Voorlopige rijbewijs mag ik rijden overdag zonder begeleider

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Nadia77@

Voorlopige rijbewijs mag ik rijden overdag zonder begeleider

Bericht door Nadia77@ »

Hallo allemaal ik heb een vraagje ik heb nu een maand mijn voorlopig rijbewijs met begeleider maar we zijn niet meer close want moet ik doen nu? Ik heb al een auto en ik rij soms overdag maar ik kan wel rijden en hou me veel aan de wet tot hier toe heb ik geen elke keer problemen of wat dan ook maar mijn vraag is wat gebeurder als ik controle krijg?ik krijg een boe
te?word mijn voorlopig rijbewijs ingetroken? Ik wel het graag weten!!!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopige rijbewijs mag ik rijden overdag zonder begeleider

Bericht door bert.covens »

Nadia77@ schreef:Hallo allemaal ik heb een vraagje ik heb nu een maand mijn voorlopig rijbewijs met begeleider maar we zijn niet meer close want moet ik doen nu?


Een tweede begeleider zoeken die aan de voorwaarden voldoet, en die wel tijd/zin heeft om jou te begeleiden. Die op je voorlopig rijbewijs laten zetten op het gemeentehuis, en hem/haar jou laten begeleiden telkens je gaat autorijden.
Nadia77@ schreef: Ik heb al een auto en ik rij soms overdag maar ik kan wel rijden en hou me veel aan de wet tot hier toe heb ik geen elke keer problemen of wat dan ook maar mijn vraag is wat gebeurder als ik controle krijg?ik krijg een boete?word mijn voorlopig rijbewijs ingetroken? Ik wel het graag weten!!!
Als je gaat rijden ZONDER de (in jouw geval verplichte) begeleider, ben je wettelijk niet in orde. Dan overtreed je de voorwaarden inzake scholing. De bestraffing daarvoor is overigens best pittig. Een dagvaarding politierechtbank :

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


* Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6, dus minimaal 300 tot maximaal 3000 euro. Al kan een gedeelte wel nog voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop nog gerechtskosten

En owee als je betrokken zou geraken bij een ongeval. Dan heb je nog 's een dik probleem met je verzekeraar ook .....

Voor een goed verstaander: niet doen, dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie