Pagina 1 van 1

Veiligheid op de weg

Geplaatst: 22 sep 2016, 11:56
door z183115
Ik heb wat rijbewijsvragen gesteld aan een paar mensen die reeds een aantal jaar hun rijbewijs hebben en hun antwoorden verbaasden mij. Hier is een voorbeeld:

afbeelding voorrang rechts

(Bij deze vraag was het mij niet duidelijk of de auto van een (privé) uitrit kwam, maar daarna besefte ik dat een uitrit wellicht met verhard (glad) materiaal is aangelegd)

Eén van hen reageerde zo op die vraag:
In het echte leven gaat die vrachtwagen nóóit stoppen voor u. Praktisch gezien: je moet de fietser laten voorgaan, dan de vrachtwagen, en dan steek je de weg over. Je zou enkel stoppen als die vrachtwagen zélf stopt, anders niet. Je wilt niet je leven gaan riskeren, want zo'n kolos van 10 ton remt heel traag en is heel zwaar.
Nu, dit is een situatie met voorrang van rechts en zoals er in de oplossing staat moet de vrachtwagen stoppen want de auto heeft voorrang van rechts.

Deze persoon lachtte er ook nog eens mee en zei:
In de praktijk is er een onderling 'geheime' code op de weg. Zo is het bijvoorbeeld dat de regels niet tellen op een kruispunt, maar de kerel die het eerst het kruispunt op geraakt heeft het recht op voorrang en mag het kruispunt eerst op. Ook in een nauwe straat, waar iemand die geen voorrang heeft (verbodsbord), toch door de straat raast en in gedachten heeft "haha, kan mij niet schelen, ik stop niet, die andere zal wel stoppen!".
en hij was ook nog eens serieus over zijn stellingen. Blijkbaar is dit geen grap. Blijkbaar telt de waarschuwing "geen rekening houden met anderen is asociaal rijgedrag" niet.

Een andere persoon vertelt mij dat hij lekker zo snel rijdt als hij wilt omdat "er toch weinig controles zijn". Laat staan dat die zegt dat mensen tijdens hun voorlopig rijbewijs mensen in de auto meebrengen en zelfs naar het buitenland rijden..
Ze gebruiken allemaal het zwak argument "iedereen doet het".

Ten slotte, ik ken ook iemand die perfect de regels van de openbare weg respecteert, defensief rijdt, en hij wordt voortdurend geprovoceerd en naar geroepen/getoeterd door andere bestuurders. Zo zat ik eens met hem in de auto, we reden perfect binnen het snelheidslimiet (40 km/u in de bebouwde kom op een weg met een verbodsbord 50 km/u, wat niet te traag is) en achter ons toeterde een gek de hele tijd en raasde ons voorbij aan wel 80 km/u.

Nadat ik dat allemaal gehoord heb, heb ik veel schrik om op de openbare weg te gaan.

Ik denk dat als je veilig wilt blijven op de weg dat je defensief moet rijden, voortdurend moet anticiperen en tot een verstandkoming komen met andere weggebruikers, ook al gedragen ze zich op een onrechtmatige wijze..

Hoe verzekert men zichzelf ervan zo veilig mogelijk te blijven op de weg, als vele mensen de verkeersregels niet respecteren?

Re: Veiligheid op de weg

Geplaatst: 22 sep 2016, 16:32
door GRO
Beste,

De voorbeeldvraag die u aangeeft, is uiteraard bedoeld om na te gaan of bezoekers die de theorie leren en inoefenen, de eigenlijke regel goed hebben begrepen hoe ze moeten reageren wanneer er een doorlopend fietspad is.
Ik weet ook wel dat in de praktijk de vrachtwagen misschien nog voor de fietser aan het kruispunt zal zijn. Maar eigenlijk wettelijk moet die stoppen en mag de fietser rustig het kruispunt oversteken.
Als de grijze auto uit een afrit zou gereden komen, zou dit specifiek in de vraag vermeld zijn.

Dat in realiteit er bestuurders zijn die het recht van de sterkste hanteren, zal ik niet betwisten.

Re: Veiligheid op de weg

Geplaatst: 22 sep 2016, 21:26
door de rijprof
Het is heel jammer dat sommige bestuurders alle regels 'bewust' aan hun laars lappen.
Dat getuigt van een asociale mentaliteit, weinig respect en het vertrouwen van correcte bestuurders zakt daardoor.
Waarschijnlijk zijn ze in het dagelijkse leven ook niet erg sociaal of hoffelijk en denken enkel aan zichzelf...
Wie in het verkeer geen rekening houdt met andere weggebruikers en de regels niet tracht te respecteren hoort niet op de openbare weg te zijn. Jammer genoeg is daarop te weinig politiecontrole. Nochtans is dat soort risicogedrag vaak de oorzaak van (dodelijke) ongevallen.

Gelukkig is dit een kleine minderheid en tracht het merendeel zich toch meestal aan de regels te houden. (iedereen maakt wel eens een ongewild foutje).

Als je leert autorijden, leer je ook rekening houden met bestuurders die het niet zo nauw nemen en met bestuurders die het goed bedoelen maar ook eens een fout kunnen maken.
Defensief rijden m.a.w.

Re: Veiligheid op de weg

Geplaatst: 23 sep 2016, 14:05
door Inazuma
z183115 schreef:(Bij deze vraag was het mij niet duidelijk of de auto van een (privé) uitrit kwam, maar daarna besefte ik dat een uitrit wellicht met verhard (glad) materiaal is aangelegd)
Een openbare weg in kasseien ...
Eén van hen reageerde zo op die vraag:
In het echte leven gaat die vrachtwagen nóóit stoppen voor u. Praktisch gezien: je moet de fietser laten voorgaan, dan de vrachtwagen, en dan steek je de weg over. Je zou enkel stoppen als die vrachtwagen zélf stopt, anders niet. Je wilt niet je leven gaan riskeren, want zo'n kolos van 10 ton remt heel traag en is heel zwaar.
Nu, dit is een situatie met voorrang van rechts en zoals er in de oplossing staat moet de vrachtwagen stoppen want de auto heeft voorrang van rechts.
Ongeveer 1 op 5 van alle ongevallen, is een ongeval door niet-naleven van de voorrang ...

In een aantal gevallen is de weg van rechts bijna-onzichtbaar, of stelt die niets voor (kleine weg).
Daar wordt nauwelijks voorrang aan verleend, en dat is de realiteit ...

Sommige gemeenten zijn zelfs deze onbeduidende wegen en de voorrang van rechts daar, doelbewust gaan misbruiken als snelheidsremmer.

Deze persoon lachtte er ook nog eens mee en zei:
Ook in een nauwe straat, waar iemand die geen voorrang heeft (VOORRANGSbord), toch door de straat raast en in gedachten heeft "haha, kan mij niet schelen, ik stop niet, die andere zal wel stoppen!".
Ze stoppen zelf ook hoor.
Ik heb er al veel voor mijn auto zien staan. En weer achteruit rijden.
Of zweten omdat ik hen maar nét genoeg plaats geef om héél traag verder te kunnen

Een andere persoon vertelt mij dat hij lekker zo snel rijdt als hij wilt omdat "er toch weinig controles zijn".
Snelheid is eigenlijk zowat het enige dat nog gecontroleerd wordt - paar miljoen PVs/jaar.
Voorrang is er helemaal niet bij - geen 10.000 PVs/jaar.
Ze gebruiken allemaal het zwak argument "iedereen doet het".
Is ook zo.
Hoe denk je dat we aan het dubbele aantal verkeersdoden komen als de buurlanden - Luxemburg uitgezonderd ?
Ten slotte, ik ken ook iemand die perfect de regels van de openbare weg respecteert, defensief rijdt, en hij wordt voortdurend geprovoceerd en naar geroepen/getoeterd door andere bestuurders. Zo zat ik eens met hem in de auto, we reden perfect binnen het snelheidslimiet (40 km/u in de bebouwde kom op een weg met een verbodsbord 50 km/u, wat niet te traag is)
40 op teller waar 50 mag ...
Of het traag of snel is, hangt af van de omstandigheden.
Als er verder geen speciale reden toe is, is dat nodeloos traag.
Nadat ik dat allemaal gehoord heb, heb ik veel schrik om op de openbare weg te gaan.
Bleef je voordien dan altijd binnen ?
Nee toch :wink:
Ik denk dat als je veilig wilt blijven op de weg dat je defensief moet rijden, voortdurend moet anticiperen en tot een verstandkoming komen met andere weggebruikers, ook al gedragen ze zich op een onrechtmatige wijze..
Defensief rijden en anticiperen zeker.
Fouten van anderen niet tot een ongeval laten leiden, en hopen dat je zelf evenveel geluk hebt bij je eigen fouten .

Een verstandhouding opbouwen ... gaat niet meteen lukken in dit land.

Re: Veiligheid op de weg

Geplaatst: 23 sep 2016, 14:28
door z183115
Een verstandhouding opbouwen ... gaat niet meteen lukken in dit land.
Hoezo?

Re: Veiligheid op de weg

Geplaatst: 23 sep 2016, 19:52
door Benny Stinkens
Omwille van de reden die je zelf schreef. :idea:
In de praktijk is er een onderling 'geheime' code op de weg. Zo is het bijvoorbeeld dat de regels niet tellen op een kruispunt, maar de kerel die het eerst het kruispunt op geraakt heeft het recht op voorrang en mag het kruispunt eerst op. Ook in een nauwe straat, waar iemand die geen voorrang heeft (verbodsbord), toch door de straat raast en in gedachten heeft "haha, kan mij niet schelen, ik stop niet, die andere zal wel stoppen!".
Een andere persoon vertelt mij dat hij lekker zo snel rijdt als hij wilt omdat "er toch weinig controles zijn". Laat staan dat die zegt dat mensen tijdens hun voorlopig rijbewijs mensen in de auto meebrengen en zelfs naar het buitenland rijden..
Ze gebruiken allemaal het zwak argument "iedereen doet he
Hier omschrijf je de mentaliteit van vele weggebruikers.
Daar een verstandhouding mee opbouwen is zelfs onmogelijk.
Je moet er namelijk in eerste plaat je verstand voor willen gebruiken. :(