Parkeren in een blauwe zone

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
JEAN-PAUL

Parkeren in een blauwe zone

Bericht door JEAN-PAUL »

Graag had ik jullie antwoord gehad op volgende vraag:
Ik ga deze zondag naar zee en wens mij te parkeren in een blauwe zone waar het toegelaten is om vier uur te staan tussen 11u en 19u. Gezien ik aankom voor 11 uur en ten laatste vertrek om 15 uur, maar na 14 uur, hoe moet ik dan mijn schijf instellen? Stel dat ik om 9.45 u aankom, zet ik dan mijn parkeerschijf op 10 of op 11 uur en als ik mijn parkeerschijf op 10 uur zet, ben ik dan verplicht om mijn plaats te verlaten voor 14 uur? Dezelfde vraag geldt ook voor het omgekeerde : als ik in dezelfde blauwe zone parkeer om 17.45 uur met mijn schijf op 18 uur, mag ik dan blijven staan tot 's anderendaags 11 uur of moet ik mijn plaats verlaten hebben vier uur na aanvang van mijn parkeertijd, namelijk voor 22 uur in het gestelde voorbeeld?
Op het internet en in de officiële teksten van het verkeersreglement vind ik hiervan niets terug en persoonlijk vind ik dit erg verwarrend....hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg. Bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren in een blauwe zone

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (blauwe zone)

27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

Het begin en het einde van die zone worden aangeduid door een verkeersbord waaraan de zonale geldigheid wordt gegeven bedoeld in artikel 65.5 en die het verkeersbord E9a en de parkeerschijf weergeeft.

Afbeelding Afbeelding

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.
Je moet een parkeerschijf leggen: op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie.
Je komt op een dag (zondag in jouw geval) waarbij de parkeerschijf verplicht is.
Je moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.
Je komt toe om 9:45 > streepje op 10:00.
Maar... het gebruik van de schijf is in jouw geval slechts voorgeschreven van 11 u. tot 19 u.
Dat wil zeggen dat je buiten deze uren geen schijf moet leggen en bijgevolg geen aankomstuur moet aanduiden.
Je mag in jouw geval max. 4 uur parkeren binnen de voorgeschreven uren.
Je kan je schijf instellen op 11:00 u. (zelfs op 11:15 - het volgend streepje) en parkeren tot 15:15 u.

Omgekeerd.
Als je je schijf zet op 18:00 mag je max. 4 uur parkeren (tot 22:00 u), maar de beperking eindigt om 19:00 u.
Na 19:00 u. hoef je geen schijf meer te leggen en bijgevolg kun je parkeren tot 's anderendaags 10:59 u.

Vergelijk het een beetje met betaalautomaten waarbij je buiten de betalende uren de hele nacht en ochtend zonder ticket kan blijven parkeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren in een blauwe zone

Bericht door Inazuma »

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Bij aankomst in te stellen dus , op aankomstuur + volgende streepje, niet alsof je X-aantal uur later aankomt om 1100
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren in een blauwe zone

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:niet alsof je X-aantal uur later aankomt om 1100
@ Inazuma,
Speelt toch geen rol wanneer je, buiten de voorgeschreven uren, aankomt.
De beperkte parkeertijd geldt enkel wanneer de schijf moet gebruikt worden.
Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.
Je mag daar max. 4 uur parkeren tussen 11 en 19 u. Buiten de voorgeschreven uren is er geen beperking. En als je toevallig vóór 11 u toekomt, geldt het vanaf de voorgeschreven uren. M.a.w. je hebt recht op max. 4 u.

De bedoeling is dat auto's daar tijdens de voorgeschreven uren (ongeveer wanneer de winkels open zijn) daar niet te lang gaan parkeren. Voor en na de winkeluren zijn al heel wat auto's weg en moet je geen schijf zetten.

Waarom zou het anders zijn dan aan betaalautomaten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren in een blauwe zone

Bericht door Inazuma »

Je kan idd stellen dat de blauwe zone reglementering niet geldt op het moment van aankomen, en dat die verplichting uit 27.1.2 dan niet geldt.

Maar op het moment dat de BZ reglementering in werking gaat, heb je niet voldaan aan die voorwaarde ...
Jean-Paul

Re: Parkeren in een blauwe zone

Bericht door Jean-Paul »

de rijprof schreef:
wegcode.be schreef:27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (blauwe zone)

27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

Het begin en het einde van die zone worden aangeduid door een verkeersbord waaraan de zonale geldigheid wordt gegeven bedoeld in artikel 65.5 en die het verkeersbord E9a en de parkeerschijf weergeeft.

Afbeelding Afbeelding

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.

Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.
Je moet een parkeerschijf leggen: op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie.
Je komt op een dag (zondag in jouw geval) waarbij de parkeerschijf verplicht is.
Je moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.
Je komt toe om 9:45 > streepje op 10:00.
Maar... het gebruik van de schijf is in jouw geval slechts voorgeschreven van 11 u. tot 19 u.
Dat wil zeggen dat je buiten deze uren geen schijf moet leggen en bijgevolg geen aankomstuur moet aanduiden.
Je mag in jouw geval max. 4 uur parkeren binnen de voorgeschreven uren.
Je kan je schijf instellen op 11:00 u. (zelfs op 11:15 - het volgend streepje) en parkeren tot 15:15 u.

Omgekeerd.
Als je je schijf zet op 18:00 mag je max. 4 uur parkeren (tot 22:00 u), maar de beperking eindigt om 19:00 u.
Na 19:00 u. hoef je geen schijf meer te leggen en bijgevolg kun je parkeren tot 's anderendaags 10:59 u.

Vergelijk het een beetje met betaalautomaten waarbij je buiten de betalende uren de hele nacht en ochtend zonder ticket kan blijven parkeren.
Ik ga morgen wandelen aan zee met een gerust gemoed, tijd genoeg tot 15u. Hartelijk bedankt voor de uitleg. Het principe van de schijf in de BZ was mij duidelijk, maar niet in de grensgevallen. Vroeger was het véél duidelijker met de andere schijf (ben ondertussen 60 jaar en rij al 40 jaar).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren in een blauwe zone

Bericht door de rijprof »

Geniet ervan :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie