Brommer Klasse B Kruispunt

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
kellykke
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2016, 19:42

Brommer Klasse B Kruispunt

Bericht door kellykke »

Beste,

Ik vroeg mij af hoe ik dit kruispunt het veiligste naar links geraak met een brommer klasse B?

https://www.google.be/maps/@50.8695208, ... 312!8i6656

Er is wel een fietspad rechts maar er is geen fietspad om over te steken. Mag ik dan op de voorsorteervakken staan met mijn brommer klasse B om het kruispunt links over te steken?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Brommer Klasse B Kruispunt

Bericht door de rijprof »

2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.
Als je in de bebouwde kom bent (max. 50 km/u), mag je kiezen om het fietspad te volgen of de rijbaan.
Je kan dan,
- op de rijbaan, tijdig voorsorteren naar de rijstroken met de pijlen links.
Of
- je kan op het fietspad blijven tot over het kruispunt, wachten tot het dwarsverkeer groen licht krijgt en met het dwarsverkeer mee oversteken.
Of
- met de bromfiets aan de hand (dan ben je voetganger) oversteken op de oversteekplaats voor voetgangers mee met het dwarsverkeer als het groen wordt.

Idem voor fietsers.
3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie