2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

Hallo iedereen ik had een vraagje ik ben 2x betrapt met mijn voorlopige rijbewijs 18 maanden , voor de eerste keer moest ik voor de politierechtbank komen ik heb dan een boete gekregen .. nu tweede keer moet ik weer voor de politie rechtbank komen.. ik heb ondertussen mijn vast rijbewijs behaald wat kan ik verwachten ? Wordt mijn vast rijbewijs ingetrokken of ??
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door Inazuma »

zina1996 schreef: 04 jan 2020, 11:18 Hallo iedereen ik had een vraagje ik ben 2x betrapt met mijn voorlopige rijbewijs 18 maanden , voor de eerste keer moest ik voor de politierechtbank komen ik heb dan een boete gekregen .. nu tweede keer moet ik weer voor de politie rechtbank komen.. ik heb ondertussen mijn vast rijbewijs behaald wat kan ik verwachten ? Wordt mijn vast rijbewijs ingetrokken of ??
Helaas is het wettelijk onmogelijk om het (definitieve of zelfs voorlopige) rijbewijs hiervoor in te trekken:
Verval van het recht op sturen is immers gek genoeg niet voorzien voor deze inbreuk.


Enkel een geldboete is mogelijk voor deze overtreding.
Die zal vermoedelijk een stuk pittiger zijn dan de vorige keer ...


Als de tweede inbreuk binnen de 3 jaar na het eerste vonnis vastgesteld is - wat vermoedelijk het geval is :?: - verdubbelen de straffen
(dit is recidive of wettelijke herhaling)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Art 30 §4. De gevangenisstraffen en geldboeten worden verdubbeld bij herhaling van de bepalingen van § 1, § 2 of § 3, binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis met toepassing van een van deze bepalingen, dat in kracht van gewijsde is gegaan.


en die boetes waren:

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Dat wordt dus 800 tot 8000 € mogelijke geldboete, opdeciemen inbegrepen, indien recidive


Als de tweede inbreuk reeds VOOR de eerste veroordeling was, dan ontsnap je aan de verhoogde straffen door de traagheid vh gerecht ...
Dan is het 400 tot 4000€ als boete


Plus gerechtskosten ~80€
Bijdrage slachtofferfonds 200€
Bijdrage juridische 2de lijns bijstand 20€

Vermelding strafblad - nogmaals


Als je vorige boete deels voorwaardelijk uitgesproken was, komt dat voorwaardelijke deel er nu bij.


Hoeveel boete heb je vorige keer gekregen ?
Laatst gewijzigd door Inazuma op 04 jan 2020, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

was 250 euro plus nog gerechtskosten en slachterofferfonds ,ik ben zo bang dat ik alles opnieuw moet doen ? Terwijl ik niet zolang mijn vast rijbewijs heb gehaald 😢😢
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door Inazuma »

zina1996 schreef: 04 jan 2020, 12:11 was 250 euro plus nog gerechtskosten en slachterofferfonds ,
Zo'n 530 euro alles bij elkaar was blijkbaar te weinig ...


Dat boete bedrag is lager dan het wettelijke minimum (tenzij uitspraak al van voor 1/1/2017 was)
Er was dus een deel van de boete voorwaardelijk :?:

ik ben zo bang dat ik alles opnieuw moet doen ?
Dat kan wettelijk niet
Enkel geldboete is mogelijk


Maar ik probeer geregeld politici te overtuigen om hier wél een "rijverbod" voor mogelijk te maken. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 04 jan 2020, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

Dus het is niet zo dat de rechter zegt van ik ga je vaste rijbewijs intrekken ,, voor de overtredingen die ik heb gedaan voordat ik mijn vaste rijbewijs had ?
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

Ik kan alleen op internet lezen dat het mogelijk is dat ik mijn praktijkexamen en theorie opnieuw moet doen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door Inazuma »

zina1996 schreef: 04 jan 2020, 12:23 Dus het is niet zo dat de rechter zegt van ik ga je vaste rijbewijs intrekken ,, voor de overtredingen die ik heb gedaan voordat ik mijn vaste rijbewijs had ?
Je kan geen verval (aka rijverbod, intrekking rijbewijs) opgelegd krijgen voor die overtreding ... enkel een boete.


"Intrekken van rijbewijs " of "rijverbod" worden in de volksmond gebruikt voor wat wettelijk het "verval van het recht tot sturen" heet.

Dat verval is een mogelijke bijkomende straf voor sommige verkeersinbreuken.

Maar inbreuken op de scholingsvoorwaarden inzake het voorlopig rijbewijs horen daar niet bij.
Je kan dat dus ook niet als straf krijgen ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door Inazuma »

zina1996 schreef: 04 jan 2020, 12:25 Ik kan alleen op internet lezen dat het mogelijk is dat ik mijn praktijkexamen en theorie opnieuw moet doen
Klopt niet voor deze overtreding.
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

Okee nou hartstikke bedankt .. je hebt me een beetje gerustgesteld..
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

Ik laat maandag weten wat de sanctie ik moet maandag voor de politierechtbank verschijnen
zina1996
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2020, 11:07

Re: 2keer betrapt met voorlopig rijbewijs 18 maand

Bericht door zina1996 »

Ik heb een boete gekregen van 800 euro wat meer gaat zijn waarschijnlijk met gerechtskosten, en bij gebrek van betaling een rijverbod
Plaats reactie