Kruispunt oprijden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
tuurds
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2014, 11:29

Kruispunt oprijden

Bericht door tuurds »

Een probleem die ik al meerdere keren tegengekomen ben, en ik weet nooit wat ik nu juist moet doen. Ik illustreer het met een concreet voorbeeld:

https://goo.gl/maps/aM9bn

Ik rijd daar en wil naar links. Rechts staat er een auto van me te wachten tot hij mag oprijden (hij moet stoppen, de stopbreek ontbreekt op Street View, in werkelijkheid staat die er wel). Ondertussen komt er een hele rij auto's vanuit tegenovergestelde richting mijn kant op. Ik moet dus hen voor laten gaan voor ik links kan afslaan. Mijn vraag nu: mag ik voor de straat van rechts gaan staan (deze straat dus quasi blokkeren) en daar staan wachten om af te slaan, of moet ik voor deze straat wachten, en pas doorrijden als de tegenovergestelde richting vrij is en dan meteen links afslaan?

Als ik de straat rechts blokkeer kunnen auto's hier niet doorrijden (dat mogen die wel ook niet, want zij moeten mij voorrang geven), maar auto's die hier willen inslaan (die uit de tegenovergestelde richting komen), kunnen er ook niet in.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt oprijden

Bericht door Inazuma »

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Als je de dwarsrichtingen daardoor waarschijnlijk zal hinderen, mag je het kruispunt niet oprijden ...
Plaats reactie