Verbodbord 1,5 ton

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
karim101
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2017, 12:36

Verbodbord 1,5 ton

Bericht door karim101 »

Ik heb een vraagje over het verbodsbord 1,5ton met onder die bord uitzonderlijk plaatselijke verkeer. Mag ik met mijn wagen door die straat.


Mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag door die straat zolang je wagen niet meer dan 1500 kg weegt op het moment dat je daar rijdt.
Wanneer je tot het plaatselijk verkeer hoort mag je wel met een zwaarder voertuig doorrijden. Plaatselijk verkeer is wel beperkt tot bewoners van de straat, hun bezoekers, voertuigen voor levering en prioritaire voertuigen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
karim101
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2017, 12:36

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door karim101 »

Oke bedankt voor je reactie
karim101
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2017, 12:36

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door karim101 »

Beste waar kan je zien hoeveel je auto weegt
karim101
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2017, 12:36

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door karim101 »

Beste mijn auto weegt 1503 kg massa in rijklare toestand mag mijn auto daar passeren als mijn examinator het mij vraagt. Het bord staat aan een afslag van een rotonde.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door Stefan Peeters »

Neen. Bij de massa in rijklare toestand (die al te hoog is) moet je ook nog eens het gewicht van de bestuurder en eventuele passagiers optellen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
karim101
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2017, 12:36

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door karim101 »

Oke bedankt voor je antwoord
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door bert.covens »

Sowieso mag een examinator je niet in een valstrik lokken.

Dwz : hij mag je dus niet vragen er in te rijden, om het je nadien als fout aan te rekenen dat je deze instructie gevolgd hebt.

Let wel op met het onderdeel om een gevraagde bestemming op eigen initiatief te bereiken met behulp van gps of aanwijzingsborden. Als je gps je daar wil insturen, rij er dan uiteraard niet in om op je bestemming te geraken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door GRO »

Bert, een vraagje omdat jij als lesgever vertrouwd bent met praktijkexamens in verband met "Sowieso mag een examinator je niet in een valstrik lokken."

Stel dat er 200 meter verder kort na elkaar 2 straten langs rechts op de rijbaan uitkomen. Stel dat er een bord staat dat het verboden is om in de eerste straat rechtsaf te rijden en dat het in de tweede wel mag.
Zal een examinator dan zeggen: "zo dadelijk sla je rechtsaf" en zo controleren of de leerling het verbodsbord bij de eerste straat kent of zeggen: "sla in de tweede straat rechtsaf".
Hoe gebeurt dat in praktijk meestal?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door bert.covens »

GRO schreef: 16 jun 2017, 10:36 Bert, een vraagje omdat jij als lesgever vertrouwd bent met praktijkexamens in verband met "Sowieso mag een examinator je niet in een valstrik lokken."
Dat klopt. En staat ook letterlijk in de folder van GOCA, op bladzijde 6 :

http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... NL_VLA.pdf
GRO schreef: 16 jun 2017, 10:36 Stel dat er 200 meter verder kort na elkaar 2 straten langs rechts op de rijbaan uitkomen. Stel dat er een bord staat dat het verboden is om in de eerste straat rechtsaf te rijden en dat het in de tweede wel mag.
Zal een examinator dan zeggen: "zo dadelijk sla je rechtsaf" en zo controleren of de leerling het verbodsbord bij de eerste straat kent of zeggen: "sla in de tweede straat rechtsaf".

Hoe gebeurt dat in praktijk meestal?
De examinator geeft aanduidingen omtrent de te volgen weg behalve tijdens het onderdeel “Zelfstandig rijden” (meer uitleg vindt u op pagina 11 van deze brochure). Zolang hij niets zegt, volgt u de rijbaan waarop u zich bevindt. Wanneer u van richting moet veranderen, naar links of naar
rechts, zal de examinator dit tijdig melden op de volgende wijze: “Aan het volgende kruispunt links/rechts afslaan”. De examinator zal u nooit in een valstrik lokken.
Er staat letterlijk dat een examinator de leerling niet in een valstrik zal lukken. Zulks is hem immers nadrukkelijk verboden.

Ik weet dat er veel wilde verhalen de ronde doen over examinatoren die een leerling ergens zouden ingestuurd hebben waar hij eigenlijk niet in mocht. Bijvoorbeeld de uitleg dat een examinator zegt "Het volgende kruispunt links/rechts afslaan", terwijl de leerling maar moet raden dat hij daarmee eigenlijk bedoelt "het eerstvolgende kruispunt waar zulks toegelaten is links/rechts afslaan". Ikzelf heb het alvast nog nooit meegemaakt dat een instructie op déze manier gegeven werd. Wanneer het kruispunt waar de examinator wil afslaan, te kort volgt op een weg waar de leerling niet in mag, zegt de examinator duidelijk : "Het tweede kruispunt ..". Dit doet hij dan uitsluitend omdat de instructie tijdig gegeven moet worden. Afslaan moet immers nog mogelijk zijn zonder dat er halsbrekende toeren zouden uitgehaald moeten worden.

Wanneer de leerling dmv een bepaald verkeersbord verplicht wordt een bepaalde richting te nemen, dan zal de examinator uiteraard niks zeggen. Het is dan aan de leerling om zélf dat verkeersbord te zien en te respecteren. Idem wanneer de leerling op een kruispunt slechts twéé mogelijkheden heeft, en 1 van beide wordt verboden. Ook dàt moet de leerling zélf gezien hebben. Ik vermoed dan ook eerder dan veel van die verhalen voornamelijk ontstaan omdat de leerling thuis of onder kameraden niet zo graag toegeeft dergelijk verkeersbord niet/te laat opgemerkt te hebben.

Omgekeerd, heb ik al wel meegemaakt dat een leerling ineens beslist om toch maar rechtdoor te rijden ipv rechts af te slaan. Hij had wel het verkeersbord Afbeelding gezien, maar het onderbordje + 3,5 T had hij over 't hoofd gezien.

Ik wil gerust 's informeren bij collega's of zij daar andere ervaringen mee hebben.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 16 jun 2017, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door GRO »

Dank voor de uitleg Bert.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door de rijprof »

Het klopt wat Bert zegt.
Ik heb, tijdens ontelbare examenbegeleidingen, nog nooit meegemaakt dat een examinator een instructie geeft om een kandidaat bewust in een verboden richting te sturen of in een valstrik te lokken.
Instructies zijn meestal ruim op tijd en duidelijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
xxxbennyxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2018, 20:20

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door xxxbennyxxx »

Maar ik kan begrijpen dat zo'n examinator ook niet alles kan weten of een straat bijvoorbeeld afgeloten is door een ongeval. Stel hij zegt de volgende naar rechts maar de straat is niet toeankelijk. Moet je hem dan zeggen ik mag hier momenteel niet in? Of moet je zwijgen tijdens het examen en in dit geval het doen wat jou het beste lijkt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag hem of haar dan gerust zeggen dat je er niet in mag.
Wel zeker zijn van je zaak natuurlijk. :idea:
Examinatoren zijn ook mensen, je kan en mag er gerust iets tegen zeggen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Verbodbord 1,5 ton

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 09 sep 2018, 20:46 Examinatoren zijn ook mensen, je kan en mag er gerust iets tegen zeggen :wink:
Waabij het natuurlijk wel in je belang is om de examinator niet tegen de haren in te strijken.
Plaats reactie