zondagavond 22u - verwachtingen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
iFCee
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2015, 12:09

zondagavond 22u - verwachtingen?

Bericht door iFCee »

Een vraag die vaak terug komt vrees ik, maar ook ik heb het zitten.

Ik heb sinds begin dit jaar mijn voorlopig rijbewijs 18m B. Zondag was ik mijn moeder (die ook al lang haar rijbewijs B heeft), die terug kwam van op reis en opgepikt moest worden aan het station, aan 't voeren maar dat was om 22.53. Wij hadden daar allebei totaal niet op gelet, anders had ze wel gereden, zoals wij al vaker hebben gedaan. Ik had ook mijn L hangen en was dus niet van slechte wil.

De politie hield ons natuurlijk tegen. Ik had een uur ervoor twee pintjes gedronken en heb dat eerlijk gezegd. Natuurlijk blaasde ik safe (tot grote ontgoocheling van de politieagent in kwestie) en ook mijn moeder en na verklaring reed zij door.

Ik heb al gelezen dat ik mag rekenen op 300 euro + 150 euro slachtofferfonds + 50 euro gerechtskosten als minimum. Kom ik in aanmerking voor uitstel, of deels voorwaardelijk, of valt dit moeilijk te voorspellen.

Het was in Gent, maar ik ben gedomicileerd in Tielt, waar zou ik voorkomen?

Hoe lang kan dat duren? Binnen 3 weken heb ik mijn rij-examen. Heeft dat enige invloed?

Ik heb toen ik juist mijn voorlopig rijbewijs had 4 kleine snelheidsovertredingen gehad (telkens <10km/u erover), zal dat in rekening worden gebracht als ik moet voor komen?

Bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zondagavond 22u - verwachtingen?

Bericht door Inazuma »

iFCee schreef:Ik heb sinds begin dit jaar mijn voorlopig rijbewijs 18m B. Zondag was ik mijn moeder ... aan 't voeren maar dat was om 22.53.

Ik heb al gelezen dat ik mag rekenen op 300 euro + 150 euro slachtofferfonds + 50 euro gerechtskosten als minimum.
En je moeder ook ...
Wie een bestuurder met voorlopig rijbewijs B vergezeld wanneer die de voorwaarden van het voorlopige rijbewijs overtreedt, kan dezelfde straf oplopen ... de begeleider wordt niet altijd vervolgd, maar het kan dus .
Kom ik in aanmerking voor uitstel, of deels voorwaardelijk, of valt dit moeilijk te voorspellen.
Uitstel ?
Bedoel je opschorting van straf ? (wel veroordeling maar geen straf)
Dat is eerder zeldzaam voor doorsnee burgers .
Je moet dat vragen tijdens de debatten, maar de kans is klein in verkeerszaken.

De rechter kan de straf deels voorwaardelijk opleggen
Als je dan niet meer in de fout gaat de jaren nadien, moet je het voorwaardelijke deel niet betalen
Het was in Gent, maar ik ben gedomicileerd in Tielt, waar zou ik voorkomen?
Politierechtbank Gent
Hoe lang kan dat duren? Binnen 3 weken heb ik mijn rij-examen. Heeft dat enige invloed?
Neen, gewoon gaan afleggen.

Je kan voor deze inbreuk trouwens niet gestraft worden met het verval van het recht tot sturen ("rijverbod")
Dat wordt gewoon een financiële transactie ...

Het kan màànden duren voor je gedagvaard wordt
Het kan tot bijna een jaar duren voor de eerste zitting is.
Hangt af van de werklast van het parket en rechtbank.
Ik heb toen ik juist mijn voorlopig rijbewijs had 4 kleine snelheidsovertredingen gehad (telkens <10km/u erover), zal dat in rekening worden gebracht als ik moet voor komen?
Niet best bezig ...

Er is nog geen overtredingen-databank (en maar de vraag of die er ooit komt voor onmiddellijke inningen)
Als de onmiddellijke inningen betaald zijn, weet het parket niet eens dat je die inbreuken begaan bent ...
Gast

Re: zondagavond 22u - verwachtingen?

Bericht door Gast »

Mijn moeder heeft geen verklaring moeten afleggen en er is dus ook geen pv opgemaakt. Ze heeft enkel moeten blazen om dan te mogen doorrijden.

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal beginnen sparen.
Plaats reactie