aanrijding

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

aanrijding

Bericht door Gast »

ik wilde rechts afslaan en verleende voorrang aan een fietser van rechts. toen ik wilde optrekken zat er een fietser van links voor mijn bumper die ik te laat zag. ik raakte de fiets van voren. had ik voorrang moeten verlenen aan de fietser die van links kwam?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: aanrijding

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:ik wilde rechts afslaan en verleende voorrang aan een fietser van rechts. toen ik wilde optrekken zat er een fietser van links voor mijn bumper die ik te laat zag. ik raakte de fiets van voren. had ik voorrang moeten verlenen aan de fietser die van links kwam?
Als die fietser zich reglementair op het fietspad bevond wel.
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Wanneer is dit het geval?
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.


Als de fietser niet op een fietspad reed, geldt de normale voorrangsregeling:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

Aan u om de juiste plaatsgesteldheid vast te stellen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Even benadrukken dat dit fietspad dus op het kruispunt moet doorlopen of met andere woorden als het voor het kruispunt stopt en na het kruispunt terug begint heeft de fietser (die van links kwam) geen voorrang.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
MichaelV

Bericht door MichaelV »

Ik heb dus net het tegenovergestelde meegemaakt. Ik stop voor het fietspad en ik wil rechts afslaan kijk eerst rechts om te zien of er van daar geen voetgangers (geen voetpad dus strikt gezien niet noodzakelijk, maar ik pas toch op en stop dus) of fietsers mochten afkomen ... niemand gezien. Ik kijk dan naar links om voorrang te verlenen aan de fietsers en te zien of er geen auto's al te snel uit die richting komen aangezien ik aan dat kruispunt weet dat er daar niet te nauw naar de voorrang aan rechts wordt gekeken. Soit ook daar is de kust veilig, ik zet mij rustig in gang en op dat moment schiet er toch nog een bromfiets komende van recht voor mijn auto.

Ik hoop dan ook maar dat

1. het feit dat hij in de verkeerde richting op het fietspad reed (12.4bis)
2. het feit dat stoppen niet langer betekent dat je je voorrang kwijt bent (hij reed blijkbaar door omdat ik stil stond)

genoeg zijn om dit voorval in mijn voordeel uit te laten draaien. Ik moet de papieren nog bij mijn verzekering binnen doen, en ben dus uiteraard benieuwd wat dit gaat geven.

In elk geval bedankt aan xantingo en Benny voor de toelichting van de wegcode, die niet altijd even duidelijk is.

PS de borden D7 geven in dit geval duidelijk aan dat hij aan de andere kant van de rijweg thuishoorde.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

MichaelV schreef: ik zet mij rustig in gang en op dat moment schiet er toch nog een bromfiets komende van recht voor mijn auto.

Ik hoop dan ook maar dat
1. het feit dat hij in de verkeerde richting op het fietspad reed (12.4bis)
2. het feit dat stoppen niet langer betekent dat je je voorrang kwijt bent (hij reed blijkbaar door omdat ik stil stond)

genoeg zijn om dit voorval in mijn voordeel uit te laten draaien.

12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Als je dit zou doordrijven, kunnen we aan richtinggevende rechtspraak komen ...
Hoe ver "gerechtigd" zijn hier gaat bvb ... en of dat ook onreglementair gebruik van het fietspad inhoudt door een bestuurder die in principe gerechtigd is of kan zijn om fietspaden te volgen.



PS de borden D7 geven in dit geval duidelijk aan dat hij aan de andere kant van de rijweg thuishoorde.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.


Hij rijdt wel aan de verkeerde kant, maar als hij niet uit een verboden rijrichting komt zal je toch voorrang moeten verlenen ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Alweer een van de punten waar de wegcode zichzelf tegenspreekt... :?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
MichaelV

Bericht door MichaelV »

Tjah dit is inderdaad een vaag begrip in de wettekst. Als ik het goed begrijp stond er in het vorige artikel 12.3.1 ook dat een bestuurder voorrang moest geven aan iedereen die "op regelmatige wijze" van rechts kwam. Aangezien dit voor verwarring zorgde, hebben ze dit artikel dan vervangen door het huidige.

