Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik weet dat een klasse b eigenlijk maar 45 mag rijden.
Maar op de rollerbank, hoe snel mag je daar op gaan. Ik had is gelezen dat het gemete resultaat min een aantal % correctie onder de 53 km/h moet zitten om geen boete te krijgen.
Klopt dit? :?

Nog een klein vraagje:
Als de politie een LED staaf onder je brommer ondekt, wat zijn de gevolgen hiervan dan? (Hoe hoge boete, of iets anders?)

Mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wij kunnen je alleen zeggen dat die led-staaf niet mag.
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:Wij kunnen je alleen zeggen dat die led-staaf niet mag.
Ok het mag niet, maar de boete zal wel niet zo hoog zijn zeker. :|

En hoe zit het met de 1ste vraag? klopt dit? of marcheert het anders? :?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ik had is gelezen dat het gemete resultaat min een aantal % correctie onder de 53 km/h moet zitten om geen boete te krijgen.
Klopt dit? :?
Er wordt normaal een correctie van 8 km/u toegepast op de gemeten waarde.

http://wegcode.be/wet.php?wet=89&node=hfst6.2
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ok het mag niet, maar de boete zal wel niet zo hoog zijn zeker. :|
De boetemarge voor overtredingen van het Technisch reglement is heel erg breed ...


Artikel 4
§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Voor je in de lach schiet : dat wordt 55 tot 55000 euro met opdeciemen en de omzetting naar euro ...

Nu dat max. bedrag ga je niet krijgen voor een lichtstaafje onder je bromfiets ;)


Normaal wordt zoiets afgehandeld met een minnelijke schikking vanwege het parket.
Gast

Bericht door Gast »

Hoeveel € boete risceer ik dan voor een led staafje.
Ik dacht aan 55€ tot een max. van 200€

Is dit zo ongeveer juist? :shock:
Gast

Bericht door Gast »

Ik was juist effe aan het zoeken over die led staaf.
en ik heb op een hollandse site gelezen dat je wel neon (leds) mag hebben, maar dat deze NIET mogen aanstaan onder het rijden.

Is dit ook zo in Belgie? :?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Hoeveel € boete risceer ik dan voor een led staafje.
Ik dacht aan 55€ tot een max. van 200€

Is dit zo ongeveer juist? :shock:
Inazuma heeft reeds geschreven vanaf 55 euro tot 55000 euro met de opmerking dat het wellicht niet de maximum boete zal zijn.

Waar jij die 200 euro vandaan haalt weet ik niet maar we kunnen je dit niet garanderen.

Je hebt het minimumbedrag en het maximumbedrag de rest zal je moeten afwachten want ook wij hebben geen glazen bol.

Als je het ooit gepakt wordt (misschien ben je dat al :?: ) mag je het ons altijd laten weten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:Ik was juist effe aan het zoeken over die led staaf.
en ik heb op een hollandse site gelezen dat je wel neon (leds) mag hebben, maar dat deze NIET mogen aanstaan onder het rijden.

Is dit ook zo in Belgie? :?
Vermits er 2 gasten een vraag stellen zal ik dan ook maar in 2 aparte berichten antwoorden, maar ik denk dat ik tegen dezelfde gast bezig ben :?:

In de Belgische wetgeving staat:
§2. Lichten en reflectoren welke niet zijn genoemd in tabel II en tabel III mogen niet op de motorfietsen met twee wielen met of zonder zijspanwagen worden aangebracht.
Tabel II = verplichte lichten tabel III = niet verplichte lichten

Terug te vinden op www.wegcode.be (technische eisen)

Merk op dat er staat dat ze niet mogen worden aangebracht dus m.a.w. of ze al dan niet aanstaan (of aangesloten zijn) maakt niet uit.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ga het toch maar risceren denk ik :p
zo hard valt de led strip toch niet op :) (led strip is zwart & onderkant ook :D)

Als de politie het ziet zal ik wel laten weten hoeveel het heeft gekost

Bedankt voor alle hulp mensen :)
Gast

Re: Hoe snel op rollerbank met scooter (klasse b)

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef:Ik had is gelezen dat het gemete resultaat min een aantal % correctie onder de 53 km/h moet zitten om geen boete te krijgen.
Klopt dit? :?
Er wordt normaal een correctie van 8 km/u toegepast op de gemeten waarde.

http://wegcode.be/wet.php?wet=89&node=hfst6.2
Die correctie van 8 km/u, word die van de snelheid in belaste of onbelaste toestand afgetrokken? :?
Gast

Bericht door Gast »

(Ik ben dezelfde als hierbove)
Die gemete snelheid - de corectie, moet die dan onder of gelijk zijn aan 45 of aan 53?
brommer B

overdreve snelheid

Bericht door brommer B »

wat is de boete als je bromfiets klasse B 100km/h gaat?
verzekering en rijbewijs zijn in orde en het zou de eerste maal zijn.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

mag ik zeggen dat ik hoop dat je geen boete krijgt, maar jezelf te pletter rijdt vooraleer je iemand anders schade toebrengt?
Trouwens: mocht je ooit een ongeval meemaken, je verzekering komt niet tussen omdat je voertuig niet in orde is, dus waarom je die hebt snap ik ook niet... Misschien moet je je zorgen maken over wat je dan moet gaan betalen, want dat zal nog een pak meer zijn dan een boete...

De reden waarom die dingen maar 45 mogen is niet om jou te pesten ofzo, dat is voor die snelheid gemaakt, zowel de brommer zelf, als de verkeerssituaties waarin de brommer terecht komt
Wil je sneller? Koop dan een moto...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: overdreve snelheid

Bericht door Stefan Peeters »

brommer B schreef:wat is de boete als je bromfiets klasse B 100km/h gaat?
verzekering en rijbewijs zijn in orde en het zou de eerste maal zijn.
Verzekering en rijbewijs zijn helemaal NIET in orde: je hebt een verzekering afgesloten voor een bromfiets en ik vermoed dat je met een rijbewijs A3 rondkoerst.

Maar door de aanpassingen die er ongetwijfeld aan je voertuig gebeurd zijn is er geen sprake meer van een bromfiets.
2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;


Het voertuig dat jij bestuurt is dus een motorfiets:
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

Daarvoor heb je dus geen verzekering en geen rijbewijs.

Bij een eventueel ongeval zal je dus volledig zelf voor de schade (ook aan de tegenpartij) moeten opdraaien, en een hoop boetes mogen betalen.
Hou er rekening mee dat bij een ongeval met gewonden of met dodelijke afloop de schade aan de betrokken partijen in de tienduizenden tot honderdduizenden euro's kan oplopen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie