Snelheidsbeperking autosnelwegen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Alteration

Snelheidsbeperking autosnelwegen

Bericht door Alteration »

Vraagje i.v.m. matrixborden boven autosnelwegen:
stel dat ze als maximumsnelheid 100 km/h aangeven, vanaf welk punt is de maximumsnelheid terug 120 km/h?

Geregeld staat er nadien niets meer weergegeven m.b.t. de maximumsnelheid...

Alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Snelheidsbeperking autosnelwegen

Bericht door Stefan Peeters »

De beperking boven de rijstroken heeft dezelfde geldigheid als een gewoon bord langs de weg.

Met andere woorden:
- tot en met het eerstvolgende kruispunt
- tot een bord dat de beperking opheft
- tot het begin van een bebouwde kom.

Een bebouwde kom zal je niet tegenkomen op de autosnelweg, dus blijven alleen de 2 andere mogelijkheden over.

Een kruispunt kom je ook niet tegen op een autosnelweg, maar een oprit (geen afrit) wordt wel als kruispunt beschouwd.

De beperking geldt dus tot aan de eerstvolgende oprit of tot een bord dat de beperking opheft.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Alteration

Re: Snelheidsbeperking autosnelwegen

Bericht door Alteration »

Stefan Peeters schreef:De beperking boven de rijstroken heeft dezelfde geldigheid als een gewoon bord langs de weg.

Met andere woorden:
- tot en met het eerstvolgende kruispunt
- tot een bord dat de beperking opheft
- tot het begin van een bebouwde kom.

Een bebouwde kom zal je niet tegenkomen op de autosnelweg, dus blijven alleen de 2 andere mogelijkheden over.

Een kruispunt kom je ook niet tegen op een autosnelweg, maar een oprit (geen afrit) wordt wel als kruispunt beschouwd.

De beperking geldt dus tot aan de eerstvolgende oprit of tot een bord dat de beperking opheft.
Bedankt, a.d.h.v. je antwoord kwam ik dit nog tegen: http://bivv.be/nl/faq/detail/met-welke- ... -ik-rijden

De bevestigingscode blijkt trouwens wel hoofdlettergevoelig te zijn, i.t.t. volgende boodschap
Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Snelheidsbeperking autosnelwegen

Bericht door Stefan Peeters »

De uitleg van het BIVV kan mij niet echt overtuigen: voor zover ik weet wordt een snelheidsbeperking niet opgeheven door een andere snelheidsbeperking. Ik kan dat tenminste nergens in de wetgeving terugvinden. Het lijkt me dan ook vrij link om dat in het openbaar te gaan beweren...

Het BIVV vergeet overigens te vermelden dat een snelheidsbeperking ophoudt bij het bord dat het begin van bebouwde kom aanduidt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheidsbeperking autosnelwegen

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:De uitleg van het BIVV kan mij niet echt overtuigen: voor zover ik weet wordt een snelheidsbeperking niet opgeheven door een andere snelheidsbeperking.
is recent zo aangepast ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /251-art68

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Snelheidsbeperking autosnelwegen

Bericht door Rafael »

Alteration schreef:De bevestigingscode blijkt trouwens wel hoofdlettergevoelig te zijn, i.t.t. volgende boodschap
Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.
Bedankt voor de melding. Dit foutje zou ook opgelost moeten zijn nu.
Plaats reactie