verkeerslichten

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Pol,
Ik begrijp de hele heisa niet goed.
Als er een rood pijltje naar links brandt,
waarvoor dient het anders dan ervoor te wachten als je naar links wil? :roll:
Waarom staat het er dan?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Re: verkeerslichten

Bericht door pol »

[quote="de rijprof"]Waarom staat het er dan?[/quote]

Omdat mevr. Durant dacht dat dat kon met een stukje achter een MB-artikeltje te plakken.

De rechter zegt nu ook dat het niet kan of toch op z'n minst dat je er geen rekening mee moet houden.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslichten

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Pol,
Ik begrijp de hele heisa niet goed.
Als er een rood pijltje naar links brandt,
waarvoor dient het anders dan ervoor te wachten als je naar links wil? :roll:
Waarom staat het er dan?
De heisa was eigenlijk nog groter, omdat de driekleurige pijlen in een aantal gevallen blijkbaar niet eens op de juiste plaats stonden - die bestuurders zijn ook vrijgesproken.

Punt is dat de vermeende overtreding van de andere bestuurders meteen ook hun punt bewijst :
deze regeling is onduidelijk en dubbelzinnig.

Zelfs indien Cassatie uiteindelijk stelt dat ze wel wettig is, dan nog moet ze weer verdwijnen net omwille van die onduidelijkheid en dubbelzinnigheid.
AmaaiWatLeesIkHier

Re: verkeerslichten

Bericht door AmaaiWatLeesIkHier »

Als beginnende leerling vind ik het verwarrend dat rijinstructeurs onder elkaar niet overeenkomen. Waarom discussiëren jullie niet op een plaats waar leerlingen niet kunnen inloggen?

t.o.v pol
Misschien heb je volgens de letter van de wet gelijk, maar uw daad om te beweren dat men door rood licht mag rijden vind ik dat niet door de beugel kan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Als beginnende leerling vind ik het verwarrend dat rijinstructeurs onder elkaar niet overeenkomen
Meestal komen we voor 99% overeen.
Maar in de wegcode zijn soms onduidelijkheden en dan zoeken we samen naar mogelijke interpretaties, want een sluitend antwoord kan je soms niet geven.
Dit is een open forum dat ruimte laat voor invulling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verkeerslichten

Bericht door Benny Stinkens »

AmaaiWatLeesIkHier schreef:Als beginnende leerling vind ik het verwarrend dat rijinstructeurs onder elkaar niet overeenkomen. Waarom discussiëren jullie niet op een plaats waar leerlingen niet kunnen inloggen?

t.o.v pol
Misschien heb je volgens de letter van de wet gelijk, maar uw daad om te beweren dat men door rood licht mag rijden vind ik dat niet door de beugel kan.
Beste,
De moderatoren van deze site discussiëren achter de schermen, maar je kunt maar moeilijk verwachten dat we dit ook nog eens gaan doen met de gebruikers. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Re: verkeerslichten

Bericht door pol »

AmaaiWatLeesIkHier schreef:Als beginnende leerling vind ik het verwarrend dat rijinstructeurs onder elkaar niet overeenkomen. Waarom discussiëren jullie niet op een plaats waar leerlingen niet kunnen inloggen?

t.o.v pol
Misschien heb je volgens de letter van de wet gelijk, maar uw daad om te beweren dat men door rood licht mag rijden vind ik dat niet door de beugel kan.

Hey, niet tegen mij beginnen hé! Als u het (samen met mij) niet eens bent met de gevolgen van het KB i.c.m. het MB, schrijf dan naar Yves Leterme of zijn staatssecretaris Schouppe dat ze de woorden "behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer" uit het MB schrappen. Ik heb beide heren TWEE jaar geleden op de hoogte gebracht van het probleem. Nu er een uitspraak van een rechter is die het probleem ook erkend gaat dhr. Schouppe de zaak laten onderzoeken. Waarom nu pas? En door wie? Ik heb met het halve kabinet inclusief de chef en juristen contact gehad en ik kan u verzekeren dat ze het verkeersreglement niet grondig kennen laat staan begrijpen.
Ben ik dan degene die iets doet wat niet door de beugel kan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verkeerslichten

Bericht door Stefan Peeters »

pol schreef:
AmaaiWatLeesIkHier schreef:t.o.v pol
Misschien heb je volgens de letter van de wet gelijk, maar uw daad om te beweren dat men door rood licht mag rijden vind ik dat niet door de beugel kan.
Hey, niet tegen mij beginnen hé!
Ben ik dan degene die iets doet wat niet door de beugel kan?
We hebben al eerder geschreven dat de plaatsing van de verkeerslichten ook voor ons niet echt correct is, maar dat wil niet zeggen dat we de verkeersveiligheid in het gedrang gaan brengen.

Dat doe jij blijkbaar wel:
pol schreef:De leerlingen die ik les geef mogen van mij dus ook gewoon verder rijden bij een rode pijl wanneer gelijktijdig het groene ronde licht brandt.
De opmerking van onze gast is in mijn ogen dan ook volledig terecht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Re: verkeerslichten

Bericht door pol »

xantingo schreef:We hebben al eerder geschreven dat de plaatsing van de verkeerslichten ook voor ons niet echt correct is, maar dat wil niet zeggen dat we de verkeersveiligheid in het gedrang gaan brengen.

Dat doe jij blijkbaar wel:
pol schreef:De leerlingen die ik les geef mogen van mij dus ook gewoon verder rijden bij een rode pijl wanneer gelijktijdig het groene ronde licht brandt.
Waarom breng ik de verkeersveiligheid in het gedrang?

1) De rechters (ook in beroep) zeggen dat er geen hiërarchie is tussen de verkeerslichten onderling en dat daarom de onterecht beschuldigde 'roodrijders' vrijgesproken worden.

2) De verkeersveiligheid komt daardoor absoluut niet in het gedrang:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;


De verkeersveiligheid komt eerder in het gedrang door de wetgever en wegbeheerder dan door mij. Zij vegen hun voeten aan de verkeersveiligheid, niet ik! En zoals je weet heb ik hen TWEE jaar geleden al op de hoogte gebracht.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Pol schreef:De leerlingen die ik les geef mogen van mij dus ook gewoon verder rijden bij een rode pijl wanneer gelijktijdig het groene ronde licht brandt.
Wachten voor een rood pijltje kan zeker geen kwaad.
Ik denk niet dat een examiniator het voorbijrijden zal goedkeuren op een rijexamen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Re: verkeerslichten

Bericht door pol »

de rijprof schreef: Ik denk niet dat een examiniator het voorbijrijden zal goedkeuren op een rijexamen.
Na de recente rechtspraak met bevestiging in beroep doen ze het beter wel hé. Zij moeten toch even goed de wet respecteren en de uitspraak van de rechtbank in gedachten houden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Ik zou mijn leerlingen toch niet aanraden om verder te rijden in afwachting van een duidelijke aanpassing van de plaatsingsvoorwaarden.
Door te wachten voor rood doe je niets verkeerd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslichten

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Ik zou mijn leerlingen toch niet aanraden om verder te rijden in afwachting van een duidelijke aanpassing van de plaatsingsvoorwaarden.
Aanpassing van de wegcode , zoals het er naar uitziet.
De wegcode wordt nog wat ingewikkelder.
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Re: verkeerslichten

Bericht door pol »

de rijprof schreef: Door te wachten voor rood doe je niets verkeerd.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Mag je daar op die linkse rijstrook parkeren terwijl je eigenlijk verder mag (moet) rijden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Voor het rood licht wachten, noemt men een 'gestopt' voertuig.
Ik zou voor mijn rijexamen toch blijven wachten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie