vraagje voorrang als fiets

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
fietserke

vraagje voorrang als fiets

Bericht door fietserke »

uit nieuwsgierigheid vraagje geschetst over voorrang op de fiets.

https://imgur.com/a/QOXKNFL
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje voorrang als fiets

Bericht door Inazuma »

Je moet voorrang verlenen aan Auto B (voorrang van rechts) zie bord B17 Afbeelding: Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt


Je hebt voorrang op Auto A (die een richtingsverandering uitvoert)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje voorrang als fiets

Bericht door Inazuma »

En je rijdt op een verboden plaats in de Wilrijkse BBK

Het was alvast tot augustus vorig jaar géén fietspad, maar een trottoir/verhoogde berm

En zo zijn er daar wel meer plaatsen ...
Je denkt dat je er mag fietsen, maar niets laat het toe ...
Gast

Re: vraagje voorrang als fiets

Bericht door Gast »

@inazuma , ik denk inderdaad dat het laatste blauwe fietspad/voetpad bord een kruispunt verder hangt voor het stukje R11 tot Jules Moretuslei, dus niet meer van toepassing voor dit stukje Heistraat?

Veronderstelling :
Dus mocht de rode strook nu zijn aangegeven met witte strepen van een fietspad , dan heb ik voorrang op auto B.

Bijvraag :
Wat als er een blauw bord hangt dat een fietspad/voetpad aangeeft, maar geen witte strepen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje voorrang als fiets

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 04 jul 2020, 19:33 @inazuma , ik denk inderdaad dat het laatste blauwe fietspad/voetpad bord een kruispunt verder hangt voor het stukje R11 tot Jules Moretuslei, dus niet meer van toepassing voor dit stukje Heistraat?
Er is nergens bepaald hoe ver een gebodsbord geldt
Gebruikelijke interpretatie is dat het bord effect heeft tot (en met ?) het volgende kruispunt
Veronderstelling :
Dus mocht de rode strook nu zijn aangegeven met witte strepen van een fietspad , dan heb ik voorrang op auto B.
Foute veronderstelling

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

De voorrang wordt opgelegd door het voorrangsTEKEN B17
Dat legt de voorrang van rechts op

De beruchte en overbodige "voorrang op fietspad" volgt uit een verkeersREGEL , Art 12.4bis , en is dus ondergeschikt aan het voorrangsbord volgens Art 6.2
Bijvraag :
Wat als er een blauw bord hangt dat een fietspad/voetpad aangeeft, maar geen witte strepen.
Dan mag je er fietsen

Maar dat verandert niets aan de voorrang, die blijft opgelegd door het voorrangsbord B17: voorrang van rechts
Plaats reactie