Bromfiets naar België uitvoeren

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
R00T3D
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2017, 00:55

Bromfiets naar België uitvoeren

Bericht door R00T3D »

Beste mede forumgebruikers
Allereerst mijn excuses als er al een soortgelijk topic zou bestaan.
Ik heb een brommer via marktplaats in Nederland gekocht en ga deze aanstaande zaterdag halen
Het gaat om een "rieju rr" (B-klasse) uit 2008 waarvan alle papieren in orde zijn
Nu is het probleem dat ik in België woon en ik nog vrij weinig weet van allerhande administratieve dingen zoals bijvoorbeeld de DIV of de RDW. Ook is het mijn eerste brommer die straatlegaal is (heb wel al ervaring met brommers)
Ik heb wel al wat rondgezocht op het internet maar de ene zegt zo en de andere dan weer iets anders
Wel heb ik verstaan dat het perfect mogelijk zou zijn om als Belg in Nederland een brommer te kopen en deze in België in te schrijven.
Ik denk (na het rondzoeken op de site van de RDW en andere fora) dat het ongeveer zo moet gaan:
1. Brommer kopen en bewijs van verkoop opstellen en ondertekenen
2. Verkoper moet in Nederland naar RDW om brommer uit te schrijven en uitvoerdocument aanvragen
3. Met brommer en papieren naar België en naar de douane om de brommer aan te melden en een of ander vignet (aanvraag tot inschrijving) aanvragen
4. (Hier ben ik het minst zeker over) Verzekering aanvragen en dat vignet naar de DIV opsturen om de brommer in België in te schrijven
5. Wachten tot nummerplaat toekomt
Zou iemand van jullie mij verbeteren als ik iets over het hoofd zie of als dit totaal fout is ?
Heb ik voor een van deze dingen mijn rijbewijs al nodig ?
Alvast bedankt voor een spoedig antwoord
Mvg
R00T3D
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bromfiets naar België uitvoeren

Bericht door Inazuma »

Dat is zo ongeveer de procedure.

(voor auto's, maar gezien bromfietsen B tegenwoordig ook ingeschreven dienen te zijn in NL en B ...)

http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... buitenland

Zit er een europees gelijkvormigheidsattest (EU CoC) bij
Of is er een Belgische invoerder die je daar aan kan helpen ?

Anders kom je in de problemen bij de inschrijving ..
R00T3D
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2017, 00:55

Re: Bromfiets naar België uitvoeren

Bericht door R00T3D »

Inazuma schreef:Dat is zo ongeveer de procedure.

(voor auto's, maar gezien bromfietsen B tegenwoordig ook ingeschreven dienen te zijn in NL en B ...)

http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... buitenland

Zit er een europees gelijkvormigheidsattest (EU CoC) bij
Of is er een Belgische invoerder die je daar aan kan helpen ?

Anders kom je in de problemen bij de inschrijving ..
Ok, hartelijk dank voor je antwoord en de link
Ik heb hem ondertussen al en heb denk ik het EU CoC meegekregen (zo'n groenachtig papier met info van de brommer op zoals bv. het framenummer)
Allez, ik hoop toch dat het dat papier is want ik heb nog nooit zo'n papier gezien en meer heb ik er niet bijgekregen van papieren (buiten de verkoopovereenkomst die ik opgesteld had)
Ik zal ook al eens gaan zoeken naar een dealer hier in de buurt, want het laatste dat ik wil is hem uiteindelijk niet kunnen inschrijven door het missen van een administratief papiertje....

mvg
R00T3D
Khadijah

Re: Bromfiets naar België invoeren

Bericht door Khadijah »

Ik heb een scooter uit nl gekocht en is uitgevoerd maar moet langs douane .. wat niet duidelijk is met Corona kantoren zijn gesloten contacteren lukt ook niet service trekt op niks .
Weet iemand hoe ik dit allemaal moet doen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bromfiets naar België uitvoeren

Bericht door Inazuma »

Douane voor formulier 705 :?:
e705 is tegenwoordig enkel nog online te regelen ...
Plaats reactie