vakbekwaamheid voor depannage, ja of nee?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Dylan

vakbekwaamheid voor depannage, ja of nee?

Bericht door Dylan »

Hallo,

Ik heb een prangende vraag rond vakbekwaamheid, ben mechanieker bij de lijn en moet daar depannages doen met de vrachtwagen.
Van het rijbewijs D heb ik mijn vakbekwaamheid, niet van de C, ik heb gewoon de klassieke C.
Als er een depannage is moeten we met 2 de vrachtwagen nemen en terplaatse gaan, als het voertuig niet ter plaatse hersteld kan worden moeten we dat met een trekbaar meeslepen.
de lijn zelf zegt dat het niet nodig is voor de techniekers om vakbekwaamheid te behalen voor de vrachtwagen, ik ben echter van mening van wel.
Wat is juist? Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vakbekwaamheid voor depannage, ja of nee?

Bericht door Inazuma »

Vrijstellingen van vakbekwaamheid staan hier :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /813-t2hs1
Dylan

Re: vakbekwaamheid voor depannage, ja of nee?

Bericht door Dylan »

Daar is juist de discussie over, over de interpretatie bij de laatste uitzondering van artikel 6:

"De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders van voertuigen of combinaties die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is."

maar wat zegt dit over het tesamen rijden naar het voertuig, en het slepen? Waarbij 1 iemand in de bus zit en de andere de bus meesleept met een trekbaar?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vakbekwaamheid voor depannage, ja of nee?

Bericht door Inazuma »

Dylan schreef:"De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders van voertuigen of combinaties die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is."
De mecaniciens/takelaars hebben de te takelen bus IMO niet nodig voor hun werk.

Ze werken - eens in de stelplaats - wel ààn de bus, maar niet mét de bus.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vakbekwaamheid voor depannage, ja of nee?

Bericht door bert.covens »

Sommigen claimen een vrijstelling op basis van:

Artikel 4

§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;


Maar m.i. ten onrechte. De te takelen bus, wordt bij het afslepen immers niet getest. Mijns inziens, heb je we degelijk vakbekwaamheid nodig voor het werk dat je hier beschrijft.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie