Afslaan

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Martin

Afslaan

Bericht door Martin »

Stel u even voor: een kruispunt , verkeerslichten worden groen.
Ik wil rechts afslaan en kom alzo terecht op een rijbaan met 2 rijstroken. (uiterst rechts)
De tegenligger op het kruispunt slaat in zijn rijrichting links af gelijktijdig met mij en komt op het linker rijvak terecht.
Is dit toegestaan volgens de wegcode?
Het is altijd even schrikken omdat ik deze reactie niet verwacht temeer er meerdere voertuigen achter mij op het krsp nog rechtdoor willen.

Als begeleider weet ik het even niet goed?
Martin

Re: Afslaan

Bericht door Martin »

Martin schreef:Ik wil rechts afslaan en kom alzo terecht op een rijbaan met 2 rijstroken.
Ter verduidelijking: 2 rijstroken 1 richtingsverkeer
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Afslaan

Bericht door GRO »

Als ik je vraag goed begrijp (zonder tekening), dan is het te hopen dat die andere bestuurder op de linkse rijstrook terecht komt. Anders zou hij tegen jou rijden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan

Bericht door Inazuma »

Martin schreef:Stel u even voor: een kruispunt , verkeerslichten worden groen.
Ik wil rechts afslaan en kom alzo terecht op een rijbaan met 2 rijstroken. (uiterst rechts)
De tegenligger op het kruispunt slaat in zijn rijrichting links af gelijktijdig met mij en komt op het linker rijvak terecht.
Is dit toegestaan volgens de wegcode?
Enkel binnen de bebouwde kom of bij file, op bepaalde wegen ...

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.


9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.


Het is altijd even schrikken omdat ik deze reactie niet verwacht temeer er meerdere voertuigen achter mij op het krsp nog rechtdoor willen.
In dat geval is er de vraag of de afslaande bestuurder wel voorrang verleent aan de voertuigen achter u.
Om dat te kunnen doen, moet hij snel vertrekken en zorgen minstens gelijk met u of sneller op de zijweg te zijn ... niet bepaald stichtend rijgedrag.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan

Bericht door de rijprof »

Als je rechts afslaat moet je zo dicht mogelijk bij de rechterrand blijven.
Je moet de rijbaan rechts oprijden (rechter rijstrook).
Een tegenligger die linksaf wil, moet voorrang verlenen en zou in principe, achter jou, ook de rechterrijstrook moeten nemen (rechts de rijbaan oprijden (behoudens enkele uitzonderingen).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie