik ga binnenkort opnieuw proberen mijn theoretisch rijbewijs te behalen.

Ik had al eerder mijn theoretisch rijexamen behaald maar door omstandigheden is dat vervallen.
Ik had echter toen een 41/50, en dat was door bijna al de vragen te gokken.
Ik heb namelijk een probleem. Ik ben enorm gevoelig aan tijdsdruk.
Als ik ook maar iets zie waarvoor ik maar een beperkte tijd krijg, kan ik niet meer helder denken en kan ik me niet concentreren op de vraag.

Ik heb alle lessen hier online nog eens nagekeken en de oefenvragen op het einde van ieder hoofdstuk zo goed en zo kwaad mogelijk gemaakt.
Maar bij de oefenexamens had ik weer veel last van die "tijdsdruk". Bij sommige vragen lukte het niet goed om beredeneerd te antwoorden.
Uiteindelijk haalde ik gemiddeld 39,5/50 op de oefenexamens wat ik persoonlijk heel slecht vind. Dit zorgde er dan ook weer voor dat het weinige zelfvertrouwen dat ik nog had compleet weg is.
Ik ga waarschijnlijk op deze manier mijn theoretisch rijbewijs niet halen.

Is dit probleem bij iemand herkenbaar?

Ik ga morgen de theoretische proefexamens nog eens proberen. Hopelijk lukt me het dan iets beter.
Als jullie tips hebben voor mij, dan zijn die uiteraard heel welkom.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Dries

P.S.: Wat ik ook opgemerkt heb, is dat als ik zie dat ik 1 of 2 vragen van een reeks al fout heb, terwijl ik met die reeks bezig ben (je ziet dan bijvoorbeeld 8/10 staan bij vraag 10), de moed mij helemaal in de schoenen zakt, en ik al denk dat ik beter opgeef en de reeks opnieuw start...
Iemand hier ervaring mee? Ook hier zijn alle tips welkom.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Tijdsdruk en theoretisch examen

Bericht door Wouter »

Een tip, die natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan: kijk daar niet naar, en denk er niet aan.

(Om niet naar die score te kijken, dat kan je wel effectief uitvoeren: plak een post-it over dat deel van je scherm :wink: )
Op het echte examen krijg je pas op het einde je score te zien, dus dan valt dat probleem al weg.

Op het echte examen krijg je ook méér tijd dan hier. Daar wordt eerst de vraag die je te zien krijgt voorgelezen, dan worden alle antwoordmogelijkheden voorgelezen, en dán pas start de klok van 15 seconden. Maar je hebt dus eigenlijk veel meer tijd om de vraag op te lossen. Op mijn theorie-examen had ik telkens al mijn antwoord aangeduid nog voor de vraag volledig was voorgelezen.
Probeer hier op de site goed te blijven oefenen, opnieuw en opnieuw, tot je deze tijdsdruk gewend bent. Op het examen krijg je méér tijd, dus als je het hier dan kon, dan kan je het op het examen zeker. Gewoon niet stoppen. Samson & Gert hebben er nog een liedje over gemaakt! Zelfs zij wisten dat repeteren en blijven proberen de enige manier is...

Laatste tip: leer je theorie heel goed, zonder te focussen op het examen. Leer je theorie met het oog op het kennen van de wegcode, zodat je die in de praktijk kan gaan gebruiken. En leer die tot je die ook echt kent. Als je de wegcode echt kent op en manier dat je ook klaar bent om in de auto te stappen, dan mag het examen eigenlijk geen probleem zijn, tijdsdruk of niet...
Zie het examen niet als een test voor jezelf. Bekijk het examen zo: JIJ weet wel dat je het kan, maar degene die jouw je voorlopig rijbewijs moet geven weet dat nog niet. Dat moet je hem eerst even gaan vertellen... Om dit te kunnen toepassen, moet je de leerstof wel echt goed beheersen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tijdsdruk en theoretisch examen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ga je een geheimpje verklappen, tegen niemand verder vertellen he :wink:
De tijd op onze proefexamens verloopt een beetje sneller dan op het echte examen.
We hebben dit gedaan om mensen te oefenen in deze tijdsdruk, met als gevolg dat het op je echte examen "ietsje" langzamer zal gaan. :idea:

Als je echt alle leerstof goed kent hoef je helemaal geen gevoel te hebben van tijdsdruk.
als je een paar fouten maakt in een oefenreeks, probeer dan te herinneren over welk onderwerp deze fouten gaan.
Daarna bekijk je de leerstof van dat onderwerp nog eens opnieuw.
Oefenen noemt men dit :wink:

Duizenden mensen kunnen dit, jij ook dus. 8)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Tijdsdruk en theoretisch examen

Bericht door bert.covens »

Om een vraag op te lossen:

1) Lees de vraag aandachtig.
2) Kijk naar de gegeven antwoorden waaruit je moet kiezen
3) Bekijk pas NU de foto.
4) Kies je antwoord.

Reden voor deze volgorde. Het is zinloos tijdverlies om naar een foto te staren als je niet weet wàt erover gevraagd wordt. Wanneer je dus eerst de vraag + de keuze-antwoorden bekijkt, weet je al waarop je moet letten bij deze foto. Dat maakt het makkelijker om er die specifieke elementen uit te pikken die je nodig hebt.

bvb: Gaat de vraag over hoe snel je mag rijden op die plaats, dan heeft het (althans voor deze vraag) geen belang of je daar mag stilstaan/parkeren of niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Tijdsdruk en theoretisch examen

Bericht door GRO »

Beste,

Die tijdsdruk heeft met 90 % te maken met het goed kennen van de leerstof.
Ik zal aantonen wat ik bedoel.

Stel dat op de afbeelding van de eerste vraag een personenauto staat afgebeeld.
En men vraagt je: Dit is: A/ een fiets; B; een personenauto; C; een autobus.

Op deze vraag antwoord jij binnen de 5 seconden zonder te gokken.

Stel dat op de afbeelding een rood verkeerslicht staat afgebeeld.
En men vraagt je: A/ je mag voorbij het licht rijden; B/ je moet wachten tot het licht groen wordt.

Op deze vraag antwoord jij binnen de 5 seconden zonder te gokken.

Maar:
Stel dat op de afbeelding een bepaald verkeersbord staat afgebeeld.
En men vraagt je: A/ dit bord heeft betrekking op de M.T.M.; B/ dit bord heeft betrekking op de M.B.T.;

En je kunt toevallig de borden die te maken hebben met M.T.M. of M.B.T. niet voor de vuist weg opzeggen, dan moet je beginnen nadenken en gokken.
dat was door bijna al de vragen te gokken.
Schrijven dat je vaak moet gokken, is gewoon toegeven dat je de leerstof niet voldoende kent.

Als ik hier lees:
Ik heb alle lessen hier online nog eens nagekeken en de oefenvragen op het einde van ieder hoofdstuk zo goed en zo kwaad mogelijk gemaakt.
Uiteindelijk haalde ik gemiddeld 39,5/50 op de oefenexamens
Dan vrees ik dat je weer enorme last van tijdsdruk gaat hebben en veel gaat moeten gokken.
Ik ga morgen de theoretische proefexamens nog eens proberen.
Wat zou het verstandig geweest zijn van jou als je had geschreven: "ik ga morgen al die filmpjes met de theorie nog eens heel aandachtig bekijken"
Als je gemiddeld 39 haalt op de proefexamens, dan wil dit toch zeggen dat je de leerstof onvoldoende beheerst en dat je de theorie eerst opnieuw grondig moet doornemen.
Dries A

Re: Tijdsdruk en theoretisch examen

Bericht door Dries A »

Bedankt voor de tips. Ik zal de filmpjes en de theorie nog eens doornemen.
Plaats reactie