Aantal vragen tijdens theorie examen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Eddy
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00

Aantal vragen tijdens theorie examen

Bericht door Eddy »

Geachte,
Ik ben enorm zenuwachtig om mijn rijexames te gaan afleggen.
Nu heb ik me laten vertellen dat het examen uit meer dan 40 vragen zou bestaan. Kan u me hierop een corect antwoord geven? Meer dan 40 vragen betekend ook meer kans om te mislukken.
Met vriendelijke groet,
Eduard
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Beste Eddy,

Je bent zeker niet de enige die dergelijke details ontgaan. De betekenis van hogervermeld verbodsbord C35 (het nummer hoef je niet te kennen hoor!) staat in art. 68.3 van het verkeersreglement als volgt:
Quote: Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.
Als je die tekst leest, zou je je kunnen afvragen: "Als ik examinator zou zijn, welke vragen zou ik daar dan zoal kunnen over stellen?" Dan ontdek je vanzelf de verschillende elementen in de tekst die belangrijk zijn, en kun je met een gerust gemoed naar het examen gaan.

Als ik je nog een tip mag geven: gebruik ook in het dagelijks leven zoveel mogelijk de juiste termen. Vele mensen hebben het bijvoorbeeld over "een autostrade met 3 rijvakken", maar jij weet wel dat zoiets niet bestaat: het is een autosnelweg met 3 rijstroken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

't Is erg vandaag met mij ... weeral vergeten in te loggen!

Bovenstaande bijdrage was dus van mij.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

O ja, Eddy, let ook nog op het volgende:

Afbeelding
Quote: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.
Maar:

Afbeelding
Quote: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.
Heb je het verschil gemerkt? Hetzelfde fietske stelt in het eerste geval fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A voor (let ook op het woord "tweewielige"), in het tweede geval alleen maar fietsen.

En let ook op de vorm van het bord:

Afbeelding
Quote: Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters.
Het verkeersbord mag aangepast worden volgens de categorie(ën) van weggebruiker(s) die tot deze weg is (zijn) toegelaten.
Zie je het verschil met het eerste ronde bord hierboven? Dat geldt enkel voor een deel van de openbare weg (bijvoorbeeld naast de rijbaan), terwijl het laatst ingevoegde vierkant bord voor de hele weg geldt (dit is dus een weg zonder rijbaan).
Eddy
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00

Bericht door Eddy »

Ik denk dat ik best de theorie op de site nog een heel aandachtig doorneem"

Groetjes en alvast bedankt voor nuttige informatie.

Eddy
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Eddy,

In de eerste plaats moet je de verkeersregels aandachtig lezen.

Voorbeeld: onderstaand verbodsbord.

Afbeelding

Als je alleen maar weet dat het een inhaalverbod inhoudt, kom je er niet.

Er zijn 3 elementen in de betekenis van het bord, die je moet kennen:
Welke voertuigen mogen niet ingehaald worden? -&gt Een gespan en een voertuig met meer dan twee wielen.Langs waar mag er niet ingehaald worden? -&gt Langs links. Je mag daar dus bijvoorbeeld wel een voertuig langs rechts inhalen dat met zijn richtingsaanwijzers aangeeft dat het naar links gaat afslaan, en daartoe al naar links uitgeweken is.Tot waar geldt het bord? -&gt Tot aan het volgend kruispunt.Je hoeft de regels dus niet uit het hoofd te kennen, het volstaat dat je met je eigen woorden alles wat erin staat kunt weergeven.

In de tweede plaats kun je dan je kennis testen met de oefenvragen op deze website. Als dat goed lukt (met andere woorden, als je hier op 40 vragen niet meer dan 8 fouten maakt en niet meer dan 1 zware overtreding fout hebt), dan kan je met een gerust gemoed naar het examen gaan.

Veel succes!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wees gerust Eddy, voorlopig zijn het nog 40 vragen.
Dit lees je trouwens op onze site onder het topic RIJBEWIJS WIE/WANNEER:
Quote: Het theorie-examen A, B, C, D
- Het audio-visuele examen omvat 40 meerkeuzevragen (Vanaf 5 september 2005 : 50 vragen). Elke vraag is 1 punt waard. Om te slagen moet je minimum 32 punten op de 40 behalen (Vanaf 5 septmeber 2005 : 41 punten).
- Vanaf die datum (05/09/05) heeft het geen belang meer of de gemaakte fouten GEWONE of ZWARE overtredingen zijn (max.9).
- Ben je geslaagd, dan volgt nog een leesproef om je gezichtsvermogen te testen.
- Het theorie-examen blijft 3 jaar geldig. Binnen die periode moet je slagen voor je praktijkexamen.
- Ben je binnen de drie jaar niet geslaagd voor je praktijkexamen, dan moet je opnieuw theorie-examen doen.
Eddy
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00

Bericht door Eddy »

Jozef, als ik het voorbeeld lees, dan merk ik dat een verkeersbord eigenlijk veel meer zegt dan je eigenlijk zou denken. Dat je langs rechts mag inhalen wist ik niet.

Eddy
Plaats reactie