Door het rood - Antwerpen centrum - file

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
bryanv
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2015, 17:44

Door het rood - Antwerpen centrum - file

Bericht door bryanv »

Beste,

Ik heb zonet mijn eerste boete in de bus gekregen van 165 euro omdat ik blijkbaar om 17h30 (spits) door een rood licht zou gereden hebben. Het was een undercover wagen in Antwerpen die mij al een tijdje volgde. Ik kwam vanuit de kerkstraat en wil de carnotstraat oprijden richting Astridplein. Aangezien deze kruispunten op de carnotstraat steeds potdicht zitten, ben ik zover mogelijk opgereden (aangezien ik groen had), anders kan men er nooit tussen. Blijkbaar, toen ik er tussen geraakte, reed ik door het rood. Ik weet enkel dat ik, toen iemand hoffelijk teken deed om er tussen te kunnen, door reed.

Afbeelding

Ik ga mijn fout niet ontkennen. Rood is rood. Maar wat is de efficiëntie indien iemand een halfuur moet wachten, wanneer hij groen heeft, wanneer een kruispunt geblokkeerd staat.

"14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten"

Bovenstaande regel word tijdens de spits in Antwerpen centrum ten volle overschreden en word niet beboet. Hier word niet naar gekeken.

Ik vraag me dus eigenlijk af of ik de enigste ben die schuld treft in dit verhaal. Door het rood rijden, ook als is het file, en geraak je er nooit tussen, is jammer genoeg, rekening houdende met het feit dat Antwerpen centrum een hel om door te rijden is en totaal ongestructureerd is, geen excuus. Dan moet je maar ergens anders gaan wonen en uw aanpassen aan deze drukte.

Graag jullie persoonlijke mening als antwoord wat dit juridisch betreft.

Vriendelijke groeten
Bryan
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Door het rood - Antwerpen centrum - file

Bericht door Inazuma »

Ben je het verkeerslicht (of de stopstreep er voor eventueel) effectief voorbij gereden bij rood ?

Aan je uitleg te lezen, zou ik denken dat je door groen reed, niet verder kon wegens kruispunt geblokkeerd, en dan verder reed als kruispunt vrij kwam :?:

Da's niet door rood rijden ...

Probleem is dat je er weinig mee kan aanvangen - je mag bvb ook niet op de oversteekplaats stoppen, en je mag zelf ook het kruispunt niet oprijden als je dwarsverkeer (voetgangers; fietsers) zou hinderen ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Door het rood - Antwerpen centrum - file

Bericht door de rijprof »

Was je reeds voorbij het verkeerslicht en bijhorende stopstreep toen het rood werd?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie