Hoe als fietser hier veilig rechtsaf slaan?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Siem

Hoe als fietser hier veilig rechtsaf slaan?

Bericht door Siem »

1 Stel u een drukke weg voor, met een dubbel fietspad aan de linkerkant van die weg.

Vlak voor een blinde bocht naar links (vanwaar de wagens met een rotvaart uitkomen), waar je dus geen zicht op het aankomend verkeer hebt als fietser, moet je een klein straatje rechtsaf in.

Vraag:
A. Moet je als fietser tot tegenover het straatje rijden dat je wilt inslaan alvorens over te steken, met alle gevaar vandien;
of
B. Mag je al geruime afstand vooraf (pakweg 50m, of zelfs 100m), indien het verkeer dit toelaat, al oversteken en op de rechterkant van de rijbaan gaan rijden om dan makkelijke en veilig rechtsaf in te slaan?



2 Op een rotonde, met fietspad op de rijbaan.

Dagelijks gebruik ik een rotonde, maar het fietspad erop ligt altijd bezaaid met steentjes en glas.

Ik rij daarom altijd links van het fietspad.

Volgens mij mag dit, omdat het fietspad in 'slechte staat' is.

Is dit correct, of ben ik verplicht om in het glas te rijden...


Alvast bedankt voor uw antwoord!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Hoe als fietser hier veilig rechtsaf slaan?

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Je mag eerder oversteken wanneer jouw zicht te beperkt is.
Bijzondere omstandigheden rechtvaardigen dit.
1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Wat is berijdbaar? Dat wordt in de wegcode niet precies omschreven. Jouw argument is aannemelijk, maar of steentjes of glas op het fietspad aanzien wordt als onberijdbaar is twijfelachtig. Merk op dat je enkel voorrang geniet op het fietspad, niet ernaast.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Siem

Re: Hoe als fietser hier veilig rechtsaf slaan?

Bericht door Siem »

Heel erg bedankt voor de info !!
Plaats reactie