Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Re:

Bericht door Gast »

accer schreef:mag ik zeggen dat ik hoop dat je geen boete krijgt, maar jezelf te pletter rijdt vooraleer je iemand anders schade toebrengt?
Trouwens: mocht je ooit een ongeval meemaken, je verzekering komt niet tussen omdat je voertuig niet in orde is, dus waarom je die hebt snap ik ook niet... Misschien moet je je zorgen maken over wat je dan moet gaan betalen, want dat zal nog een pak meer zijn dan een boete...

De reden waarom die dingen maar 45 mogen is niet om jou te pesten ofzo, dat is voor die snelheid gemaakt, zowel de brommer zelf, als de verkeerssituaties waarin de brommer terecht komt
Wil je sneller? Koop dan een moto...
Brommer is niet gemaakt voor 45 . het is zelfs slecht voor u brommer om hem maar tegen 45 te laten tuffen
45km/u hoe belachelijk is dat nu ? laat ons 70 gaan en we zijn voor niemand een last , nu zitte wij daar 45 en een gefrustreerde man zit achter ons te vloeken :s.
Al gaat je brommer 100 of gaat hij maar 45 als er een ongeval is licht het maar aan 1 ding . niet die brommer dar 100 gaat hoor maar alleen de idioot die niet kan rijden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Re:

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Brommer is niet gemaakt voor 45 . het is zelfs slecht voor u brommer om hem maar tegen 45 te laten tuffen

Jawel! Brommer is ZEKER niet gemaakt om 100 (!!) te rijden, de redenen hiertoe heeft iemand anders al grotendeels geschreven. En kan je eens vertellen waarom het "slecht" zou zijn voor een brommer om niet harder te rijden dan 45? Ik leer altijd graag iets bij.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Re:

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Brommer is niet gemaakt voor 45 .
Een bromfiets mag per definitie maar 45 km/u
Om dat te veranderen moet u in Brussel zijn, Paleis der Natie.
Veel medestanders ga je er niet vinden ....
laat ons 70 gaan en we zijn voor niemand een last
Waarschijnlijk hoor je zelf het snerpende geluid van een opgedreven tweetakt 50cc niet, maar het is een hels kabaal.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Re:

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:45km/u hoe belachelijk is dat nu ? laat ons 70 gaan en we zijn voor niemand een last , nu zitte wij daar 45 en een gefrustreerde man zit achter ons te vloeken :s.
Je ziet nu helaas wel 1 ding akelig over het hoofd, vrees ik. Namelijk dat andere weggebruikers voor je, komende van links of rechts, jou niet zien. Of men ziet jou te laat, of men onderschat vroeg of laat de snelheid waarmee je nadert. Zelf kom je daar dan aangevlogen en de remmen, wegligging ed van je brommer zijn niet op die snelheden berekend. Een ideale cocktail om vroeg of laat een afschuwelijk ongeval mee te maken. Hierboven heeft men het al uitgebreid over de financiële gevolgen gehad. Maar wat dan gezegd over het lichamelijke aspect? Als kindje ben je ongetwijfeld al wel eens gevallen op straat, niet? Knieën gewond, onderarm geschaafd, een buil,... Heb jij er dan eigenlijk wel enig idee van waar jouw huid ergens hangt als je met dergelijke snelheden over het wegdek schuurt bij een valpartij? Je helm is geschikt voor 45/u je hoofd te beschermen,.... Bedenk toch aub hoe kwetsbaar je wel bent in 't verkeer op twee wielen! Een ongeval is ZO snel gebeurd. De gevolgen daarentegen.....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Re:

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef:Je helm is geschikt voor 45/u je hoofd te beschermen,...
Oei, moet ik me dan een andere aanschaffen?
Toen ik mijn helm kocht werd er nergens vermeld tot welke snelheid ik die mocht dragen :shock:

Maar ik volg wel de redenering van Bert: de meeste bromfietsers dragen geen beschermende kledij, hoewel een schuiver bij 45 km/u ook al voldoende is om goed geraspt te worden.

En wat de redenering van "gast" betreft: de wet zegt nu eenmaal dat je met een bromfiets niet sneller dan 45 km/u mag rijden.
Of dat voertuig daar al dan niet voor geschikt is doet niets ter zake.

Wanneer ik een Porsche koop mag ik op de Belgische autosnelwegen ook maar 120 rijden, en in de bebouwde kom ook maar 50.
Nochtans is een Porsche ook tot meer in staat...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door de rijprof »

Uit wat ik hoor van jonge brommerrijders, zijn gemiddeld op de 10 brommerrijders meer dan de helft al zwaar op hun bek gegaan.
Sommige met blijvende letsels.
Af en toe hoor je over een dodelijk slachtoffer met een bromfiets in je onmiddellijke omgeving.
En het was zogezegd nooit hun fout want, "die chauffeur die afsloeg had mij niet gezien..."
(defensief?)
En toch reden de meesten niet sneller dan 45 km/u.

Gast, je moet beseffen dat je niet alleen bent op de openbare weg en dat een ongeluk heel plots gebeurt en niet altijd jouw fout is.
Hoe hoger de snelheid hoe hoger het risico op een zwaar ongeval.
70 km/u op een verlaten weg = no problem.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
tdi

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door tdi »

ik kan daar over meespreken, heb reeds verscheidene ongevallen gehad met mijn scooter

-de eerste keer was door modder op de weg, ter hoogte van een uit/inrit van vrachtwagens.
had ik te laat gezien... ben beginnen slippen gelijk zot, en zo'n 90kg
in bedwang houden is dan een verloren zaak..
het najaar is zowiso een gevaarlijke periode voor ons bromfietsers: nat wegdek, ijzel, sneeuw, gladde bladeren..
dan mag je nog zo voorzichtig rijden als je wilt, je grip op het wegdek verlies je vroeg of laat toch eens..
(en ik rij dan nogwel speciaal met regenbanden op!)

-de tweede keer reed ik netjes (+-30km/u)op het fietspad waar ik als klasse B verplicht was op te rijden.
plots draait een autobestuurder roekeloos de parking rechts van het fietspad op.
die had mij niet zien aakomen.. ik de grond op, mijn scooter meters ver gekatapulteerd, perte total.
ik gelukkig niks, enkel het klepje van de helm is eraf geschote. heb geluk gehad, veel geluk.

zelf vind ik 45km/u echt wel voldoende snel!
aan die snelheid kan een onnozel ongeluk al snel nare gevolgen hebben..
ik heb een nieuwe brommer van de verzekering gekregen,ik was volledig in mijn recht.
maar als jij met een opgefokt 'zogenaamd stoer..' brommertje rijdt, en je hebt een ongeluk,
(ook al ben je niet in fout!) draai je zelf op voor àlle kosten, inclusief de schade die diegene
dat jou heeft aangereden heeft opgelopen..

aan jou de keuze.. :mrgreen:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door de rijprof »

Bedankt voor je getuigenis.
Zo horen we het ook eens van iemand anders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Re:

Bericht door bert.covens »

xantingo schreef:
bert.covens schreef:Je helm is geschikt voor 45/u je hoofd te beschermen,...
Oei, moet ik me dan een andere aanschaffen?
Toen ik mijn helm kocht werd er nergens vermeld tot welke snelheid ik die mocht dragen :shock:
Vraagje ivm met die helm: de valhelmen voor bromfietsers/motorfietsers, zijn die dan hetzelfde? Toegegeven, ik rij met geen van beide voertuigen, maar ik heb toch de indruk dat bromfietsers andere valhelmen dragen dan motorrijders (als de helm al gedragen wordt door de bromfietser uiteraard). Of vergis ik me?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door Stefan Peeters »

Een helm is een helm, ze voldoen allemaal aan de nodige keuringen.

Er is natuurlijk een verschil in prijs, en die hangt meestal af van de gebruikte materialen en/of opties.
Er bestaat dus ook een verschil in comfort, een goedkopere helm weegt dikwijls wat meer dan een dure, heeft een minder goede verluchting, meer windgeruis,...

Mijn helm kostte 500 euro, maar ik draag die dan ook elke dag een aantal uren en ik verlang dus een bepaalde mate van comfort die een helm van 150 euro me niet kan bieden.

Bovendien denk ik niet dat er veel mensen zijn die op een occasie brommer van 500 euro hetzelfde bedrag gaan uitgeven aan een helm...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
darkmidna

Re

Bericht door darkmidna »

hallo,

het was eens om te vragen of iemand wist wat voor straf er wordt gegeven op dit:

in bezit zijn van B class zonder rijbewijs en
jongere laten rijden op scooter zonder rijhbewijs


mvg
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Re

Bericht door Inazuma »

darkmidna schreef: het was eens om te vragen of iemand wist wat voor straf er wordt gegeven op dit:
Zelfde antwoord als hier :

viewtopic.php?f=5&t=11309" target="_blank
Steveh
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2010, 10:30
Locatie: wondelgem /borsbeek

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door Steveh »

tgoh, over het gemaakt zijn over scooters.
er is ooit een reportage geweest op tv over bromfietsen, toen heeft de Politie ZELF gezegt dat de scooters gemakkelijk de 70kmh aankunnen.
ikzelf zij met een Mini 4 Takt, dus Monkey (soortgemoot dax)
als je deze koopt rijden deze na de "rodage" 50kmh .
ik geef zelf toe dat mijne 50-55 rijd,
ik vind dit al een betere Nog Steeds Veilige snelheid,

moesten ze daar in brussel het zover krijgen tot 55-60kmh zou ik al verdomd blij zijn en heel veel andere mensen,
een b-classe is moeilijk af te stellen op 45.
ikzelf werk ook in een brommerwinkel, het is echt niet makkelijk.

over de rollenbanken. al rijd uw brommer 40 op gps rijde nog te snel op de rollenbanken.
dikke zever dus,
eind dit jaar komen de nummerplaten er voor de b-class bromfietsen...
spijtig genoeg worden de rollenbanken dus niet afgeschaft..

ik draag altijd een motorvest en dikke jeansbroek en motobotten.
ook in de zomer.
en bij slechterweer /avond /nacht een FLUOvestje.

mijn helmpje is cheap, en gekeurd;

als ik met de auto zou gaanrijden, dan zal ik mij wel een betere helm:)

mvg
audi 80 bj 1976 my pride.

al 1500 km gebold met begeleider
second car, Honda CRV V-tech
Gast

Re: Re:

Bericht door Gast »

Gast schreef:
accer schreef:mag ik zeggen dat ik hoop dat je geen boete krijgt, maar jezelf te pletter rijdt vooraleer je iemand anders schade toebrengt?
Trouwens: mocht je ooit een ongeval meemaken, je verzekering komt niet tussen omdat je voertuig niet in orde is, dus waarom je die hebt snap ik ook niet... Misschien moet je je zorgen maken over wat je dan moet gaan betalen, want dat zal nog een pak meer zijn dan een boete...

De reden waarom die dingen maar 45 mogen is niet om jou te pesten ofzo, dat is voor die snelheid gemaakt, zowel de brommer zelf, als de verkeerssituaties waarin de brommer terecht komt
Wil je sneller? Koop dan een moto...
Brommer is niet gemaakt voor 45 . het is zelfs slecht voor u brommer om hem maar tegen 45 te laten tuffen
45km/u hoe belachelijk is dat nu ? laat ons 70 gaan en we zijn voor niemand een last , nu zitte wij daar 45 en een gefrustreerde man zit achter ons te vloeken :s.
Al gaat je brommer 100 of gaat hij maar 45 als er een ongeval is licht het maar aan 1 ding . niet die brommer dar 100 gaat hoor maar alleen de idioot die niet kan rijden.
-De brommers zijn wel degelijk gemaakt om 85-90km/u te gaan.. Alles is ervoor voorzien, als je een MBK booster 25cc nieuw gaat kopen in de winkel dan gaat deze 50km/u, wat maar 25 mag zijn.. de reden hiervoor is omdat ze al bijna stilvallen aan 50 km/u.. ze stoppen er vanalles in dat maar aftraagt, terwijl het helemaal niet goed is voor je brommer! De levensduur van opgefokte brommers is daarom ook veel langer dan die van een afestelde.. Mensen moeten dat nu eenmaal gaan inzien! Laat ons gewoon 90 gaan! Geef ons een nummerplaat, als we dan geflitst worden kunnen we tenminste gepakt worden.. Ik ben nu al een paar keer geflitst geweest zonder dat ze hier iets aan konden doen..
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door bert.covens »

De levensduur van je brommer zou dus langer zijn? Straffe kost!

Wat als 't aan die snelheden eens mis gaat? Heb je dààr al eens bij stilgestaan? Welnu, de levensduur van 't manneke erop kon wel eens akelig minder lang duren dan. Ofwel gaat de levenskwaliteit er voor de rest van je leven zienderogen op achteruit. En dat allemaal na welgeteld een fractie van een seconde waarin een ongeval gebeurd kan zijn. Je kan van jezelf denken dat jij die snelheden aankan. Zelf betwijfel ik dat overigens. Maar je vergeet sowieso dat andere weggebruikers jou niet altijd verwachten met zulke snelheden. Zulke zaken gaan 10, 20, 100, mischien wel 1000 keer goed aflopen.

Maar ooit kan die 1e keer komen, dat het toch eens mis gaat. En wat dan? Als kindje ben je wellicht ooit al eens gevallen, neem ik aan? Schaafwondjes aan de knie, elleboog (net als ieder kindje vroeg of laat overkomt). Heb je er dan enig idee van waar je huid zoal hangt als je tegen 90 km/u over het wegdek schuurt? Vraag het anders bij gelegenheid eens aan een spoedarts.

Bedenk bovendien dat je voor de wegcode geen bromfiets meer bestuurt als je sneller dan 45 kàn rijden. Dan bestuur je voor de wegcode een motorfiets. Daarvoor heb je vermoedelijk geen rijbewijs, ben je mogelijks zelfs niet oud genoeg. En daarvoor ben je zeker ook niet verzekerd. Eén ongeval, en de verzekeringsmaatschappij kan zich tegen jou keren. En de te vergoeden schade op jou verhalen. Blikschade laten herstellen kost al snel een aardige duit. Maar als er gewonden zijn en een ziekenhuisopname via de ziekenwagen, evt. werkonbekwaamheid etc. bijkomen, dan loopt de rekening al snel gigantisch hoog op. Dan praten we mogelijks over 10.000 en EURO's.

De boetetarieven zijn hier al uitgebreid genoeg aan bod gekomen. Die zijn mijns inziens dan ook terecht zeer hoog. En ik ga ze hier dus niet nóg een keer herhalen.

Normaal gesproken wens ik niemand een boete toe. Maar voor 1x maak ik toch een uitzondering. Hopelijk brengt een dure boete je vroeg of laat op betere gedachten, voordat het grondig mis gaat. Want als je nù al zulke domme toeren uithaalt, belooft dat weinig goeds voor later als je ooit met de auto gaat rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie