Beginnend bestuurder: maximum 0,2 promille?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jordi

Beginnend bestuurder: maximum 0,2 promille?

Bericht door Jordi »

Ik beschik sinds februari 2016 over een voorlopig rijbewijs B. Sedert dan rijd ik quasi dagelijks met de wagen om zoveel mogelijk ervaring op te doen wanneer ik over enkele maanden mijn examen ga afleggen.

Gisterenochtend heb ik voor de eerste maal moeten blazen tijdens een alcoholcontrole. Uiteraard negatief geblazen aangezien ik nooit alcoholische dranken nuttig. Op internet lees ik geregeld nieuwsberichten met het voorstel om de promillegrens voor beginnende bestuurders te verlagen naar 0,2 i.p.v. 0,5. Volgens sommige bronnen zou dat al gebeurd zijn in 2015. Bij mijn weten is het maximum toegelaten promille alcohol voor beginnende bestuurders vandaag nog steeds 0,5 maar worden beginnende bestuurders zwaarder bestraft wanneer ze positief blazen.


In de Wegcode staat tevens niets vermeldt over een limiet van 0,2 voor beginnende bestuurders en ook toen in jullie handboek dat ik destijds aankocht staat niets vermeldt over een afwijkende promillegrens.

Ik drink sowieso niet maar had graag geweten hoe het eigenlijk zit.

En stel dat je met een voorlopig rijbewijs positief zou blazen, wat zijn de gevolgen dan?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Beginnend bestuurder: maximum 0,2 promille?

Bericht door bert.covens »

Jordi schreef:Ik beschik sinds februari 2016 over een voorlopig rijbewijs B. Sedert dan rijd ik quasi dagelijks met de wagen om zoveel mogelijk ervaring op te doen wanneer ik over enkele maanden mijn examen ga afleggen.

Gisterenochtend heb ik voor de eerste maal moeten blazen tijdens een alcoholcontrole. Uiteraard negatief geblazen aangezien ik nooit alcoholische dranken nuttig. Op internet lees ik geregeld nieuwsberichten met het voorstel om de promillegrens voor beginnende bestuurders te verlagen naar 0,2 i.p.v. 0,5. Volgens sommige bronnen zou dat al gebeurd zijn in 2015. Bij mijn weten is het maximum toegelaten promille alcohol voor beginnende bestuurders vandaag nog steeds 0,5 maar worden beginnende bestuurders zwaarder bestraft wanneer ze positief blazen.

In de Wegcode staat tevens niets vermeldt over een limiet van 0,2 voor beginnende bestuurders en ook toen in jullie handboek dat ik destijds aankocht staat niets vermeldt over een afwijkende promillegrens.

Ik drink sowieso niet maar had graag geweten hoe het eigenlijk zit.


Dat levert een rijverbod van twee uur op :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /470-t4hs9
Artikel 60

§ 1/1. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of een rijdier of het begeleiden met het oog op scholing, in de gevallen bedoeld in artikel 34, § 3, is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van twee uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.
edit: 0,09 milligram alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht = 0,2 promille

Jordi schreef: En stel dat je met een voorlopig rijbewijs positief zou blazen, wat zijn de gevolgen dan?
De strafmaat zal afhangen van meerdere factoren. Onderandere de mate van intoxicatie, of er behalve intoxicatie ook nog sprake is van dronkenschap of niet, enz.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Beginnend bestuurder: maximum 0,2 promille?

Bericht door Inazuma »

Jordi schreef:In de Wegcode staat tevens niets vermeldt over een limiet van 0,2 voor beginnende bestuurders en ook toen in jullie handboek dat ik destijds aankocht staat niets vermeldt over een afwijkende promillegrens.
Dat staat ook niet in de wegcode/het verkeersreglement, maar in de verkeersWET ;-)

zie op wegcode.be onder "Reglementering"
eerste link bovenaan dat menu

de wegcode is de 2de link
Gast

Re: Beginnend bestuurder: maximum 0,2 promille?

Bericht door Gast »

Bedankt voor de antwoorden :!:
Plaats reactie