Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jorge
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2009, 12:06
Locatie: Belgium

Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Jorge »

Hallo,


Ik heb mijn rijbewijs sinds augustus vorige zomer en vandaag kreeg ik een boete voor snelheidsovertreding (57 waar ik 50 mocht..).

Mijn ouders willen dat ik dat zelf betaal en het dus ook op mijn naam zetten, maar ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat ik 1 of 2 jaar geen enkele overtreding mag hebben (nultolerantie) of ik moet mijn examen opnieuw doen.

Geldt dit ook voor snelheidsovertredingen?

Bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Inazuma »

Jorge schreef: Ik heb mijn rijbewijs sinds augustus vorige zomer en vandaag kreeg ik een boete voor snelheidsovertreding (57 waar ik 50 mocht..).

Mijn ouders willen dat ik dat zelf betaal en het dus ook op mijn naam zetten, maar ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat ik 1 of 2 jaar geen enkele overtreding mag hebben (nultolerantie) of ik moet mijn examen opnieuw doen.
Er is geen "nultolerantie" zoals je stelt.
Er is wel een strengere aanpak van beginnende bestuurders met rijbewijs B.

De eerste 2 jaar dat je een rijbewijs B hebt, moet de rechter bij een veroordeling het verval van het recht tot sturen uitspreken indien dat voor die overtreding wettelijk mogelijk is.

De uitzondering daarop zijn
- bij een 2de graadsovertreding
- bij een ongeval met slechts lichtgewonden
waarbij het verval niet moet uitgesproken worden - maar nog altijd kan uitgesproken worden als straf :!:


Voor snelheidsovertredingen is het verval van het recht tot sturen echter pas voorzien indien :
* de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur overschreden wordt, of :
* de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.


Daar ben je dus nog wel wat van af.


Deze overtreding zal in eerste instantie worden afgehandeld met een onmiddellijke inning die zeer kortelings in de bus gaat vallen - komt doorgaans iets na het PV aan.

Het terugsturen van het inlichtingenformulier bij het PV is niet verplicht en zelfs vrij zinloos als je de overtreding niet betwist en de onmiddellijke inning betaalt.

Er wordt helemaal niets "op jouw naam gezet".
Het inlichtingenformulier wordt vertikaal geklasseerd bij de verbaliserende politie-eenheid als de onmiddellijke inning betaald wordt.


[ook boven de eerder vermelde hogere snelheden is het verval van het recht tot sturen mogelijk - en dus verplicht bij veroordeling indien minder dan 2 jaar rijbewijs B - maar dat is op basis van andere dan de gekopiëerde wetgeving. De vermeldingen "en hoogstens xx kilometer per uur" zijn dan ook weggehaald.]
Laatst gewijzigd door Inazuma op 24 apr 2009, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Jorge
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2009, 12:06
Locatie: Belgium

Bericht door Jorge »

Ok :D

Bedankt voor de uitleg!
Mathieu C

Ongeval

Bericht door Mathieu C »

Ik heb gisteren een ongeluk veroorzaakt doordat ik met mijn wagen uit een binnenbocht slipte, en ik raakte een andere bestuurder van een auto in zijn flank. Het was aan het regenen en ik reed maar 20 of 30 km/h in die bocht.
Het probleem is dat ik mijn rijbewijs nog maar 2 en een halve maand heb. Kan dit voor problemen zorgen?

Er werd geen proces verbaal opgesteld.

Mvg,
Mathieu
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ongeval

Bericht door Inazuma »

Mathieu C schreef:Ik heb gisteren een ongeluk veroorzaakt doordat ik met mijn wagen uit een binnenbocht slipte, en ik raakte een andere bestuurder van een auto in zijn flank. Het was aan het regenen en ik reed maar 20 of 30 km/h in die bocht.
Als je aan 20-30 km/u al slipt in een bocht, moet het
ofwel een heel scherpe bocht zijn (en was zelfs 20-30 km/u een onaangepaste snelheid) ;
ofwel moet je dringend de staat van je banden eens nakijken (als je auto nog te repareren valt) ;
ofwel was het wegdek door een of andere substantie glad geworden (mogelijk, maar minder waarschijnlijk) en had je beter een PV laten opstellen.
Er werd geen proces verbaal opgesteld.
Dan waren er ook geen gewonden :?:
Met gewonden is het opstellen van een PV verplicht.
Het probleem is dat ik mijn rijbewijs nog maar 2 en een halve maand heb. Kan dit voor problemen zorgen?
Als er geen gewonden waren, en geen PV opgesteld werd, zie ik vooral mogelijke problemen met je (toekomstige) verzekering.
De verzekeringsmaatschappij kan bij elk ongeval de verzekeringsovereenkomst opzeggen - al wil dat niet zeggen dat ze dat telkens ook zal doen.
De meeste maatschappijen zijn echter al niet erg scheutig op jonge bestuurders, en als ze ongevallen veroorzaken helemaal niet.
Mathieu C

Re: Ongeval

Bericht door Mathieu C »

Inazuma schreef:
Mathieu C schreef:Ik heb gisteren een ongeluk veroorzaakt doordat ik met mijn wagen uit een binnenbocht slipte, en ik raakte een andere bestuurder van een auto in zijn flank. Het was aan het regenen en ik reed maar 20 of 30 km/h in die bocht.
Als je aan 20-30 km/u al slipt in een bocht, moet het
ofwel een heel scherpe bocht zijn (en was zelfs 20-30 km/u een onaangepaste snelheid) ;
ofwel moet je dringend de staat van je banden eens nakijken (als je auto nog te repareren valt) ;
ofwel was het wegdek door een of andere substantie glad geworden (mogelijk, maar minder waarschijnlijk) en had je beter een PV laten opstellen.
Er werd geen proces verbaal opgesteld.
Dan waren er ook geen gewonden :?:
Met gewonden is het opstellen van een PV verplicht.
Het probleem is dat ik mijn rijbewijs nog maar 2 en een halve maand heb. Kan dit voor problemen zorgen?
Als er geen gewonden waren, en geen PV opgesteld werd, zie ik vooral mogelijke problemen met je (toekomstige) verzekering.
De verzekeringsmaatschappij kan bij elk ongeval de verzekeringsovereenkomst opzeggen - al wil dat niet zeggen dat ze dat telkens ook zal doen.
De meeste maatschappijen zijn echter al niet erg scheutig op jonge bestuurders, en als ze ongevallen veroorzaken helemaal niet.

Ok, bedankt voor deze info.

Mvg
kenneth31

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door kenneth31 »

heb een ongeval gehad en moet rijexamen opnieuw doen mag ik daar tussen nog rijden
heb namelijk mijn rijbewijs nog maar weet niet wanneer ik het examen moet opnieuw doen
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Inazuma »

kenneth31 schreef:heb een ongeval gehad en moet rijexamen opnieuw doen mag ik daar tussen nog rijden
heb namelijk mijn rijbewijs nog maar weet niet wanneer ik het examen moet opnieuw doen
Je bent na 1 jaar blijkbaar net de fase van de bestraffing voorbij : de rechtbank die de strafmaat bepaalt.

De volgende stap is de strafuitvoering : de effectieve uitvoering van de opgelegde straf.
Ook dit kan (zal ...) weer maandenlang op zich laten wachten.

Je krijgt hier nog bericht van wanneer de straf effectief opgelegd wordt.
-> dan moet je je rijbewijs inleveren
Glenn _boy1

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Glenn _boy1 »

Hij ik heb nog maar half jaar mijn rijbewijs b he maar ik vermoed dat ik tegen 70 ben geflits in een bebouwde kom . Wat gaat er nu gebeuren
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Inazuma »

Glenn _boy1 schreef: 02 sep 2017, 10:06 Hij ik heb nog maar half jaar mijn rijbewijs b he maar ik vermoed dat ik tegen 70 ben geflits in een bebouwde kom . Wat gaat er nu gebeuren
70 op teller is nog geen 70 in 't echt
En van de echte gemeten km/u gaat nog de correctie af (-6km/u)

70 gemeten wordt na correctie tot 64, afgehandeld met een overschrijving van 97 € ... 53 + 4 x 11

https://www.wegcode.be/boetetarieven


Vanaf 21 km/u te snel (doorgaans na toepassing van 6 km/u correctie, maar sommige rechters passen die NIET toe) in BBK kan je een verval van het recht tot sturen oplopen ... en dan moet je verplicht opnieuw examen(s) afleggen, minstens theorie of praktijk, om je rijbewijs terug te krijgen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 02 sep 2017, 16:15 doorgaans na toepassing van 6 km/u correctie, maar sommige rechters passen die NIET toe
Dat was vroeger. Nu zijn ze verplicht om ze toe te passen.
Gast

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 02 sep 2017, 16:15 Vanaf 21 km/u te snel (doorgaans na toepassing van 6 km/u correctie, maar sommige rechters passen die NIET toe) in BBK kan je een verval van het recht tot sturen oplopen ... en dan moet je verplicht opnieuw examen(s) afleggen, minstens theorie of praktijk, om je rijbewijs terug te krijgen.
Het Hof van Cassatie heeft sinds april van dit jaar een arrest dat stelt dat rechters wel degelijk rekening moeten houden met die snelheidscorrectie.

Recentelijk zag een rechter die géén rekening hield met die snelheidscorrectie zijn vonnis vernietigd worden door >>> Het Hof van Cassatie (KLIK) met >>> dit arrest (KLIK) :

Datum : 05/04/2017
Rolnr: P.15.0057.N

De rechter moet op de met een geijkt meettoestel vastgestelde snelheid de foutmarge in aanmerking nemen om de werkelijke snelheid te bepalen.


Zie ook volgende twee nieuwsitems :

https://nieuws.vtm.be/binnenland/alleen ... -bij-boete

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2961135
Onzeker

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Onzeker »

Beste,
Ik ben mogelijk door het rood gereden op de dag dat ik mijn rijbewijs 2 jaar had.
Wat kan ik nu verwachten? :o
Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Inazuma »

Dan heb je het nét niet minder dan 2 jaar en ontsnap je aan de zwaardere bestraffing ...
Datum uitreiking van & op je rijbewijs telt.

Als het geregistreerd is, 3de graads inbreuk, overschrijvingsformuliertje van 174 euro ...
Onzeker

Re: Rijbewijs ingetrokken na 1 jaar bij overtreding?

Bericht door Onzeker »

Inazuma schreef: 26 sep 2017, 20:56 Dan heb je het nét niet minder dan 2 jaar en ontsnap je aan de zwaardere bestraffing ...
Datum uitreiking van & op je rijbewijs telt.

Als het geregistreerd is, 3de graads inbreuk, overschrijvingsformuliertje van 174 euro ...
Heel erg bedankt voor de info, het was een moment waarop ik net te lang twijfelde. Mogelijk ben ik net niet geflitst maar ik wou toch de gevolgen kunnen inschatten. Ik zal het in het vervolg in elk geval beter letten op mijn stoppunt. Groeten
Plaats reactie