onderlinge afstand buiten bebouwde kom

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Els12

onderlinge afstand buiten bebouwde kom

Bericht door Els12 »

Beste

Moet ik buiten de bebouwde kom met mijn personen auto ook een afstand van 50 meter houden onderling?

mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: onderlinge afstand buiten bebouwde kom

Bericht door Stefan Peeters »

Niet noodzakelijk...

De verplichte tussenafstand van 50 meter geldt tussen voertuigen en slepen met een mtm van meer dan 7.5 ton of langer dan 7 meter.
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Voor de andere voertuigen wordt enkel een "voldoende veiligheidsafstand" houden. Dat is dus voor interpretatie vatbaar...
10.1.
De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onderlinge afstand buiten bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

Els12 schreef:Moet ik buiten de bebouwde kom met mijn personen auto ook een afstand van 50 meter houden onderling?
Dat moet ... als je met meerdere voertuigen in "konvooi" rijdt, ongeacht lengte of massa .

1 van de totaal archaïsche, overbodige, en dubbele regels in de wegcode

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /176-art18

18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Plaats reactie