rotonde afgesneden door hoofdweg met verkeer in 2 richtingen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

rotonde afgesneden door hoofdweg met verkeer in 2 richtingen

Bericht door aoosterh »

In de buurt van waar ik woon zijn er rotondes (aangegeven met bord D5) waar men niet op de gebruikelijke wijze volledig rond kan rijden. De rotonde wordt namelijk aan één kant afgesneden door een doorgaande hoofdweg, met verkeer in twee richtingen. Indien men dus de rotonde zou volgen en steeds voorrang zou nemen, zou men een frontale botsing kunnen krijgen met iemand die op de rechterhelft van de doorgaande weg rechtdoor rijdt. Voldoen dergelijke rotondes eigenlijk wel aan de bepalingen in de wegcode (ook in verband met 'voorrang' en 'rondgaand verkeer')? Hoort daar wel een bord D5 te staan? Of wordt dat bord zsoms gebruikt op plaatsen waar men eigenlijk beter het verkeer had geregeld met een bord D1d?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Kan je daar eens een foto van plaatsen, de stiuatie lijkt me vrij absurd te zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Ik zal er eens heen rijden binnenkort.

Albert
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Als je een juiste plaatsbepaling kan geven (straatnamen), vinden we het misschien ook wel zonder dat je er speciaal moet voor omrijden :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Een voorbeeld is in het dorp Zomergem. Het gaat om kruispunt (in de vorm van een rotonde) van de Durmstraat en de Weldadigheidstraat (als ik het goed heb afgeleid). Maar ik zal wel eens een foto maken. Er is geen haast bij.

Albert
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... &z=16&om=1

Dat zal geen rotonde zijn.
Enkel vanuit de dreef is er rondgaand verkeer verplicht, maar ik dacht dat niet alle toegangswegen voorzien zijn van een B1 (het is al een tijdje geleden dat ik daar passeerde).
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.
Kan je wat duidelijkheid verschaffen welke borden er nog staan?
Indien het inderdaad geen rotonde is gelden de normale voorrangsregels.
Plaats reactie