Moet ik in mijn spiegel kijken bij rechtsafslaan als er geen fietspad is?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Yirep

Moet ik in mijn spiegel kijken bij rechtsafslaan als er geen fietspad is?

Bericht door Yirep »

Telkens ik rechtsaf sla kijk ik altijd in mijn spiegel om te kijken of er geen fiets is, ook al is er geen fietspad. Dit duurt een fractie van een seconde maar vertraagd wel de snelheid waarmee ik mijn bocht neem, en hierdoor heb ik al héél veel getoeter achter mij mogen horen omdat het te lang duurt om rechtsaf te slaan.

Ik zit er nu aan te denken om alleen nog te kijken in de spiegel als er fietspaden zijn, en niet meer als er geen fietspad is. Zo voorkom ik al die agressie achter mij. Ik denk dat als er toch eens een fiets zou zijn en ik er een ongeval zou mee hebben, dan is die fiets toch in fout want je mag niet rechts in halen, correct?

Dus mijn vraag; mogen fietsers rechts inhalen als ze niet op een fietspad rijden? Moet ik in mijn spiegel kijken bij het rechts afslaan waar er geen fietspad is?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moet ik in mijn spiegel kijken bij rechtsafslaan als er geen fietspad is?

Bericht door Inazuma »

Yirep schreef:Ik denk dat als er toch eens een fiets zou zijn en ik er een ongeval zou mee hebben, dan is die fiets toch in fout want je mag niet rechts in halen, correct?
Je moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die de andere delen van de weg verder volgen.

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Het Hof van Cassatie heeft die verplichting echter ooit toegepast tegenover een fietser op hetzelfde deel van de weg, nl de rijbaan waar ook de auto reed ...
Dus mijn vraag; mogen fietsers rechts inhalen als ze niet op een fietspad rijden?
Neen.
Moet ik in mijn spiegel kijken bij het rechts afslaan waar er geen fietspad is?
Je kijkt best altijd even in je spiegels, binnenspiegel (ruim vooraf, kijken dat je zonder problemen kan vertragen om af te slaan) en buitenspiegel aan de kant naar waar je afslaat.

Binnenspiegel kijken naar verkeer achter je - ruim vooraf al - dan richting aangeven
dan pas beginnen vertragen
verkeer achter je tussendoor in de gaten houden
kruispunt in het oog houden
iets voor je effectief gaat afslaan, nog even checken (buitenspiegel en/of over schouder kijken) of er daar niemand plots opgedoken is,
en dan pas afslaan


Als je daarbij zodanig vertraagt dat het de achterliggers irriteert, dan moet je eens kijken of je dat niet wat anders kan indelen.
Op oefenen zodat je toch aan een normale, uiteraard aangepaste, snelheid de bocht om gaat én toch goed gekeken hebt vooraf.

Het IS vaak veel om tegelijk in het oog te houden ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Moet ik in mijn spiegel kijken bij rechtsafslaan als er geen fietspad is?

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer het zo lang duurt om in je spiegel te kijken dat de achterliggers er geïrriteerd door geraken zou het wel eens kunnen dat je spiegel niet correct staat afgesteld...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Moet ik in mijn spiegel kijken bij rechtsafslaan als er geen fietspad is?

Bericht door de rijprof »

Misschien kijk je wat laat in de spiegels waardoor de vlotheid vermindert.
Kijk een aantal keren ruim op voorhand of er iets op komst is en dan nog eens de ultieme check net voor je gaat afslaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie