dubbel rijvak

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
1997

dubbel rijvak

Bericht door 1997 »

heb een vraagje : :oops:
Verkeerslichten, Twee rijstroken om L af te slaan.
mag ik kiezen welke rijvak (van de 2) ik neem ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: dubbel rijvak

Bericht door Stefan Peeters »

Om links af te slaan moet je op voorhand zo ver mogelijk links plaatsnemen. Dat is dus de meest linkse van die twee rijstroken.

Tenzij een bord F13 een andere regeling aanduidt, dan is het mogelijk dat er twee rijstroken voorzien zijn om links af te slaan, en dan mag je ook kiezen in welke rijstrook je plaatsneemt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: dubbel rijvak

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:Tenzij een bord F13 een andere regeling aanduidt, dan is het mogelijk dat er twee rijstroken voorzien zijn om links af te slaan, en dan mag je ook kiezen in welke rijstrook je plaatsneemt.
Idem met voorsorteringspijlen

(normaal kondigt een F13 de voorsorteringspijlen aan, in de realiteit is dat vaak anders)


Als ik mag kiezen, neem ik eigenlijk steeds de meest rechtse rijstrook.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: dubbel rijvak

Bericht door de rijprof »

Verkeerslichten, Twee rijstroken om L af te slaan.
mag ik kiezen welke rijvak (van de 2) ik neem ?
Indien er een verkeersbord F13 staat, mag je kiezen welke van de 2 linkse rijstroken je wilt nemen.
Afbeelding (maar dan met 2 pijlen links af.)
Neem je de meest rechtse rijstrook van de linksaf rijstroken, moet je de weg rechts oprijden en
neem je de meest linkse rijstrook van de linksaf rijstroken, moet je de weg links oprijden om niet in conflict te komen met andere bestuurders. Zodra het mogelijk is, je niet inhaalt of verderop links wilt voorsorteren, ga je terug rechts rijden.

Tip: als beginnend bestuurder kiest je best de meest rechtse van de linksaf rijstroken omdat je dan rechts op de ingeslagen weg uitkomt en anders links waar de vlottere, inhalende bestuurders rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
1997

Re: dubbel rijvak

Bericht door 1997 »

Inazuma schreef:Idem met voorsorteringspijlen(normaal kondigt een F13 de voorsorteringspijlen aan, in de realiteit is dat vaak anders)
*Begrijp ik dan goed dat ik op de meest linkse rijstrook mag gaan staan ook al staat er niemand op de rijstrook rechts naast me (rijstrook welke ook voorzien is om L af te slaan).
Dus de keuze is vrij of is deze F13 bepalend?

Dank aan jullie voor de reactie.
Kim.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: dubbel rijvak

Bericht door Inazuma »

1997 schreef:Dus de keuze is vrij of is deze F13 bepalend?
Als er een F13 staat, moeten er (normaal, ahum) ook voorsorteringspijlen staan.

Met F13 of voorsorteringspijlen kan je zelf kiezen uit de rijstroken voorzien van een pijl naar links.

Zonder één van de twee : zo links mogelijk gaan staan.
1997

Re: dubbel rijvak

Bericht door 1997 »

Heel duidelijk nu.
Allen bedankt.
Plaats reactie