Brommer B-klasse met voorlopig B-rijbewijs ????

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Derbi4Life
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2010, 22:19

Brommer B-klasse met voorlopig B-rijbewijs ????

Bericht door Derbi4Life »

Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn voorlopig rijbewijs A3 gehaald. Enkele dagen geleden ging ik normaal mijn praktijk doen maar mijn bromfiets ging kapot. Ondertussen is deze gemaakt en probeerde ik een nieuwe afspraak te maken. Dit ging echter niet meer binnen de periode van verval van mijn voorlopig rijbewijs - ik moest normaal de 28ste januari 2010 mijn praktijk gedaan hebben. Ik belde dus en omdat ik mijn praktijk nog steeds niet gedaan heb, zou ik praktijklessen moeten volgen. Ik wil dit niet doen omdat het geldverspilling is. Ik kan al rijden met een brommer. Ik ben intussen 17 en ga dus voor mijn B - rijbewijs. Maar ik zou graag nog met mijn bromfiets (klasse B) rijden. Het probleem is dus dat ik dat niet meer mag. Ik vroeg me af of je met een voorlopig B-rijbewijs met een bromfiets (klasse B) mag rijden zonder dat je een A3 hebt ? Ik weet dat het mag met een definitief B. Anderzijds dacht ik ook sowieso een A-rijbewijs te halen. Met een voorlopig A mag je waarschijnlijk wel met een bromfiets klasse B rijden, niet ?

Als iemand een manier weet waarop ik nog met mijn brommer kan blijven rijden zonder de praktijklessen, mag deze het altijd zeggen.

Erg bedankt op voorhand

Grtz
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Brommer B-klasse met voorlopig B-rijbewijs ????

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag NIET met een brommer rijden met een voorlopig rijbewijs B. Het mag ook NIET met een voorlopig rijbewijs A.

Dat mag enkel met een definitief rijbewijs B, of met een rijbewijs A3.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Derbi4Life
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2010, 22:19

Re: Brommer B-klasse met voorlopig B-rijbewijs ????

Bericht door Derbi4Life »

Hoezo ?

Mag het zelfs niet met een voorlopig A ?
A = toch motorrijbewijs ?
Als je met een +50cc mag rijden, mag je niet met een 50 cc rijden ?!?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Brommer B-klasse met voorlopig B-rijbewijs ????

Bericht door Stefan Peeters »

Ik begrijp wat je bedoelt, maar toch mag het niet.
Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :
het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;
het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;


Je mag dus die brommer besturen met een definitief rijbewijs A of B.

Wat betreft de voorlopige rijbewijzen stelt de wetgeving:
2° Het voertuig :
a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;


In tegenstelling tot wat je kan denken is A3 geen subcategorie van A.
Subcategorieën bestaan enkel voor de rijbewijzen C en D.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Derbi4Life
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2010, 22:19

Re: Brommer B-klasse met voorlopig B-rijbewijs ????

Bericht door Derbi4Life »

Dat slaat tegen :/

Toch bedankt !!!

Jah het probleem is dat ik pas mijn definitief kan halen wanneer ik 18 ben. En ik heb de brommer nodig terwijl ik nog 17 ben.
Dus dan worden het toch maar praktijklessen zeker -_-
Plaats reactie