Om een of andere rare reden is het begrip 'gerechtigd' dan weer in artikel 12.4 bis terecht gekomen, en ook hier kan je inderdaad over discussieren.

ff nog over artikel 12.3.1, ik zie het natuurlijk zo dat hij in de verkeerde (verboden?) rijrichting op het fietspad aan het rijden was. Of ben ik hier de wet iets teveel in mijn voordeel aan het interpreteren.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

MichaelV schreef:Tjah dit is inderdaad een vaag begrip in de wettekst. Als ik het goed begrijp stond er in het vorige artikel 12.3.1 ook dat een bestuurder voorrang moest geven aan iedereen die "op regelmatige wijze" van rechts kwam. Aangezien dit voor verwarring zorgde, hebben ze dit artikel dan vervangen door het huidige.
Het zorgde niet voor verwarring, maar zette de deur open voor nog meer gepalaver : wie van rechts kwam moest daarbij ook de ganse wegcode naleven of elke minieme en irrelevante overtreding kon tegen hem gebruikt worden om te stellen dat hij geen voorrang moest krijgen ...


De regeling daarvoor had dan weer als effect dat wie door een verboden richting reed een boete kreeg, en de ander opdraaide voor het ongeval omdat de overtreder van rechts kwam ...

Om een of andere rare reden is het begrip 'gerechtigd' dan weer in artikel 12.4 bis terecht gekomen, en ook hier kan je inderdaad over discussieren.


Je kan je daar zelfs de vraag gaan stellen of die gerechtigde gebruiker het voet- of fietspad daadwerkelijk moet gebruiken om voorrang te krijgen ...

Duidelijk is het zeker niet ...

ff nog over artikel 12.3.1, ik zie het natuurlijk zo dat hij in de verkeerde (verboden?) rijrichting op het fietspad aan het rijden was. Of ben ik hier de wet iets teveel in mijn voordeel aan het interpreteren.
Als er vanuit die kant bromfietsers mogen komen, reed hij niet in een verboden rijrichting en blijft hij voorrangsgerechtigd ...

Hij reed wel aan de verkeerde kant, en de rechter kan dat ook bestraffen en er een deel van de schuldvraag aanhangen ...



Eenvoudiger heeft Landuyt het er de laatste 4 jaar al zeker niet op gemaakt ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Als er vanuit die kant bromfietsers mogen komen, reed hij niet in een verboden rijrichting en blijft hij voorrangsgerechtigd ...
Inderdaad zeer verwarrend :shock:

Mijn mening is echter dat als een (brom)fietser aan de verkeerde kant rijdt hij wel degelijk in de verboden richting rijdt.

het rare eraan is dat de wettekst het heeft over uit een verboden richting te komen en niet over in een verboden rijrichting te rijden.

Dus hoe raar het ook mag klinken heb ik hier de indruk dat hij niet uit een verboden richting komt en toch in de verkeerde richting rijdt. :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Het zorgde niet voor verwarring, maar zette de deur open voor nog meer gepalaver : wie van rechts kwam moest daarbij ook de ganse wegcode naleven of elke minieme en irrelevante overtreding kon tegen hem gebruikt worden om te stellen dat hij geen voorrang moest krijgen ...
Ik betwijfel of een rechter ooit zou geoordeeld hebben dat een bestuurder die van rechts kwam geen voorrang had, bijvoorbeeld omdat hij geen gevaarsdriehoek of verbandkist aan boord had, of omdat de vervaldatum van zijn blusapparaat verstreken was. :wink:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Ik betwijfel of een rechter ooit zou geoordeeld hebben dat een bestuurder die van rechts kwam geen voorrang had, bijvoorbeeld omdat hij geen gevaarsdriehoek of verbandkist aan boord had, of omdat de vervaldatum van zijn blusapparaat verstreken was. :wink:


Nummer : RC06371_1 Datum : 2006-03-07
Jurisdictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 2E KAMER
Zetel : FORRIER
Verslaggever : FORRIER
Openb. Min. : TIMPERMAN
Rolnummer : P051629N

Een bestuurder komt slechts regelmatig van rechts wanneer hij bij het oprijden van het kruispunt waarop hij normaal voorrang heeft, geen enkele inbreuk op de bestaande regelgeving maakt.



De wetgeving waarop deze uitspraak gebaseerd is, is zoals gezegd veranderd per 1 maart 2007.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Mijn mening is echter dat als een (brom)fietser aan de verkeerde kant rijdt hij wel degelijk in de verboden richting rijdt.
Die rijdt gewoon aan de verkeerde kant.


Denk er aan dat je zelfs verplicht een eind naar links moet gaan rijden om linksaf te slaan :!:
Plaats reactie