Rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Shelby

Rijbewijs

Bericht door Shelby »

Ik ben veroordeeld door de politierechter tot 15 dagen rijverbod, dit tijdens het weekend.
Nu moet ik blijkbaar voor deze periode (2 maand) een nieuw rijbewijs gaan aanvragen. Ik ga dinsdag mijn rijbewijs afgeven op de rechtbank en heb dan een afspraak (antwerpen) om dit voorlopig rijbewijs aan te gaan vragen. Nu gaat dit blijkbaar 5 werdagen duren vooraleer ik dit krijg. De reden van het weekend rijverbod is dat ik mijn wagen niet kan missen voor mijn werk (ik werk als vertegenwoordiger). En nu zou ik toch 5 werkdagen niet mogen rijden? Of mag ik wel rijden in afwachting van het voorlopig rijbewijs? Niemand kan daar een antwoord op geven. Zelfs de politie niet... Wat nu???
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Het gaat NIET om een voorlopig rijbewijs.

Het gaat om een rijbewijs ter vervanging van uw rijbewijs, met daarop de code dat u niet mag rijden in het weekend.

Het is heel simpel :

U mag NIET rijden met een voertuig waarvoor een rijbewijs vereist is, zonder in bezit te zijn van dat rijbewijs.
Niet rijden na inlevering van uw rijbewijs op de griffie.
Niet rijden in afwachting van de aflevering van uw nieuwe, vervangende rijbewijs.
Niet rijden om uw vervangende rijbewijs te gaan ophalen .

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /450-t3hs1


De aanvraag- of andere formulieren die u ontvangt, zijn NIET geldig als rijbewijs.
Eender wat u elders ook mag horen of lezen ...
Die "Oh, doe maar" uitzondering gaat zo lang op tot je een agent tegenkomt die de wetgeving correct volgt.

Er is recent nog een vraagsteller gepasseerd (hier of op juridisch forum) die tegengehouden - en geverbaliseerd - is in dergelijke situatie.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs

Bericht door bert.covens »

De procedure, verloopt als volgt :

1) Het vonnis werd intussen bij u betekend
2) U dient uw rijbewijs op de griffie te doen toekomen, binnen de vier werkdagen.
3) In ruil voor het neerleggen van uw rijbewijs, krijgt u een attest mee
4) Met dit attest, en twee pasfoto's begeeft u zich naar uw gemeentehuis om een tijdelijk rijbewijs te laten aanmaken waarop een code wordt aangebracht (weekendverval)
5) Pas wanneer u dit tijdelijke rijbewijs effectief in uw bezit heeft, mag u weer (althans op werkdagen) autorijden
6) Zodra er een einde gekomen is aan uw straf, wordt op de eerste werkdag uw tijdelijke rijbewijs op de griffie weer ingeruild voor uw neergelegde rijbewijs.

http://www.politierechtbankantwerpen.be/faq.html


Zoals Inazuma reeds stelde: Kom vooral niet in de verleiding om te gaan autorijden zonder dat u dat tijdelijke rijbewijs daadwerkelijk in uw bezit heeft. En wss overbodig om het erbij te schrijven, maar vermijd zeker ook om het huidige rijbewijs niet/laattijdig te doen toekomen op de griffie. Ook dat is namelijk strafbaar.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Shelby

Re: Rijbewijs

Bericht door Shelby »

Ik vind dat wel straf dat ik dus 5 werkdagen niet mag rijden omdat ze er zo lang moeten overdoen om een tijdelijk rijbewijs te maken. Wat is dan het nut van een weekendrijverbod?? Als ik dit vooraf had geweten, had ik gewoon 15 werkdagen genomen ipv weekends.
Ik kan niet zonder mijn auto, ben dus genoodzaakt om toch nog verlof op te nemen om thuis te zitten.
Dit hadden ze me bij de rechtbank er wel eens mogen bijzeggen; want nu ben ik 20 dagen mijn rijbewijs kwijt ipv 15 dagen.
Rot systeem !!!!!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Shelby schreef: Dit hadden ze me bij de rechtbank er wel eens mogen bijzeggen; want nu ben ik 20 dagen mijn rijbewijs kwijt ipv 15 dagen.
Rot systeem !!!!!
Ik begrijp dat het frusterend voor je is. Maar ik vrees dat je kwaad bent op de verkeerde. Uiteindelijk heeft de rechter je een gunstmaatregel willen verlenen. Dat die door de praktische uitvoering (duurtijd 5 werkdagen voor aanmaak vervangend rijbewijs) in feite nadelig voor je uitpakt, is niet echt zijn fout.

Ik zie daar eerder het werk van je advocaat in. Hij is nog altijd degene die jou gaat verdedigen, en die het beste voor jou uit de brand moet proberen te slepen in de rechtbank. Misschien had hij vooraf iets beter met jou kunnen doornemen wat hij allemaal kon vragen aan de rechter. En vooral: wat dan de gevolgen voor jou in de praktijk zijn als de rechter erop ingaat .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Rijbewijs

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Shelby schreef: Dit hadden ze me bij de rechtbank er wel eens mogen bijzeggen; want nu ben ik 20 dagen mijn rijbewijs kwijt ipv 15 dagen.
Rot systeem !!!!!
Ik begrijp dat het frusterend voor je is. Maar ik vrees dat je kwaad bent op de verkeerde. Uiteindelijk heeft de rechter je een gunstmaatregel willen verlenen. Dat die door de praktische uitvoering (duurtijd 5 werkdagen voor aanmaak vervangend rijbewijs) in feite nadelig voor je uitpakt, is niet echt zijn fout.

Ik zie daar eerder het werk van je advocaat in. Hij is nog altijd degene die jou gaat verdedigen, en die het beste voor jou uit de brand moet proberen te slepen in de rechtbank. Misschien had hij vooraf iets beter met jou kunnen doornemen wat hij allemaal kon vragen aan de rechter. En vooral: wat dan de gevolgen voor jou in de praktijk zijn als de rechter erop ingaat .....
Ja, je hebt gelijk... dit is de eerste keer in mijn hele leven dat ik zoiets heb meegemaakt en ik wist zelf ook niet beter. Over mijn advocaat ben ik al helemaal niet te spreken, maar dat is een ander verhaal... Niks aan te doen, 5 dagen verlof weg voor niks... en ik heb al zo weinig verlof :-(
En nu weet ik teminste dat ik dus niet mag rijden in afwachting van dat rijbewijs. Niemand kon daarop een deftig antwoord geven, mijn verzekeringsmakelaar heeft mij gezegd dat ik gewoon mag rijden, niks aan de hand. De politie die mij de papieren heeft overhandigd wist het zelfs helemaal niet. Bedankt voor jullie reactie !
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Shelby schreef:En nu weet ik teminste dat ik dus niet mag rijden in afwachting van dat rijbewijs.
staat nochtans gewoon in de wegcode :

Artikel 21

Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van,
en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

De Koning kan, onder de algemene voorwaarden die Hij stelt, vrijstelling verlenen van deze verplichting inzonderheid voor het besturen met het oog op de scholing.


Gedurende de tijd die er verstrijkt tussen het neerleggen van je huidige rijbewijs ter griffie, en het moment dat je je tijdelijke rijbewijs daadwerkelijk in je bezit hebt .... kan je bijgevolg onmogelijk in regel zijn. (Die 5 dagen, dus).

Het attest dat je ter griffie meekrijgt om je tijdelijke aan te vragen, is overigens ook géén rijbewijs.
Shelby schreef:Niemand kon daarop een deftig antwoord geven, mijn verzekeringsmakelaar heeft mij gezegd dat ik gewoon mag rijden, niks aan de hand.
Geloof hem dus zeker niet. Goed mogelijk is het ook zo iemand die z'n klanten al jaren wijsmaakt dat ze meteen met hun oude nummerplaten op hun nieuw voertuig mogen rondrijden ...
Shelby schreef:De politie die mij de papieren heeft overhandigd wist het zelfs helemaal niet. Bedankt voor jullie reactie !
Uitgerekend de instantie die controles op de openbare weg uitvoert, zou toch beter moeten weten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Ken je niemand uit jouw familie, vrienden- of kennissenkring die vrij is en 'taxibestuurder' wil spelen met jouw auto zodat je toch kunt gaan werken?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie