rijbewijs kwijt

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Efkes type vonnis van iemand die o.a. wat te veel had gedronken + "accident" met een omheining heeft veroorzaakt..


"Zoals ik u reeds telefonisch heb medegedeeld werd de heer X voor feit A veroordeeld tot een geldboete van € 200 (met uitstel voor € 125 gedurende drie jaar).
Er werd een ontzetting uitgesproken van 15 dagen.

Voor feit B bekomt hij een geldboete van € 200 (met uitstel voor € 150 gedurende drie jaar) en een ontzetting van 8 dagen.
Uiteraard dient hij twee maal de bijdrage te betalen voor het fonds.

Verder zal de heer X i.v.m.het rijverbod, de theoretische proeven opnieuw moeten afleggen.

Na informatie te hebben ingewonnen bij de griffier van de Politierechter is het zo dat - wanneer de beklaagde nog geen twee jaar zijn rijbewijs heeft - en hij veroordeeld wordt tot een straf waarvoor de rechter een rijverbod kan opleggen, deze laatste verplicht is proeven op te leggen.
Dit kunnen theoretische dan wel praktische proeven zijn.
Meestal kiest de rechtbank voor theoretische proeven, omdat praktische proeven een grote financiële implicatie hebben."
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Is die X 5,5 opdeciemen hier ook van toepassing?
De 500-700 euro is een all-in schatting ...

De opdeciemen zijn enkel van toepassing op de boetebedragen die in de wetgeving vermeld staan .
(dan moeten niet elke keer alle wetten aangepast worden om de boetebedragen wat realistisch te houden, men past dan gewoon de opdeciemen aan.)
Anonymous schreef:Ik heb mijn PV gekregen, maar er staat nog geen enkel bedrag op en ook is er niet vermeld wanneer ik moet voorschijnen.
Is normaal.
PV gaat naar het Parket, dat je na verloop van tijd zal dagvaarden.
Je krijgt daar later nog bericht van.
Kan nog lang duren ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef:Nu, ik hoop voor je dat je je examen niet opnieuw moet doen, want dat zou wel erg zuur zijn voor zo'n lichte 'overtreding'.
Bij een veroordeling voor deze feiten valt er niet meer te hopen.
Minstens theorie of praktijk ZAL te herdoen zijn - en ik verwacht bij een veroordeling zelfs beide.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Efkes type vonnis van iemand die o.a. wat te veel had gedronken + "accident" met een omheining heeft veroorzaakt..
Niet echt vergelijkbaar hé ;)

"Zoals ik u reeds telefonisch heb medegedeeld werd de heer X voor feit A veroordeeld tot een geldboete van € 200 (met uitstel voor € 125 gedurende drie jaar). Er werd een ontzetting uitgesproken van 15 dagen.

Voor feit B bekomt hij een geldboete van € 200 (met uitstel voor € 150 gedurende drie jaar) en een ontzetting van 8 dagen.
Dat lijken mij alvast de bedragen zonder rekening te houden met de opdeciemen :?:
Met opdeciemen erbij kom je dan op
A) 1100 euro waarvan 412,5 effectief
B) 1100 euro waarvan 275 effectief

23 dagen rijverval, en 275 euro aan het zgn Slachtofferfonds.

Met de gerechtskosten erbij toch goed en wel 1000 euro
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef:Efkes type vonnis van iemand die o.a. wat te veel had gedronken + "accident" met een omheining heeft veroorzaakt..
Niet echt vergelijkbaar hé ;)

"Zoals ik u reeds telefonisch heb medegedeeld werd de heer X voor feit A veroordeeld tot een geldboete van € 200 (met uitstel voor € 125 gedurende drie jaar). Er werd een ontzetting uitgesproken van 15 dagen.

Voor feit B bekomt hij een geldboete van € 200 (met uitstel voor € 150 gedurende drie jaar) en een ontzetting van 8 dagen.
Dat lijken mij alvast de bedragen zonder rekening te houden met de opdeciemen :?:
Met opdeciemen erbij kom je dan op
A) 1100 euro waarvan 412,5 effectief
B) 1100 euro waarvan 275 effectief

23 dagen rijverval, en 275 euro aan het zgn Slachtofferfonds.

Met de gerechtskosten erbij toch goed en wel 1000 euro
Van mij is het dus minder erg, denk ik :D Ik had niet gedronken+ ook geen ongeval veroorzaakt :D

Maar ik zal voor al het zekerheid zo'n 1000 euro aan de kant zetten...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door BuBbA »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Is die X 5,5 opdeciemen hier ook van toepassing?
De 500-700 euro is een all-in schatting ...

De opdeciemen zijn enkel van toepassing op de boetebedragen die in de wetgeving vermeld staan .
Dit begrijp ik dus niet helemaal.

Wanneer gebruikt men nu die opcentiemen wél en wanneer niet?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef: Wanneer gebruikt men nu die opcentiemen wél en wanneer niet?
Opdeciemen.

Je gebruikt die voor een boetebedrag in een wettekst, zoals bvb de strafbepalingen voor inbreuken op de rijbewijswetgeving :
http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstIII

Maar je gebruikt die dan weer niet voor de bedragen in bvb het KB dat de bedragen van de onmiddellijke inningen regelt : http://wegcode.be/wet.php?wet=31



Doorheen de ganse wetgeving vind je boetebedragen die er door het Parlement ingestemd zijn - vaak zelfs nog in Belgische Frank.

Omdat geld altijd minder waard wordt, maar onze lonen mee omhoog gaan door de index, worden die boetebedragen relatief gezien almaar lager en minder afschrikwekkend.

Om de boetebedragen na verloop van tijd op te trekken, zou men elk stukje wetgeving met een boetebedrag in moeten gaan aanpassen.
Dat is een onmogelijke hoop werk, waarover telkens gestemd moet worden door het Parlement.

Daarom heeft men al lang geleden de opdeciemen uitgedacht :
Een verhogingsfaktor waarmee men de boetebedragen in de wetgeving aanpast aan de dalende waarde van het geld.
Door de opdeciemen te verhogen, kan men dan gemakkelijk alle feitelijke boetebedragen optrekken, zonder elk stukje wetgeving te moeten aanpassen.


Als je in Belgische wetgeving nog een boetebedrag in Frank leest, moet je trouwens euro lezen.
Marc
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2009, 22:51

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Marc »

Inazuma schreef:Je komt hiermee zeker voor de politierechtbank.
Dat kan wel nog "even" duren : ettelijke maanden tot een jaar.
De mogelijkheden tot uitvoering der ambtsplichten zijn verlengd Inazuma.

"Verjaring gestuit zijnde door ambtsplichten…" alzo de vermelding in dagvaarding.

Vroeger 1 jaar nu twee jaar. Een dagvaarding kan dus betekend worden zelfs langer dan 1 jaar na de feiten.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Inazuma »

Marc schreef:
Inazuma schreef:Je komt hiermee zeker voor de politierechtbank.
Dat kan wel nog "even" duren : ettelijke maanden tot een jaar.
De mogelijkheden tot uitvoering der ambtsplichten zijn verlengd Inazuma.

Vroeger 1 jaar nu twee jaar. Een dagvaarding kan dus betekend worden zelfs langer dan 1 jaar na de feiten.
Het was maar om een idee te geven van de traagheid waarmee deze zaken verlopen - niet om een verjaringstermijn aan te geven.


Mijn PV inzake parkeren heeft er een jaar over gedaan tussen de - zoals gebleken onterechte - vaststelling en eerste zitting ... onvoorstelbaar eigenlijk.
Marc
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2009, 22:51

Re: rijbewijs kwijt

Bericht door Marc »

Inazuma schreef:Mijn PV inzake parkeren heeft er een jaar over gedaan tussen de - zoals gebleken onterechte - vaststelling en eerste zitting ... onvoorstelbaar eigenlijk.
Onvoorstelbaar en een probleem dat al jaren heerst.
Gast

Bericht door Gast »

Ik moet de 19 juni naar de politierechtbank in Brugge...
Zou ik een advocaat inhuren ? of beter gewoon direct de boete te betalen....
Ik zal zeker theoretisch of praktijkexamen opnieuw moeten doen.. al had ik mijn rijbewijs al 1j en 11 maanden of zou de rechter die 1 maand door de vingers zien?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft de advocaat: vraag bij je verzekering eens na of je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
In dat geval is de advocaat gratis, tenminste, de verzekering zal hem betalen. Je kan er alleen maar bij winnen...
Anonymous schreef:Ik zal zeker theoretisch of praktijkexamen opnieuw moeten doen.. al had ik mijn rijbewijs al 1j en 11 maanden of zou de rechter die 1 maand door de vingers zien?
De rechter mag dat niet door de vingers zien:
de wegcode schreef:De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ik moet de 19 juni naar de politierechtbank in Brugge...
Zou ik een advocaat inhuren ? of beter gewoon direct de boete te betalen....
Als je rechtsbijstand hebt, kan je die best inroepen en een advocaat laten voorzien of er zelf 1 kiezen.

In het andere geval zal je zelf tekst en uitleg moeten gaan geven voor de politierechtbank.

Ik zal zeker theoretisch of praktijkexamen opnieuw moeten doen.. al had ik mijn rijbewijs al 1j en 11 maanden of zou de rechter die 1 maand door de vingers zien?
Door de vingers zien kan niet, maar met wat geluk kom je bij een van de rechters die niet erg opgezet zijn met deze hen opgelegde maatregel of de praktische uitvoering ervan, en blijft het bij een theortisch examen.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben vrijdag geweest naar de politierechter en de uitspraak was: 175 euro boete, 30 dagen rijverbod en ik moet theoretische examen opnieuw doen. Ze gaan die 14 dagen aftrekken van die 30 dagen denk ik, die rechter zei dat toch zo denk ik.
Wat ik niet versta is die bedrag voor slachtofferfonds, moet ik dat betalen ook?
Mijn rijbewijs heb ik ook nog niet moeten afgeven....
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat komt normaal gezien bij een boete bij.
Daarmee worden slachtoffers vergoed van een ongeval met iemand die geen verzekering heeft.
Plaats reactie