Keuring als bus of vrachtwagen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
oneindelijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2017, 13:37

Keuring als bus of vrachtwagen

Bericht door oneindelijk »

Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een gelede bus gekocht en ik wil deze graag rijvaardig maken voor de Belgische wegen.
De herkeuring beweert dat deze bus niet kan herkeurd worden als vrachtwagen omdat de lengte (18m) een euvel is...

Bij het maken van de proefexamens lijkt het me echter dat de Belgische wetgeving sinds kort gewijzigd is omtrent de toegestane lengtes van enkele voertuigen.. Waar kan ik hierover meer informatie vinden ?

mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Keuring als bus of vrachtwagen

Bericht door Stefan Peeters »

Ik denk dat er inderdaad een probleem is...

De Belgische wetgeving stelt dat de lengte van een enkelvoudig voertuig beperkt is tot 12 meter (buiten enkele uitzonderingen).
De maximale lengte van een auto met aanhangwagen bedraagt 18,75 meter.

Helaas wordt een gelede bus niet aanzien als een auto met aanhangwagen, omdat een aanhangwagen in principe afgekoppeld moet kunnen worden; het trekkend voertuig kan dan alleen verder rijden.
Bij een gelede bus is dat niet zo evident: het achterste gedeelte kan niet zomaar afgekoppeld worden. Door het afkoppelen krijg je namelijk twee gedeeltes die op zich niet kunnen gebruikt worden...

Dat is ook de reden dat voor het besturen van een gelede bus geen rijbewijs D+E nodig is maar een rijbewijs D volstaat.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
oneindelijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2017, 13:37

Re: Keuring als bus of vrachtwagen

Bericht door oneindelijk »

Hoi Stefan,

Bedankt voor je snelle reactie. Dat laatste wist ik ook niet, dat je slechts een rijbewijs D nodig hebt.
Maar ik heb reeds een CE, dus maakt het eigenlijk niet uit want dit wordt automatisch een DE als ik het examen voor een D afleg, is dat correct ?

Dus de lengte van het voertuig dat als één geheel wordt beschouwd is op zich al een speciaal geval dat alleen als bus kan worden gekeurd ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Keuring als bus of vrachtwagen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer het voertuig niet meer wordt ingeschreven als voertuig voor personenvervoer is een rijbewijs D niet meer vereist. Een rijbewijs C(E) is dan voldoende.

Ik vrees dat je een keer informatie zal moeten inwinnen hoe je dat voertuig kan inschrijven: het viel tot hiertoe onder de categorie M3 en zal nu waarschijnlijk als voertuig voor speciale doeleinden gekeurd en ingeschreven moeten worden.
Meer informatie vind je op de website van Mobiliteit en Openbare Werken, klik hier.

Indien het om een of andere reden niet duidelijk wordt mag je me ook contacteren per mail, dan bekijk ik het dossier meer in detail.

Veel succes ermee!
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie