auto vs fiets

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

auto vs fiets

Bericht door Gast »

Hallo,
Volgende situatie heb ik voorgehad.
Ik kom van een parking van een winkel. De uitrit van de parking komt uit in een straat binnen de bebouwd kom waar zowel links als rechts van de uitrit auto's geparkeerd staan. Ik moet naar rechts met mijn wagen maar doordat het zicht door de geparkeerde wagens beperkt is moet ik met mijn wagen op het voetpad staan om zo een goed zicht over de baan te hebben.
Op het moment dat ik kan doorrijden kijk ik vooruit en wil ik gas geven maar moet ik plots op mijn remmen staan omdat er een mountainbiker voor mijn bumper staat. Die man komt van mijn rechterzijde van het voetpad en zit nog op zijn fiets en beweegt zich al fietsend vlak voor mijn wagen om dan terug aan mijn linkerzijde op het fietspad te rijden.
Ik was ervan overtuigd dat ik niet in fout was maar ik kreeg de grofste belediging naar mijn hoofd gezwierd.

Wie is er nu in fout?

In mijn ogen de mountainbiker omdat hij binnen de bebouwd kom op het voetpad met zijn mountainbike fiets (aan de verkeerde kant van de weg) en omdat hij hem vlak voor mijn wagen passeert aan de linkerzijde van de straatkant op het moment dat ik vooruit ga.
Of zie ik dit nu verkeerd en ben ik effectief in fout omdat ik hem zou moeten gezien hebben. Weetwel dat ik met een stationwagen rij en dat mijn auto zo ver over het voetpad staat dat het voetpad zich ter hoogte van de achterbank en koffer bevind. Dus afstand is wel groot.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: auto vs fiets

Bericht door Stefan Peeters »

Ligt daar nu een voetpad of een fietspad? Je uitleg is daarin niet heel duidelijk.

Waar is het ergens (evt een link naar GoogleMaps?)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: auto vs fiets

Bericht door Inazuma »

Het verlaten van een parkeerplaats dan wel een aanpalende eigendom, is een maneuver.

Je bent daarbij voorrangsplichtig aan alle bestuurders die zelf geen maneuver doen.
Tussen manoeuvrerende bestuurders onderling, geldt de voorrang van rechts
Gast

Re: auto vs fiets

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Ligt daar nu een voetpad of een fietspad? Je uitleg is daarin niet heel duidelijk.

Waar is het ergens (evt een link naar GoogleMaps?)
@Stefan
Er ligt enkel een voetpad voor voetgangers maar geen fietspad.
Er ligt in het geheel geen fietspad of aangeduide fietsrijstrook in die straat. De fietsers zijn verplicht op straat te fietsen.
De plaats is:
https://www.google.be/maps/place/Lochri ... c5!6m1!1e1
Op de hoek van de Koning-Albertlaan en Dorp-West is een apotheek, achter de apotheek ligt de parking. Ik kom uit die parking gereden en moet in de Koning-Albertlaan richting Dorpsstraat, dus weg van Dorp-West.
Aan de Koning-Albertlaan ligt ook een doodlopend straatje dat gaat naar Catalpa fitness centrum (je ziet dit als je kijkt op map gegevens)
Van daaruit komt die mountainbiker en hij fietst richting Dorp-West aan de linkerzijde van de baan op het voetpad.

@Inazuma:
Ik begrijp dat ik, bij het verlaten van de parking, wel een maneuver uitvoer en dat ik in fout ben als ik de persoon op het voetpad niet zie.
Maar zijn we in deze situatie dan niet allebei in fout?
Ik blijf erbij dat die mountainbiker daar in de eerste plaats niet mag fietsen op het voetpad. Er mogen geen tweewielers op een voetpad binnen bebouwde kom met uitzondering kinderfietsjes die een wielomtrek hebben kleiner dan 50cm. Dat had ik toch gezien op http://www.lokalepolitie.be/5447/actuee ... etpad.html
Dus ik moet wel voorrang verlenen aan de personen die zich op het voetpad begeven, maar als die persoon zelf in fout is kan dit ook betwist worden vind ik persoonlijk. Ik kan namelijk kijken of het voetpad vrij is om over te steken en zo een voetganger wel inschatten qua snelheid en daarop reageren maar een fietser die plots rechts uit de straat komt aan een snelheid en via het voetpad komt aangereden kan ik niet voorzien...
Als we de regels correct moeten volgen zou hij de straat moeten oversteken, rechts van de straat fietsen, om dan aan het kruispunt via het zebrapad terug over te steken, toch?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: auto vs fiets

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Ik begrijp dat ik, bij het verlaten van de parking, wel een maneuver uitvoer en dat ik in fout ben als ik de persoon op het voetpad niet zie.
Maar zijn we in deze situatie dan niet allebei in fout?
De voorrangsplicht bij een maneuver is quasi absoluut in de rechtsspraak ...

U kan stellen dat de fietser onvoorzienbaar is.
1 van de weinige mogelijkheden om onder deze voorrangsplicht uit te komen.
Dat wordt weggeveegd met de stelling dat kinderen tot 9 en velgdiameter tot 500mm in de BBK gewoon op het trottoir mogen fietsen ... De aanwezigheid van fietsers is mogelijk, en niet onvoorzienbaar dus.

Ik blijf erbij dat die mountainbiker daar in de eerste plaats niet mag fietsen op het voetpad.
Dat klopt, alleen is de voorrangsplicht bij een maneuver er ook ongeacht de inbreuken van de tegenpartij - Cassatie-rechtspraak.

Wat u of ik daarover denken, doet niet ter zake voor de rechtbank ...
Die volgt eerdere arresten van Cassatie in gelijkaardige zaken .

Het helpt zelfs niet om te stellen dat de andere bestuurder ook een maneuver deed (al zie ik niet in waarom) .
De fietser kwam immers van rechts, en had dan nog voorrang bij gelijktijdig verlopende maneuvers.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: auto vs fiets

Bericht door Inazuma »

Het is en blijft in België mogelijk voorrang te "verwerven" door het begaan van overtredingen.

Tot de politiek dat uit de wegcode haalt, zal ook de rechtspraak niet veranderen ...
Gast

Re: auto vs fiets

Bericht door Gast »

ok bedankt allen voor de antwoorden en verduidelijkingen.
Ik begrijp nu dat ik in fout ben, maar inderdaad ook jammer dat bij zo'n situatie's niet het hele verhaal bekeken zal worden mocht het echt verkeerd afgelopen zijn.

Nu let ik wel 200% meer op als ik van die parking moet gaan want die persoon passeert daar dagelijks. Maar ook in het algemeen hoor :)
Wel jammer dat die persoon zó agressief reageerde.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: auto vs fiets

Bericht door de rijprof »

Wel jammer dat die persoon zó agressief reageerde.
Ongelukken vermijden moet van de 2 kanten komen.
Erg defensief kun je die mountainbiker niet noemen. Waarschijnlijk heeft hij geen rijbewijs en kan hij de inschattingen en zichtbaarheid van een bestuurder achter het stuur van een auto niet goed maken. 'Oogcontact zoeken', waarschijnlijk nog nooit van gehoord...
En zo rijden er veel fietsers rond...
Tot ze ooit zelf eens achter het stuur komen te zitten om te leren rijden. Dan beseffen ze pas welke gekke toeren ze uithaalden op hun fiets. :shock:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie