Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
jesseh
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2020, 11:38

Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Bericht door jesseh »

Ik had een discussie met mijn begeleider (vader) over het vrijhouden van een kruispunt zonder lichten.

Ik rij zelf op een voorrangsbaan. Voor mij zie ik dat het rood is, en er staan al wat auto's stil. Een 50 tal meter VOOR het kruispunt met lichten is er een zijstraat rechts, waar de auto's van rechts uit kunnen komen, en ook in kunnen rijden (ook bestuurders in tegengestelde richting van mij kunnen hierin). Ik zie dat ik misschien wel of misschien niet kan aansluiten bij mijn voorligger die voor het rood licht staat om zo dit kruispunt vrij te houden. Moet ik in dit geval stoppen om de bestuurders van rechts en in tegengestelde richting de kans te geven om deze zijstraat in en/of uit te gaan? Of mag ik de weg (deels) blokkeren omdat ik voorrang heb en ik pas kan vertrekken als het groen wordt?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Bericht door Inazuma »

Je mag geen enkel kruispunt blokkeren (dwz: dwarsverkeer hinderen of beletten)

Of er verkeerslichten staan of niet, hoe de voorrangsregeling er is, maakt daarbij niets uit

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /169-art14

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Bericht door Benny Stinkens »

Je moet het kruispunt vrijhouden. :idea:
Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Bericht door Benny Stinkens »

Gelijktijdig gepost met Inazuma :mrgreen:
Wie heeft er de discussie gewonnen :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jesseh
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2020, 11:38

Re: Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Bericht door jesseh »

Benny Stinkens schreef: 12 jun 2020, 12:36 Gelijktijdig gepost met Inazuma :mrgreen:
Wie heeft er de discussie gewonnen :?:
Bedankt voor de antwoorden!

Mijn vader had dus gelijk. Ik ging uit van de regel dat je je voorrang niet verliest als je stilstaat, dus als het dan groen zou worden en ik toch zou door kunnen, de auto van rechts mij sowieso opnieuw zou moeten voorlaten, zelfs als ik voorheen de rijbaan had vrijgemaakt voor hem.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt zonder lichten vrijhouden?

Bericht door Inazuma »

Het gaat om dwarsend verkeer terwijl jij niet verder kan ...

Er is dus geen voorrangssituatie in de eigenlijke zin van het woord:

Jij mag niet verder want dan blokkeer je kruispunt
de ander -die mogelijk voorrang moet verlenen- kan jouw rijrichting dwarsen en is dan "weg" ...
Plaats reactie