Mag een klasse B op een fietsostrade rijden?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
ikke7091

Mag een klasse B op een fietsostrade rijden?

Bericht door ikke7091 »

Ik was aan het fietsen op een fietsostrade toen er plots een DAX tegen vrij hoge snelheid af kwam gereden, ik zette me op een respectabele afstand dwars over het fietspad om met de vliegenier een praatje te doen en er op te wijzen dat die op de baan moet rijden, die vertraagde en gaf plots weer vol gas en scheerde me achter mijn fiets voorbij, hierbij kwam de DAX in het gras terecht en verloor de controle en viel, ik was zo geschrokken dat ik, en dat betreur ik, mijn stem verhief, het bleek een jonge dame van 16 te zijn, ze belde haar vader terwijl ik op mijn beurt de politie belde, niet veel later kwam die met z'n moto aangestoven, hij aanhoorde het verhaal van z'n dochter en toen ik heel kalm mijn verhaal wilde doen kreeg ik een vuistslag in mijn gezicht. In plaats van terug te vechten heb ik afstand genomen, heb niks gezegd en weer wilde hij uit halen, 2 wielertoeristen die net toe kwamen na dat de DAX rijdster gevallen was hielden hem tegen. (beide heren heb het voorval niet gezien, enkel toen ze al gevallen was) Ik heb op een redelijke afstand gewacht tot de politie kwam, zelfs tijdens de afname van mijn verklaring gebaarde de vader dat hij mij de keel wilde oversnijden en wil alle kosten, van wat er aan de DAX zou kunnen zijn, op mij verhalen. Kan hij effectief de kosten op mij verhalen om dat zijn dochter vol gas over het gras wilde weg rijden op een plaats waar ze eigenlijk niet mocht rijden? En hoe hoog is die boete dat ze daarvoor kan krijgen?

Blijkbaar mag iedereen rijden waar hij of zij wil maar wordt er door de bevoegde instantie's niet veel tegen gedaan.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag een klasse B op een fietsostrade rijden?

Bericht door bert.covens »

Waar was dat precies ? Welke verkeersborden staan er ?

Of ze er mocht rijden of niet, is één zaak. Voor die eventuele verkeersovertreding, riskeert het meisje hoogstens een boete. (tenzij er méér aan de hand zou zijn, bvb geen rijbewijs, of onverzekerd, geen helm, ....)

Het zou me niet verbazen, mocht de tegenpartij nu (proberen) u ten laste te leggen, dat de bromfietser (mede) door uw toedoen is uitgeweken en daardoor ten val gekomen is. Met schade aan de bromfiets, en mogelijks verwondingen aan het zestienjarige meisje tot gevolg. Wederkerig, kan u klacht indienen lastens haar vader, wegens slagen en verwondingen.

In een rechtbank geldt evenwel, dat wie beweert, ook moet kunnen bewijzen. Diegene die (lichamelijke of materiële) schade wil verhalen op de tegenpartij, moet drie dingen kunnen bewijzen :

1) schade te hebben geleden
2) dat de tegenpartij een fout begaan heeft
3) een oorzakelijk verband tussen de fout van de tegenpartij en de geleden schade

Veel zal nu afhangen van wie wat precies verklaard heeft. En daarmee bedoel ik uzelf, de tegenpartij, mogelijke getuigen. En uiteraard ook van wat de politie vastgesteld heeft, en genoteerd heeft in het PV. Van de vader, was het sowieso érg onverstandig om nog doodsbedreigingen te uiten in het bijzijn van twee bevoegde personen. Hopelijk heeft u gevraagd aan de verbalisanten om dat mee op te nemen in het PV. Die wielertoeristen hebben het voorval kennelijk niet gezien. Bedoelt u daarmee : hoe die bromfietser gevallen is ? Hebben zij mss wél gezien dat die vader u geslagen heeft (en uzelf geen enkele vorm van geweld terug gebruikt heeft tegen die vader) ?

Als u een familiale polis heeft, die rechtsbijstand verleent als verkeersdeelnemer (voetganger, fietser), is het mss handig om hiervan alvast aangifte te doen bij uw verzekeraar.

Ik vrees verder dat dit eerder een juridische vraag betreft. Je kan je vraag mss eens stellen op juridischforum.be .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie