''vriend'' pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
vluchtmisdrijf
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:33

''vriend'' pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

Bericht door vluchtmisdrijf »

Ik was onderweg naar Duitsland samen met ''een vriend'' en onderweg naar Duitsland reed hij te hard in de bocht en schramde tegen de betonnen blokken . De schade was vooral aan de linkervoorkant van 'mijn' auto. De betonnen blokken hadden natuurlijk niks. hij was er echt van aangedaan en hij stelde voor om zijn auto te laten maken bij zijn vader. Ik baalde toen wel maar ik vertrouwde hem natuurlijk om het te regelen zonder dat de verzekering er moest tussenkomen. Toen we terug in Belgie waren had ik mezelf thuis afgezet en hem mijn sleutel gegeven om hem te laten maken bij zijn vader zijn garage. ongeveer 4u later staat de politie voor mijn deur om te melden dat ik vluchtmisdrijf had gepleegd 2u eerder ongeveer in Belgie. Ik vertelde dat het niet kon want ik was thuis toen. 'tijdens' dat ik verklaring aflegde in de combi kwam er op de politieradio nog een melding binnen dat ik 1min geleden nog een vluchtmisdrijf had gepleegd, maar omdat moment zat ik in de combi en het werd ook in mijn verklaring opgenomen.

Ik was natuurlijk ongerust, maar blijkbaar enkel stoffelijke schade (bloembakken, 2 geparkeerde auto's, een stuk gevel en misschien nog. ik heb het dossier nog niet kunnen inkijken.) op 2 verschillende plaatsen. Ik begrijp niet waarom hij vluchte. ik gaf mijn sleutel nuchter mee anders had ik hem nooit met mijn auto laten rijden. Ze hebben ze allebei opgepakt en verhoord er zat blijkbaar nog iemand mijn auto waarvan ik niet vanaf wist..

hypothetische: - Wat als hij onder invloed was van drank/drugs
- wat als hij geen rijbewijs ( ik veronderstel van wel, maar je weet nooit) hij vertelde het en reed met bmw papa rond
- wat als hij bovenstaande allemaal had
--> wat betekent dit voor de verzekering aangezien het mijn auto was. kan er verhaal worden gedaan op de bestuurder in dit geval?!!
Ik begrijp dat men bonus malus omhoog zal gaan. Ik heb alleen schrik dat ze het geld bij komen terugvorderen omdat hij dronken/ drugs of geen rijbewijs had

Alvast bedankt voor de antwoorden. ik ben nog wat in shock nu
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: ''vriend'' pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

Bericht door bert.covens »

vluchtmisdrijf schreef: 13 mei 2017, 20:13 Ik was onderweg naar Duitsland samen met ''een vriend'' en onderweg naar Duitsland reed hij te hard in de bocht en schramde tegen de betonnen blokken . De schade was vooral aan de linkervoorkant van 'mijn' auto. De betonnen blokken hadden natuurlijk niks. hij was er echt van aangedaan en hij stelde voor om zijn auto te laten maken bij zijn vader. Ik baalde toen wel maar ik vertrouwde hem natuurlijk om het te regelen zonder dat de verzekering er moest tussenkomen. Toen we terug in Belgie waren had ik mezelf thuis afgezet en hem mijn sleutel gegeven om hem te laten maken bij zijn vader zijn garage. ongeveer 4u later staat de politie voor mijn deur om te melden dat ik vluchtmisdrijf had gepleegd 2u eerder ongeveer in Belgie. Ik vertelde dat het niet kon want ik was thuis toen. 'tijdens' dat ik verklaring aflegde in de combi kwam er op de politieradio nog een melding binnen dat ik 1min geleden nog een vluchtmisdrijf had gepleegd, maar omdat moment zat ik in de combi en het werd ook in mijn verklaring opgenomen.
Leuke "vriend" heb jij ....

Maarreuhm .... lezen we hier het ganse verhaal ? Hoe komt de politie aan jouw nummerplaat ?

Er moet dus een getuige zijn. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er toch érgens een tegenpartij schade opgelopen heeft. Als jouw wagen iets of wat schade heeft, moet er toch wat te zien zijn aan die betonnen blokken van verfschade of kras-schade. Of is er misschien een ander voertuig beschadigd geraakt door brokstukken ? Denk aan wegvliegende brokstukken, of nadien over een brokstuk gereden dat nog op het wegdek lag nà het ongeval ......

Wees dus vanaf nu niet langer al té lichtgelovig. Als je verhaal klopt, dan was jouw vriend was er niet zozeer op uit om de schade billijk aan jou te vergoeden. Hij wou er zich vooral goedkoop vanaf maken, en het vluchtmisdrijf camoufleren.

Eigenlijk was dàt het moment geweest om een einde te maken aan de rit. Desnoods de politie verwittigen. Want nu heb je je voor jouw kuch ... "vriend" ... lelijk in nesten laten werken.
vluchtmisdrijf schreef: 13 mei 2017, 20:13Ik was natuurlijk ongerust, maar blijkbaar enkel stoffelijke schade (bloembakken, 2 geparkeerde auto's, een stuk gevel en misschien nog. ik heb het dossier nog niet kunnen inkijken.) op 2 verschillende plaatsen. Ik begrijp niet waarom hij vluchte. ik gaf mijn sleutel nuchter mee anders had ik hem nooit met mijn auto laten rijden. Ze hebben ze allebei opgepakt en verhoord er zat blijkbaar nog iemand mijn auto waarvan ik niet vanaf wist..
:roll:

Dus ... nà het eerste vluchtmisdrijf .... nog betrokken geraakt bij twéé ongevallen ? Dat zijn dan al DRIE ongevallen ...
vluchtmisdrijf schreef: 13 mei 2017, 20:13 hypothetische: - Wat als hij onder invloed was van drank/drugs
- wat als hij geen rijbewijs ( ik veronderstel van wel, maar je weet nooit) hij vertelde het en reed met bmw papa rond
- wat als hij bovenstaande allemaal had
--> wat betekent dit voor de verzekering aangezien het mijn auto was. kan er verhaal worden gedaan op de bestuurder in dit geval?!!
Ik begrijp dat men bonus malus omhoog zal gaan. Ik heb alleen schrik dat ze het geld bij komen terugvorderen omdat hij dronken/ drugs of geen rijbewijs had

Alvast bedankt voor de antwoorden. ik ben nog wat in shock nu
Als hij onder invloed was, dan riskeer JIJ omdat je jouw voertuig aan hem toevertrouwd hebt :

Artikel 37

Met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft:

(...)

2° hij die aan een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, een voertuig toevertrouwt om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing of een rijdier toevertrouwt.


En ALS hij effectief geen rijbewijs had, ook hier : staalhard ontkennen dat je daarvan op de hoogte was. Anders riskeer jij :

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.


* Je moet deze bedragen nog vermenigvuldigen met 8.
* Dus dat wordt bij een veroordeling voor het toevertrouwen wetens dat hij onder invloed was minimaal 1.600 euro tot maximaal 16.000 euro,
* En voor het toevertrouwen wetens dat hij geen rijbewijs heeft nog eens minimaal 800 euro tot maximaal 8.000 euro.
* Daarbovenop nog 200 euro bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
==> Eénmaal te betalen indien de rechter een totaalsom uitspreekt voor beide inbreuken. Twéémaal te betalen indien hij twéé afzonderlijke bedragen uitspreekt.
* Daarbovenop nog gerechtskosten.

ALS de rechter jou veroordeelt omdat hij het bewezen acht dat je jouw auto aan hem toevertrouwd hebt, terwijl jij goed genoeg wist dat hij onder invloed was, dan kan hij je ook nog een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen opleggen :

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34,
37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


In ieder geval, zou ik dus staalhard en zéér consequent blijven ontkennen dat je wist dat hij onder invloed van alcohol of drugs was én/of géén rijbewijs had toen hij met jouw wagen rondreed. Maar schrik niet, als men je daar toch voor wil vervolgen. Het feit dat hij al dat éérste ongeval veroorzaakt heeft in jouw bijzijn, kan hier immers wel 's stevig tegen je gebruikt worden om de rechter er van te overtuigen dat hij toen al onder invloed moet zijn geweest, en je dat goed genoeg geweten moet hebben.

En verder : staalhard beweren dat het je vriend was die ook het éérste ongeval veroorzaakt heeft. Anders riskeer je zélf ook nog 's een veroordeling voor het vluchtmisdrijf na jullie éérste ongeval tegen die betonnen blokken. En ook dààr hangt een pittige bestraffing aan vast :

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


(en ook voor een veroordeling wegens vluchtmisdrijf, kàn een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen uitgesproken worden voor minstens 8 dagen en maximaal 5 jaar)

Wat betreft je verzekering. Verzekeringen voeren doorgaans regres uit, als er sprake is van dronkenschap. Indien er enkel sprake is van strafbare alcoholopname (intoxicatie), is dat niet altijd het geval. Dan moet het in je polis nadrukkelijk vermeld staan, én moet jouw verzekeraar je daarvan tijdig schriftelijk verwittigen.

(dronkenschap : wordt subjectief beoordeeld op basis van uiterlijke kenmerken zoals bloeddoorlopen ogen, rode neus, wartaal uitkramen, spreken met dubbele tong, evenwichtsmoeilijkheden, waggelen, ....)
(intoxicatie : wordt objectief vastgesteld door middel van een ademtest, gevolgd door ademanalyse of door een bloedproef)


Het zal hier dus belangrijk zijn WAT men precies vastgesteld heeft : enkel alcoholintoxicatie, of daarbovenop ook nog uiterlijke kenmerken van dronkenschap. En indien enkel intoxicatie : wàt er precies in jouw polisvoorwaarden te lezen staat. Lees die er alvast 's op na.

Weet wél, dat je verzekeraar na ieder ongeval het recht heeft je polis op te zeggen. Nu het blijkbaar DRIE ongevallen op één en dezelfde dag betreft, waarvan nota bene minstens één mét vluchtmisdrijf en waarbij er mogelijks nog alcohol of drugs in het spel zijn, wordt die kans er uiteraard alleen maar groter op ....

Ik zou alvast een goede advocaat zoeken. Je gaat hem nog hàrd nodig hebben. Want als jouw verhaal klopt, is het een wespennest dat 't gene naam meer heeft.

En 's goed nadenken hoeveel jullie vriendschap je nu nog waard is .....


edit : bovenstaande antwoorden uiteraard allemaal onder het voorbehoud dat je je verhaal hier correct en volledig weergegeven hebt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
vluchtmisdrijf
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:33

Re: ''vriend'' pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

Bericht door vluchtmisdrijf »

Het waren 3 ongevallen op ''2dagen''!! De eerste dag was in Duitsland toen was ik zelf wat moe en wou ik niet rijden, dus liet ik hem rijden.
Hij reed te hard in de bocht en schampte daarmee tegen de betonnen blokken (misschien verfschade-witte streep). hij stond erop om het de 'dag erna' te laten maken. wij hebben daar nog geslapen in Duitsland vooraleer wij terug in Belgie waren. hij had op zen minst 10 a 11 u geslapen in de auto. ik had mezelf toen thuis afgezet en ik vertrouw mijn sleutels niet aan iemand dat niet nuchter is op dat moment. die 2 andere gevallen gebeurde in Antwerpen zelf... waar hij al niet moest zijn!! de éérste keer ergens aan de sleutelstraat en daar hebben getuigen mijn nummerplaat opgeschreven en daarna is de politie aan mijn deur gekomen en toen tijdens dat ik verklaring aflegde gebeurde het 2de ongeval. dit is ook in mijn verklaring opgenomen. dat ik er niet bij was en er waren ook getuigen dat ik er niet was op dat moment. als hij nu gewoon de verzekeringspapieren had ingevuld had het op mijn nek gekomen, want het was mijn auto. nu met vluchtmisdrijf. zijn er mogelijkheden dat ik niet opdraait voor de kosten die hij gemaakt heeft? ik begrijp dat ze mij het eerste ongeval in Duitsland ten laste kunnen leggen, MAAR die andere 2 waar ik niet bij was en hij misschien wel had gedronken/drugs. Ik heb mijn sleutels wel afgegeven toen hij nuchter was. het eerste ongeval gebeurde ook 4u na dat ik mijn auto had afgegeven.

zijn er mogelijkheden dat ik niet opdraaien voor die 2 laatste ongevallen? De verzekering kan ik begrijpen dat mijn bonus malus omhoog zal gaan, maar ik wil niet dat er regres word uitgeoefend op mij voor die 2 laatste ongevallen.

wat kan ik doen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: ''vriend'' pleegt vluchtmisdrijf met mijn auto

Bericht door bert.covens »

Als je verzekeraar regres uitvoert, is de énige stap die je nu kan zetten volgens mij : de schade verhalen op de veroorzaker. Je kameraad dus.
En zéker als bewezen is dat HIJ reed met jouw auto. Hopelijk heb je van die getuigen een gedateerde getuigenverklaring waarmee je onomstotelijk kan bewijzen dat HIJ reed. En liefst van al, in het PV laten opnemen dat de verbalisanten bezig waren jouw verklaring op te nemen toen één van die twee aanrijdingen plaatsvond. Hoe beter je kan bewijzen dat HIJ reed en de ongevallen veroorzaakte, hoe beter voor jou.

Als hij niet spontaan over de brug kan of wil komen, zal er weinig anders op zitten dan je kameraad te laten dagvaarden .....

Eigenlijk betreft het hier vooral een juridisch issue. Namelijk : wat kan je doen om niet te moeten opdraaien voor de schade die jouw vriend allemaal op z'n geweten heeft. Daarom kan je misschien je vraag ook eens stellen bij www.juridischforum.be.

Misschien zitten daar juristen die een andere oplossing kennen. Maar volgens mij zal je vroeg of laat moeten kiezen. En zal 't het éne of het andere zijn : ofwel jullie vriendschap, ofwel je kameraad laten opdraaien voor de door hem veroorzaakte schades .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie