Afleggen rijexamen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
tommeketom
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:34

Afleggen rijexamen

Bericht door tommeketom »

Ik hoor allerlei verhalen ivm. examinators(niet objectief,niet correct enz.) bij het afleggen van een praktisch rijexamen.
Kan men een klacht indienen tegen zijn beslissing of de examinator zelf?
En zo ja,hoe gaat da in zijn werk.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door GRO »

Tommeketom toch... van horen zeggen zijn al veel mensen doof geworden.

Laat ons zeggen dat ongeveer de helft van de jongeren van de eerste keer slaagt voor het examen.
Die hoor ik nooit klagen over de examinator.

Van de andere helft zegt een behoorlijk deel dat zij inderdaad niet goed gereden hebben, te veel stress hadden, niet wisten dat zij ook dit of dat moesten doen etc...
Een klein deel steekt het op de examinator.

Ik wil je alvast geruststellen. Examinators doen hun werk correct. Zij hebben er niet het minste belang bij om jongeren een onvoldoende te geven. Er zijn nu al lange wachtlijsten om examen te kunnen doen.

Als je toch van mening bent dat er iets fout is gegaan:
- En je gaat met de rijschool examen doen, dan zal de instructeur direct na het examen naar de hoofdexaminator gaan.
- En je gaat met een begeleider examen doen, dan moet je met je begeleider direct na het examen naar de hoofdexaminator gaan,

Vergeet niet dat begeleiders vaak zaken verkeerd aanleren. Zij denken soms: "ik rijd al 20 jaar met een auto, ik zal het dan wel weten zeker", maar ze hebben het totaal verkeerd voor.

Ik het praktijkboek van Gartis Rijbewijs Online zie je een overzicht van wat begeleiders vaak foutief aanleren. Daarenboven staat er in uitgelegd waar een examinator rekening mee houdt en hoe hij beoordeelt.
Op dit forum kloeg bijvoorbeeld ooit een jongere dat het schandalig was dat de examinator hem onvoldoende had gegeven omdat hij bij het parkeren de handrem niet had opgetrokken. Nochtans staat in ons praktijkboek dat, als je dat vergeet, de examinator je onvoldoende moet geven.

Neem dit samen met je begeleider eens grondig door.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik)

Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door bert.covens »

Nogal wat cowboyverhalen ontstaan soms ook doordat jongeren op café niet zo graag toegeven dat ze op hun praktijkexamen een stevige flater begaan hebben. Dus steken ze de schuld maar gauw op "die slechte examinator", ipv eerlijk te zijn met zichzelf. Dus er zijn genoeg verhalen die je met méér dan 1 korrel zout moet nemen. Da's 1.

Twee. Ik hoop dat je er al niet op voorhand vanuit gaat dat je zal mislukken? Ga pas op praktijkexamen al je er klaar voor bent. Bega niet de fout die velen maken: rap-rap praktijkexamen willen doen ipv zich grondig voor te bereiden.

Moest je ondanks alle toch mislukken, en je bent niet akkoord met de genomen beslissing, ziehier de geschillenprocedure:
GOCA schreef: EERST
U wendt zich tot de verantwoordelijke van het examencentrum. Iets kalm bespreken kan veel oplossen.



NADIEN
Indien u met vragen blijft zitten kunt u zich richten tot de directie van de onderneming waartoe het examencentrum behoort.



UITEINDELIJK
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer staat steeds ter uwer beschikking.

Contactdienst : Directie Certificatie en Inspectie

"City Atrium"
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

klachten@mobilit.fgov.be



Bovendien zijn in elk centrum speciale brievenbussen voorzien, waarin u zowel klachten als suggesties kunt deponeren. De inhoud van deze brievenbussen wordt regelmatig nagezien om passende regelingen te kunnen treffen.



U bent uitgesteld op het praktijkexamen ?

VerhaalprocedureNa tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen mag u, binnen 15 dagen na het examen, in beroep gaan tegen de genomen beslissing door een aangetekend verzoekschrift te richten aan de Voorzitter van de ‘Beroepscommissie', Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Voor hogervermeld verzoekschrift dient, via overschrijving op het rekeningnummer BE766-792-003921-95, een bedrag van € 12,50 betaald te worden met de vermelding: "Beroepscommissie", naam, voornaam en geboortedatum.

Het verzoekschrift moet de naam, voornaam en geboortedatum van de kandidaat vermelden, alsmede het examencentrum waar het examen werd afgenomen en de datum daarvan. Het moet door de kandidaat ondertekend worden en met redenen omkleed zijn door feiten die alleen betrekking hebben op de personen en de omstandigheden van plaats, tijd en procedure waaronder het examen werd afgelegd.



Het verzoekschrift moet verstuurd worden naar:

Beroepscommissie van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
tommeketom
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:34

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door tommeketom »

Bedankt voor jullie neutrale reactie,ik ben grotendeels gerustgesteld nu.
De reden van mijn vraag was de volgende:
Ik heb 10 uur rijschool gevolgd en 18 maand met begeleider geoefend.
Gisteren nog 2 uur voorbereiding op mijn examen.
Mijn begeleider en instructeur van de rijschool vinden dat ik goed rijd en goed ben voorbereid en weinig of geen fouten maak en zien normaal geen problemen.
Nu hopen op een objectieve en correcte eerlijke examinator.
Want de schrik in Moorsele zit er namelijk goed in (zijn héél streng )en zeker met dienen “Gendarme” (vrouwelijke examinator),zou bijna niemand bij zijn eerste examen laten slagen,ook al worden geen grote overtredingen gemaakt,bij het minste foutje heeft men prijs.
Mijn broer kan ervan meespreken.
Hopelijk loopt het goed af voor mij.
Zojuist examen gehad en GESLAAGD.
Nogmaals bedankt dat jullie mij op mijn gemak hebben gesteld wat objectiviteit betereft,want ik was er absoluut niet gerust in.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door bert.covens »

Eender welke examinator wordt op zijn/haar beurt ook gecontroleerd. Indien blijkt dat er bij een welbepaalde examinator opvallend meer/minder kandidaten mislukken, of wanneer er bij hem/haar opvallend méér geschillendprocedures ingeleid worden, dan wordt de betrokken examinator daarover aangesproken.

Dus ook dergelijke verhalen mag je gerust met een korreltje zout nemen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door Gast »

het zijn kortom gezegd allemaal stukken ongedierte. ik spreek uit ervaring.
Ik vind als iemand een examen heeft gedaan zonder zware overtredingen alsook de manoeuvres in orde zijn en de verkeersstekens
heeft gerespecteerd en dan toekomen in moorsele en dan te horen krijgen dat ze een gevaar op weg is.
IK WEET HET NIET. Ik wil met die mannekes een ritje doen en zien hoe zij het doen. Ik denk dat we zullen verschieten.
Gast

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door Gast »

[quote="Gast"]het zijn kortom gezegd allemaal stukken ongedierte. ik spreek uit ervaring.
Ik vind als iemand een examen heeft gedaan zonder zware overtredingen alsook de manoeuvres in orde zijn en de verkeersstekens
heeft gerespecteerd en dan toekomen in moorsele en dan te horen krijgen dat ze een gevaar op weg is. Dat meisje reed zeer goed.
IK WEET HET NIET. Ik wil met die mannekes een ritje doen en zien hoe zij het doen. Ik denk dat we zullen verschieten.
w'hats the color of money.Heb 6 jaar met een oplegger gereden in engeland. Zou ze het graag eens zien doen die luls.
Waren zij ook al de perfectie toen ze pas een rijbewijs in bezit hadden? ZEKER NIET.
Ik ben 46 jaar en al veel de baan gedaan zonder ongevallen ( hout vasthouden) en weet de wegcode beter dan die mannekes.
Heel jammer dat u daar niet mag reageren of de volgende keer ben je weer gebuisd. Boeiende job he ? LOSERS EN NOG EENS LOSERS !!!!!!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door bert.covens »

Op dit forum willen we gerust proberen om bijvoorbeeld de gebruikte codes op het resultatenblad te verduidelijken. Verder. Eerder in dit topic heb ik reeds de procedure uitgelegd die men kan ondernemen, in geval men niet akkoord gaat met de beslissing die een examinator neemt.

Ik wil dan ook vriendelijk maar dringend vragen om op het taalgebruik te letten. Beledigingen aan het adres van examinatoren zoals ongedierte, luls, losers en meer van dat fraais, kunnen we hier missen. Lees er anders de >>> forumregels eens op na. :idea:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door Gast »

tommeketom schreef:Ik hoor allerlei verhalen ivm. examinators(niet objectief,niet correct enz.) bij het afleggen van een praktisch rijexamen.
Kan men een klacht indienen tegen zijn beslissing of de examinator zelf?
En zo ja,hoe gaat da in zijn werk.
heeft ook wat met geluk te maken .
net als een proces op de baan mijn broer is bij de politie en die zegt het ook de een agent is al wat meer om minder streng te zijn en de ander niet
zo reed er een meisje in leuven met haar fiets naar haar kot ze reed een straat in dat mocht niet en de agent die langs mijn broer zit in de wagen zegt
een boete 737 eiuro omdat het licht niet werkt hand niet uitgestoken en rijden in een straat dat niet mag raampje gaat toe en mijn broer zegt ge gaat da toch niet doen en omdat mijn broer dat zij is het 75 euro geworden licht dat niet werkt en zo is het sommige zullen heet heel strikt houden andere niet ! ik heb mijn theorie examen gedaan het zelfde als de vragen juist waren die ik niet kende was ik er niet door .. En er zijn examintors of wa is het die graag mensen klote net dat er politie agente zijn die streng zijn en politie agente zijn die mild zijn. in alles schuld wat geluk
SiskedeLuxe

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door SiskedeLuxe »

Sorry maar wat mij ergerde dat de examinator niet ouder was dan mijn vriendin 25jaar dus. Hij heeft haar op vlakken gebuist dat ik zeg manneke kan je het zelf wel! Heeft die zelf rij-ervaring genoeg om praktisch rijexamen af te nemen🤔.
Daar heb ik mijn bedenkingen bij.
SiskedeLux

Re: Afleggen rijexamen

Bericht door SiskedeLux »

Verbetering " gebuisd" :D
Plaats reactie