zebrapad: voorrang verlenen én doorrijden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

zebrapad: voorrang verlenen én doorrijden

Bericht door aoosterh »

Afgelopen weekend werd ik aan de kant gezet door een (federale) politieman. Ik zal eerst de situatie schetsen die daartoe leidde.

Ik rijd 50 km/h op een vierbaansweg in de bebouwde kom. Er doemt een zebrapad op. Ik zie twee voetgangers van wie ik me afvraag of ze over gaan steken. Ik rem kort. Vervolgens stel ik echter vast dat ik door zou kunnen rijden zonder de voetgangers ook maar enigszins te hinderen. Ik rijd namelijk op de rechterbaan, zodat ik sowieso een aantal meters afstand heb tot de voetgangers. Ik beslis door te rijden.

Ik moet erbij zeggen dat ik tegelijkertijd in de gaten had dat de auto achtermij onvoldoende afstand tot mijn auto in acht nam. Mijn afweging was dus: (1) ik hinder de voetgangers niet als ik doorrijd en (2) als ik tamelijk abrupt stop is er een risico dat de bestuurder achter mij te laat reageert. Dus ik rijd door.

De politieman schreeuwde (zonder fatsoensnormen in acht te nemen; is dat gebruikelijk?) vervolgens dat ik daarmee in overtreding was. Juist het feit dat ik eerst kort remde maakte het erger. Maar ik vind zelf mijn afweging begrijpelijk, ook geredeneerd vanuit de Wegcode.

Ok zie ik het verkeerd?

A
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De wegcode stelt nu eenmaal:

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Uit jouw verhaal durf ik op te maken dat je die voetgangers van ver genoeg kon opmerken om te kunnen stoppen.

Dat die wagen achter je weinig afstand houdt is geen reden om door te rijden; zo kan je op de duur alles verantwoorden... bovendien is dat meer zijn probleem dan het jouwe...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ aoosterh:

Ik kan begrip opbrengen voor jouw redenering, en maak jou daarom absoluut geen verwijt. Maar zoals xantingo al aangaf, heb je wel degelijk een overtreding begaan, en dan nog geen kleine.

Je reed tegen 50 km/h, de maximum toegestane snelheid in de bebouwde kom. Dat is dus geen "matige" snelheid om een oversteekplaats voor voetgangers te naderen, welke AR 40.4.2 oplegt, en al zeker niet als er voetgangers staan.

Het feit dat je kon doorrijden zonder de voetgangers te hinderen, ontsloeg je niet van je plicht om te stoppen en hen voorrang te verlenen. Het is trouwens nog zeer de vraag of je de voetgangers niet gehinderd hebt. Doordat jij niet gestopt bent, konden ze immers niet beginnen met oversteken, omdat ze anders misschien midden op de rijbaan hadden moeten blijven staan, wat groot gevaar inhoudt voor voetgangers.

Het risico op een aanrijding door een achterligger had je juist kunnen verminderen door al tijdig af te remmen en de oversteekplaats met een matige snelheid te naderen.

Schermafdruk bewaard
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Dat van die matige snelheid is een goed punt. Het blijft natuurlijk zo dat er een verschil is tussen theorie en praktijk. In de praktijk is het zo dat vrijwel alle weggebruikers als ze een zebrapad naderen hun snelheid niet matigen. Als je dat wel doet zou je jezelf nog in situaties kunnen brengen waar je irritatie opwekt van andere bestuurders. Maar niettemin snap ik dat jullie/uw reacties terecht zijn en voor mij leerzaam.

Albert
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

aoosterh schreef:In de praktijk is het zo dat vrijwel alle weggebruikers als ze een zebrapad naderen hun snelheid niet matigen. Als je dat wel doet zou je jezelf nog in situaties kunnen brengen waar je irritatie opwekt van andere bestuurders.
In de praktijk is het zo dat 10% van de bestuurders lak hebben aan het verkeersreglement, en dat de overige 90% de wegcode niet kent...
Is dat dan een reden om zelf ook maar te doen wat in je opkomt?

Degenen die de wegcode niet respecteren irriteren mij mateloos, ik heb het nog nooit op mijn heupen gekregen van iemand die de wegcode volgt...

Ik geef een klein voorbeeld: ik vertrek gisteren op mijn werk, en 50 meter verder is er een kruispunt met voorrang van rechts.
Uit de rechtse straat komt een wagen van een rijschool, met aan het stuur duidelijk iemand die er nog niet veel kaas van gegeten had. Die jongen stopt, en vindt zijn eerste versnelling niet direct terug. Daarna heeft hij nog wat problemen met het vertrekken.
Al die tijd ben ik zeer langzaam blijven voortbollen (hij had immers voorrang), om door 3 auto's voorbijgereden te worden die dus flagrant de voorrang van rechts negeerden, en mij bovendien op een kruispunt met voorrang van rechts inhaalden.
Moest ik dan, om die mensen niet te irriteren, ook maar vertrokken zijn?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Xantingo: Ik ben het met je eens. En ik probeer dezelfde rijstijl te hebben en aan te leren.

Albert
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Dat die wagen achter je weinig afstand houdt is geen reden om door te rijden; zo kan je op de duur alles verantwoorden... bovendien is dat meer zijn probleem dan het jouwe...
Als die mij achteraan aanrijdt denk ik toch dat ik ook een probleem zou hebben. :?

Overigens is dit ook wat afhankelijk van hoe de voethangers zich voordoen.
Wanneer die, op een viervaksweg zich aan de linkerkant van de weg bevinden (min. 3x3=9meter verwijderd van mijn rijvak), zelfs nog op het voetpad, mischien nog niet eens gekeken hebben of ze veilig kunnen oversteken, aanstalten maken of kenbaar maken dat ze effektief de weg willen oversteken zal ik ook niet stoppen en zo het verkeer stilleggen met de kans dat ze zelfs niet eens de baan zullen oversteken maar gewoon nog wat blijven staan babbelen met elkaar op het voetpad.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:
aoosterh schreef:In de praktijk is het zo dat vrijwel alle weggebruikers als ze een zebrapad naderen hun snelheid niet matigen. Als je dat wel doet zou je jezelf nog in situaties kunnen brengen waar je irritatie opwekt van andere bestuurders.
In de praktijk is het zo dat 10% van de bestuurders lak hebben aan het verkeersreglement, en dat de overige 90% de wegcode niet kent...
Ik sta geregeld aan een zebrapad te schilderen voor voetgangers die wel aanstalten lijken te maken, maar niet oversteken...


aoosterh heeft wel degelijk een punt dat eigenlijk niemand vertraagd voor een (verlaten) zebrapad (en de vele andere situaties waarin strikt genomen vertraagd zou moeten worden), gewoon omdat het tot een volstrekt absurde rijstijl leidt waar je eigenlijk altijd aan het vertragen en nadien weer versnellen bent, want te traag rijden mag natuurlijk ook niet ...



Deze regels dateren nog van de tijden van de werkelijke 90 op buitenwegen, 60 / 50 in BBK.
Sindsdien is de toegelaten max. snelheid sterk verlaagd ... maar die regels zijn wel blijven bestaan, ook in een zone 30.
Matig is niet tegen de maximum-snelheid aan ...
Wat is een matige snelheid in een zone 30 dan wel :?:
anton44

Bericht door anton44 »

beste lezer(S)

Heb ik hier nog klein vraagje over.
Zou een beginnend bestuurder voor het niet voorrang verlenen op het zebrapad een punt kunnen krijgen? Of wordt dit alleen afgehandelt met een sanctie bedrag?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

xantingo schreef:
aoosterh schreef:In de praktijk is het zo dat vrijwel alle weggebruikers als ze een zebrapad naderen hun snelheid niet matigen. Als je dat wel doet zou je jezelf nog in situaties kunnen brengen waar je irritatie opwekt van andere bestuurders.
In de praktijk is het zo dat 10% van de bestuurders lak hebben aan het verkeersreglement, en dat de overige 90% de wegcode niet kent...
Is dat dan een reden om zelf ook maar te doen wat in je opkomt?

Degenen die de wegcode niet respecteren irriteren mij mateloos, ik heb het nog nooit op mijn heupen gekregen van iemand die de wegcode volgt...

Ik geef een klein voorbeeld: ik vertrek gisteren op mijn werk, en 50 meter verder is er een kruispunt met voorrang van rechts.
Uit de rechtse straat komt een wagen van een rijschool, met aan het stuur duidelijk iemand die er nog niet veel kaas van gegeten had. Die jongen stopt, en vindt zijn eerste versnelling niet direct terug. Daarna heeft hij nog wat problemen met het vertrekken.
Al die tijd ben ik zeer langzaam blijven voortbollen (hij had immers voorrang), om door 3 auto's voorbijgereden te worden die dus flagrant de voorrang van rechts negeerden, en mij bovendien op een kruispunt met voorrang van rechts inhaalden.
Moest ik dan, om die mensen niet te irriteren, ook maar vertrokken zijn?
Ik ben zelf vrij correct ook, en ik ga absoluut akkoord dat je zelf altijd de wegcode moet blijven respecteren. Er is echter een groot verschil tussen een regel waar geen discussie over is (zoals voorrang van rechts, je komt van rechts of niet, punt.) en van die vage regels zoals "matige snelheid" en dergelijke. Er is ook zo ergens iets dat zegt dat je als bestuurder ten allen tijde moet kunnen stoppen voor een onvoorziene hindernis. Als je dit correct interpreteert, mag je dus gewoon niet meer vertrekken. Zelfs aan een snelheid van 1km/h kan je ergens tegenaan rijden. "Matige" snelheid aan een oversteekplaats voor voetgangers vind ik ook rommel. Als de kanten van de oversteekplaats in de struiken licht ofzo, dan wel. Maar als je 50 rijdt ben je soms VER voor een voetganger aan de oversteekplaats, terwijl als je je snelheid matigt je uiteindelijk moet stoppen. Dit is in tegenspraak met het feit dat je verkeer vlot moet laten verlopen en niemand onnodig mag hinderen, en ook nog in tegenspraak met de ethische milieukwesties, weet je hoeveel stoppen en vertrekken verbruikt man?

Een vriendin van mij was niet door haar examen, omdat ze met een dieselwagen pas schakelde op 2500 à 2600 toeren. "Niet ecologisch gereden". Ik ken die wagen, dat is het laagste toerental dat je daarmee kén schakelen, anders zakt die zodanig ver terug in zijn toeren dat je bijna stilligt. Regeltjes te correct toepassen is ook niet altijd de oplossing zou ik zeggen... Veilig rijden wel.
In het verhaal van aoosterh, zou ik ook gestopt hebben. De voetgangers waren er, punt. Maar om hem dan te pakken op de regel van die gematigde snelheid... Hou het dan alsjeblief gewoon op niet gestopt voor voetgangers, wat nog effectief relevant is.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef: Een vriendin van mij was niet door haar examen, omdat ze met een dieselwagen pas schakelde op 2500 à 2600 toeren. "Niet ecologisch gereden".
Dat zal niet het enige geweest zijn ....
Plaats reactie