stopbord

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

stopbord

Bericht door etienne »

Betreft het stopbord. Dit betekend verplicht te stoppen aan de stopstreep en indien er geen stopstreep staat moet je stoppen ter hoogte van het verkeersbord. Op sommige plaatsen staat het bord bijna drie meter voor de rand van het kruispunt. Moet men dan ook stoppen ter hoogte van het verkeersbord of mag met tot aan de rand van de dwarsrijbaan stoppen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stopbord

Bericht door de rijprof »

Goeie vraag.
Afbeelding B5. Stoppen en voorrang verlenen.

76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.
Het verkeersreglement is daar niet helemaal duidelijk in.
Soms staat het stopbord zelfs 10 meter vóór het kruispunt terwijl je niets kan zien van het dwarsverkeer.
Je moet stoppen en voorrang verlenen, maar wáár?
Als er een stopstreep is vóór de stopstreep.
Als er geen stopstreep is, is het niet juist omschreven.
De plaats waar je moet stoppen en voorrang verlenen voor van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan lijkt mij het meest logische antwoord.

Ik heb die vraag gehad tijdens mijn mondeling examen als rij-instructeur en heb het hardnekkig verdedigd.
Ik vroeg zelfs waar het geschreven staat dat je voor het stopbord moet stoppen als er geen stopstreep is.
Waar het verkeer rijdt aan wie je voorrang moet verlenen.
Ik vroeg ook waar je moet voorrang verlenen en stoppen, indien nodig als er 10 meter voor een kruispunt een omgekeerde driehoek staat aan een kruispunt zonder haaientanden.
't Is ook de logica zelve. Weinig tegenwind gekregen van de examenjury en dan verder naar de volgende vraag.

Niet iedereen is het met mij eens, dus kun je best op je rijexamen stoppen voor het stopbord en nog eens stoppen voor de dwarsrijbaan, hoe belachelijk het ook lijkt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stopbord

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:De plaats waar je moet stoppen en voorrang verlenen voor van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan lijkt mij het meest logische antwoord.
Dat is vaak een eind te laat.
Fietspad, BOB, (doorlopend) trottoir , ...
Buiten de BBK, mogen fietsers op trottoir rijden (indien geen fietspad)
Ook zij moeten voorrang krijgen ...

Voor de rand van de dwarsende weg dus.
En met allerhande uitbuigende fietsinfra, die wel de dwarsweg volgt, maar in de zijweg inspringt, is dat zelfs al te laat ...
Waar het verkeer rijdt aan wie je voorrang moet verlenen.
Rijdt ... :?:

Dat het om bestuurders moet gaan, staat enkel in Art 12.3.1 / "voorrang van rechts"
Art 67 over de voorrangsborden, stelt dat echter niet ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stopbord

Bericht door de rijprof »

@ Inazuma,
Goede aanvulling :wink:
Vanzelfsprekend moet je met andere weggedeeltes ook rekening houden zoals er een fietspad of trottoir doorloopt.

Maar wat is jouw mening over een simpel kruispunt met stopbord 'zonder stopstreep' ?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stopbord

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Maar wat is jouw mening over een simpel kruispunt met stopbord 'zonder stopstreep' ?
Aan het stopbord.
Wegcode voorziet maar 1 plaats waar je anders zou moeten stoppen: aan de stopstreep.
Maar die is er niet ...


Heb je het bord opgevolgd als je het voorbijrijdt zonder te stoppen ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stopbord

Bericht door de rijprof »

En waar moet je indien nodig stoppen om voorrang te verlenen als er een omgekeerde driehoek 10 meter eerder staat zonder haaientanden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stopbord

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef:En waar moet je indien nodig stoppen om voorrang te verlenen als er een omgekeerde driehoek 10 meter eerder staat zonder haaientanden?
Volgens mij waar het wel nodig is.
M.a.w. hoeft dit dan niet perse aan het bord zelf te zijn.

Het bord verteld "indien nodig" en dat is dus soms niet aan het bord.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stopbord

Bericht door Benny Stinkens »

Een voorbeeldje:

1) Je hebt een stopbord met een stopstreep en daarachter een oversteekplaats voor voetgangers.
Aan de stopstreep zelf heb je geen of onvoldoende zicht.

Je moet stoppen aan de streep, daarna mag je (als er geen voetgangers zijn) op het zebrapad staan om zicht te krijgen.

2) Je hebt een omgekeerde driehoek met haaientanden op de weg en daarachter een oversteekplaats voor voetgangers.
Ook daar aan de haaientanden geen of onvoldoende zicht.

Als je gekeken hebt of er geen voetgangers zijn, kan je volgens mij rechtstreeks op het zebrapad gaan staan.
desondanks er zelfs een streep (haaientanden) staat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stopbord

Bericht door de rijprof »

Benny,
De oorspronkelijke vraag is: waar moet je stoppen en voorrang verlenen als er een stopbord is 10 meter vóór een simpel kruispunt (zonder oversteekplaats of fietspad), bijvoorbeeld op den boerenbuiten, zonder stopstreep ?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stopbord

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef:Benny,
De oorspronkelijke vraag is: waar moet je stoppen en voorrang verlenen als er een stopbord is 10 meter vóór een simpel kruispunt (zonder oversteekplaats of fietspad), bijvoorbeeld op den boerenbuiten, zonder stopstreep ?
Dat had ik ook gelezen :wink:

Mijn antwoord was dan ook niet op de oorspronkelijke vraag, maar op de vraag van jou. :idea:
de rijprof schreef:En waar moet je indien nodig stoppen om voorrang te verlenen als er een omgekeerde driehoek 10 meter eerder staat zonder haaientanden?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stopbord

Bericht door de rijprof »

Benny, wat is jouw mening over de oorspronkelijke vraag?
Waar moet je stoppen en voorrang verlenen als er een stopbord is 10 meter vóór een simpel kruispunt (zonder oversteekplaats of fietspad), bijvoorbeeld op den boerenbuiten, zonder stopstreep ?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stopbord

Bericht door Benny Stinkens »

In mijn mening ben ik het met je eens.
Rijprof schreef:Niet iedereen is het met mij eens, dus kun je best op je rijexamen stoppen voor het stopbord en nog eens stoppen voor de dwarsrijbaan, hoe belachelijk het ook lijkt.
In dit geval heb je de wet letterlijk gevolgd zoals Inazuma het zou doen.
En je hebt de "geest van de wet" soms ook wel gezond verstand toegepast.

Met het gevaar dat het belachelijk lijkt :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie