Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
rdv
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:55

Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Bericht door rdv »

AWV heeft op heel veel kruispunten van (grotere) gewestwegen de dwarsende fietspadaanduidingen (streepjeslijn) laten wegfrezen "omwille van de veiligheid van de fietser". Een voorbeeld hier langs de N60 in Zwijnaarde.

Het gevolg is dat de oversteekplaats voor fietsers enkel nog wordt aangeduid door verkeerslichten voor fietsers. Is dat wettelijk? Er staat dus geen aanduiding van een fietspad (noch streepjes, noch D7(?)), noch een aanduiding van een fietsoversteekplaats door de parallellogrammen. Indien de verkeerslichten geen fietsoversteekplaats mogen aanduiden, wil dat dus zeggen dat fietsers zich op zo een plaats tussen de auto's moeten gaan opstellen om over te steken.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Bericht door Inazuma »

rdv schreef:AWV heeft op heel veel kruispunten van (grotere) gewestwegen de dwarsende fietspadaanduidingen (streepjeslijn) laten wegfrezen "omwille van de veiligheid van de fietser". Een voorbeeld hier langs de N60 in Zwijnaarde.

Het gevolg is dat de oversteekplaats voor fietsers enkel nog wordt aangeduid door verkeerslichten voor fietsers. Is dat wettelijk? Er staat dus geen aanduiding van een fietspad (noch streepjes, noch D7(?)), noch een aanduiding van een fietsoversteekplaats door de parallellogrammen. Indien de verkeerslichten geen fietsoversteekplaats mogen aanduiden, wil dat dus zeggen dat fietsers zich op zo een plaats tussen de auto's moeten gaan opstellen om over te steken.
Het soort aanleg dat je hier ziet, gaat deel uitmaken van een reeks klachten tegen de Vlaamse overheid ...

Als je dit kruispunt bekijkt, zie je dat fietsers vanuit de Hutsepotstraat kruisen of invoegen met fietsers rijdend op de Grote Steenweg VOOR ze verkeerslichten of voorrangsborden passeren :!:
Dit is totaal illegaal ... én zowat de regel op grotere Vlaamse kruispunten :!:

dit kan je aan elke "hoek" van het kruispunt opnieuw zien.

Fietsers steken bij groen over, en worden aan de overkant van het KP geconfronteerd met fietsers die het KP oprijden ofwel zonder lichten, ofwel zonder voorrangsbord, ofwel zonder beide :!:

Voor de verkeerslichten, een inbreuk op :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /243-art61
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Op een openbare weg voorzien van een verkeersbord B9 of B15 mogen evenwel de verkeerslichten op de dwarswegen in uitzonderlijke gevallen vervangen worden door de verkeersborden B5 (Stop) :
1° wanneer de verkeerslichten geplaatst zijn om een oversteekplaats voor voetgangers te beschermen die in de nabijheid van een kruispunt ligt;
2° wanneer de verkeerslichten geplaatst zijn ter hoogte van een kruispunt gelegen in de onmiddellijke nabijheid van een ander kruispunt, dat met driekleurige verkeerslichten is uitgerust.


Voor de voorrangsborden, een inbreuk op :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 63-hs2art8

8.5. Verkeersbord B9. Voorrangsweg.

Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B1 of B5 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders die voorrang moeten verlenen.


analoog met B15
8.8. Verkeersbord B15. Voorrang.

2° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B1 of B5 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders die voorrang moeten verlenen.


Vlaanderen "gunt" zichzelf hier een uitzondering op voor fietsverkeer in het Vlaams Fietsvademecum - dit is echter geen wetgevende tekst.
De Vlaamse overheid slaagt er ook niet in deze zelf-uitgevonden regel of de oorsprong er van te verklaren.
Ik heb het ze gevraagd, er kwam enkel een hoop nietszeggend geleuter ... en dat het "herbereken" moet worden.


Vanuit Hutsepotstraat, staat er geen D7 / D9 om het fietspad aan te geven ... ook een probleem.
En een inbreuk ...
Idem vanuit de overkant.
3x dus op dit KP

3.4 Lichten bestemd voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen (artikel 61.1.6° van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
(..)
Deze lichten mogen slechts geplaatst worden waar een fietspad met het verkeersbord D7 of D9 is, of waar een weg voorbehouden is voor voetgangers, fietsers en ruiters door de verkeerstekens F99 tot F101b.


Van aan de overkant, stuurt men fietsers LINKS van de weg richting Hutsepoststraat, terwijl niets hen toelaat daar te rijden ...


De dubbele pijlen op het "fietspad", zijn volledig illegaal :
Niet voorzien in deze betekenis of situatie, en mogen dus niet gebruikt worden.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 6/852-art1


Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.



Bijkomend betekent het weghalen van de oversteekplaatsen of fietspaden, dat de visuele indicatie dat daar wel eens een fietser kan rijden, weggevallen is ...
Het meisje dat vorige maand onder een betonmixer terechtkwam, reed op een gelijkaardig weggefreesd voormalig fietspad.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151218_02027746

Er ligt daar nu een strookje in "vuile oker".
Dezelfde kleur die Brussel gaat gebruiken voor ... fietspaden :!:
(ipv rood, dat als te negatief gezien wordt ...)
rdv
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:55

Re: Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Bericht door rdv »

Dankjewel voor je antwoord.

Euh, ik weet niet of ik in je uitgebreide antwoord een antwoord op mijn vraag zie staan. Vanuit de Hutsepotstraat geef je aan dat er een probleem is omdat er geen D7/D9 staat, maar voor de andere "oversteekplaatsen" is het me ook onduidelijk.
Inazuma schreef:Van aan de overkant, stuurt men fietsers LINKS van de weg richting Hutsepoststraat, terwijl niets hen toelaat daar te rijden ...
Het is eerder een suggestie - men kan zowel rechtsom als linksom het kruispunt nemen. Waarom is me niet geheel duidelijk (wrsch omdat er een grote school in de buurt is), maar het is wel handig (je moet nooit wachten om over te steken).

Naast al je juridische opmerkingen, zijn er in deze heraanleg (inclusief de nabije Ovonde) ook nog wel wat andere ontwerp- en/of uitvoeringsfouten te vinden: een aantal waterafvoerroosters zijn geplaatst net daar waar er fietsoversteekplaatsen zijn, er is een oversteekplaats waar je achter je moet kijken om te zien of je kan oversteken (terwijl ze gebruikt wordt door honderden scholieren en er plaats genoeg is om een haakse aansluiting te voorzien zodat je veel beter zicht hebt).

Het wrange aan de hele zaak is dat deze knoop ligt naast het voormalige hoofdkantoor van AWV Oost-Vlaanderen, naar ik vermoed hadden ze daar ook hun kantoor tijdens de heraanleg van de site.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Bericht door Inazuma »

rdv schreef:Euh, ik weet niet of ik in je uitgebreide antwoord een antwoord op mijn vraag zie staan. Vanuit de Hutsepotstraat geef je aan dat er een probleem is omdat er geen D7/D9 staat, maar voor de andere "oversteekplaatsen" is het me ook onduidelijk.
De lichten voor fietsers mogen er enkel langs de Grote Steenweg richting Oudenaarde staan : Voorrangsweg + met D7 aangeduid fietspad (L + R)

In de dwarsrichtingen niet , en vanuit Oudenaarde ook niet ( nergens een D7/9)

Dacht dat wel duidelijk was dat deze lichten er zo dus NIET mogen staan ...
Maar misschien niet om de reden die je denkt :wink:


In principe moet er "niets" van oversteekplaats of fietspad zijn, om verkeerslichten voor fietsers te plaatsen.
Er moet wel een met D7/9 aangeduid fietspad of voorbehouden weg F99 naar de lichten toe leiden ...
(De verplichting kan bestaan om het fietspad door te trekken, bvb als de fietsers voorrang hebben op het KP en na het kruispunt een fietspad verder loopt, maar verder is er geen koppeling tussen beide.)


Je kan bvb een kruispunt hebben met een normale weg en een aan fietsers voorbehouden weg, mét dan verkeerslichten voor fietsers
Het gekke is echter dat men die daar dan niet kan zetten, omdat voorbehouden wegen steeds ook andere bestuurders toelaten ... :lol:

Het is eerder een suggestie - men kan zowel rechtsom als linksom het kruispunt nemen.
Neen, dat kan niet ...
Je moet RECHTS fietsen tenzij iets je toelaat links te fietsen.
Een fietspad aangegeven door een D7 of D9 bvb :wink:


Het bizarre hier is dat fietsers op de Grote Steenweg zogezegd in tegenrichting mogen fietsen , maar :
- richting Oudenaarde is er vanaf Hutsepotstraat géén linksgelegen fietspad meer aangegeven, er is niks tot de wegmarkering daar terug begint
- aan de overzijde, is er tussen kruispunt en begin wegmarkering, ook gewoon géén fietspad ...
- Vanuit Oudenaarde, is het fietspad niet in tegenrichting gesignaleerd aan de overzijde (kant Rijvisschestraat )

Dit is 1 grote knoeiboel ...
Het wrange aan de hele zaak is dat deze knoop ligt naast het voormalige hoofdkantoor van AWV Oost-Vlaanderen
Waarom verbaast het me niks ...
rdv
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:55

Re: Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Bericht door rdv »

Inazuma schreef:
Het is eerder een suggestie - men kan zowel rechtsom als linksom het kruispunt nemen.
Neen, dat kan niet ...
Je moet RECHTS fietsen tenzij iets je toelaat links te fietsen.
Een fietspad aangegeven door een D7 of D9 bvb :wink:
Ik bedoelde dat de wegbeheerder wellicht de suggestie wil doen dat je zowel linksom als rechtsom kan nemen.

Goed, als je ik correct begrijp moet ik dus als fietser, als ik van Gent kom en de Hutsepotstraat in wil, eerst het kruispunt met de Rijvisschestraat oversteken, dan afstappen van mijn fiets, enkele stappen terugdoen, en me dan gaan opstellen voor het rood licht (voor auto's/alle verkeer)? Ofwel de Rijvisschestraat indraaien, 180° draaien en me opstellen tussen de auto's?

Wat zouden je juridische kansen zijn als je hier aangereden wordt en je vervolgt de wegbeheerder wegens verkeerde signalisatie?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan een oversteekplaats voor fietsers aangeduid worden met fietsverkeerslichten?

Bericht door Inazuma »

rdv schreef: Goed, als je ik correct begrijp moet ik dus als fietser, als ik van Gent kom en de Hutsepotstraat in wil, eerst het kruispunt met de Rijvisschestraat oversteken, dan afstappen van mijn fiets, enkele stappen terugdoen, en me dan gaan opstellen voor het rood licht (voor auto's/alle verkeer)?
Als je de Rijvisschestraat oversteekt, kan je nadien links afslaan over het weg gefreesde "foetsie-pad"
Dat mag, je rijdt dan rechts in je rijrichting.

Nog een optie is voor de rijvisschestraat thv IDE de rijbaan oprijden, en mee voorsorteren en afslaan - zal je zelden ergens een fietser zien doen ...
Gevaarlijk, maar toegelaten.

Ofwel de Rijvisschestraat indraaien, 180° draaien en me opstellen tussen de auto's?
Dat mag ook.
Wat zouden je juridische kansen zijn als je hier aangereden wordt en je vervolgt de wegbeheerder wegens verkeerde signalisatie?
Hangt van de rechter af.
De éne kan er in meegaan dat je misleid werd door foute signalisatie.
De andere kan stellen dat je de wegcode moet kennen, en moet weten dat je bvb niet links in de rijrichting mag fietsen tenzij dat door een D7/9 toegestaan wordt.

1 van beide partijen moet hier door rood rijden om het tot een ongeval te laten komen tussen auto en fietser
Of als de lichten niet werken, voorrangsborden negeren.
Zo kan men de hete patat ook vermijden.
Plaats reactie