vraagje over voorrang van rechts

Vraag hier tips en hulp van anderen.
gast1

vraagje over voorrang van rechts

Bericht door gast1 »

Ik ga straks mijn theorie examen doen en ik heb nog een vraag over vraag 374 in jullie proefexamen.
Is het zo dat je op een parking van een grootwarenhuis de voorrang van rechts geldt ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraagje over voorrang van rechts

Bericht door bert.covens »

In principe geldt de wegcode uitsluitend op de openbare weg, en dus niet op elke openbare plaats. Een parking van een warenhuis is eigenlijk een openbare plaats, geen openbare weg. Op deze regel zijn evenwel drie uitzonderingen:

1) rijden onder invloed
2) vluchtmisdrijf plegen
3) een ongeval met gewonden

Redelijkheidshalve volg je uiteraard wel de eventueel aanwezige borden op. En bovendien: als het tot een aanrijding komt, zullen de verzekeringsmaatschappijen in eerste instantie onderling trachten uit te maken wie er aansprakelijk is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
gast1

Re: vraagje over voorrang van rechts

Bericht door gast1 »

danku voor de snelle reactie.

dankzij gratisrijbewijsonline ben ik geslaagd met 49/50.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:In principe geldt de wegcode uitsluitend op de openbare weg, en dus niet op elke openbare plaats. Een parking van een warenhuis is eigenlijk een openbare plaats, geen openbare weg.
Vrij toegankelijke parkings van warenhuizen zijn reeds meermaals in de rechtspraak aanzien als openbare weg.


Talrijke politiekorpsen verbaliseren dan ook op dergelijke parkings, ook aangaande de wegcode.


Informatie via de Lierse politie :

"Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg."
( Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980, I, 828 (de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle weggebruikers)



idem (Vred. Deurne, 16/6/1989, verkeersrecht 1990, 282)


idem (Gent 2/10/84, verkeersrecht, 85/4)



"Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg"
(Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/68)



"Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg" (Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109)



"De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg".
(Pol. Antwerpen, 19/01/200, niet gepubliceerd)



Nog een aantal arresten van het 

Hof van Cassatie: 29/06/1994
 ; 29/06/1994
 ; 16/01/2001
Plaats reactie