PV vragen bij "safe" blazen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
azziplekkus
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04

PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door azziplekkus »

Dag allen!

Mijn vader heeft me meerdere malen gezegd "Als je ooit moet blazen, vraag dan ALTIJD een PV! Ze gaan het je waarschijnlijk eerst niet willen geven, omdat het extra werk voor hun is, maar dit recht heb je."
Hij zei dit omdat zo'n PV gebruikt kan worden als je ooit een ongeval oid. zou hebben, dat je dan kan aantonen dat je al x keer safe hebt geblazen en altijd in orde geweest bent.

Nu... niet veel later dan hij dat had gezegd werd ik effectief tegengehouden bij een alcoholcontrole. Ik blies natuurlijk safe (als ik rij drink ik de hele dag geen druppel), en vroeg vervolgens aan de agent "Zou ik daar een PV van kunnen krijgen?" De agent antwoorde "Neen, dat gaat niet". Ik vroeg op mijn beurt "Maar meneer, heb ik dat recht niet dan?". Hij antwoordde niet, en liep gewoon weg van mijn wagen.

Ik ben toen maar gewoon doorgereden, maar volgens mijn vader had ik gewoon moeten blijven stilstaan op de weg tot ze mij een PV wouden geven.

Nu... vooraleer ik effectief moeilijk ga doen bij de politie (door bvb de weg te blokkeren, wat ook strafbaar is) wil ik wel zeker zijn dat ik recht in mijn schoenen sta. Heb ik echt daar echt recht op? Is een agent verplicht om je een bewijs te geven als je bent tegengehouden (als je er om vraagt)?


Alvast bedankt!
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Brent Geerts »

Ik weet niet zeker of je dit recht hebt, maar wil het gerust eens vragen aan mijn docent maandag, dat is een politieagent.

Echter denk ik niet dat je hier veel mee gaat kunnen bewijzen als je ooit effectief eens een ongeval hebt. Als je bij dat ongeval in fout was, ben je in fout, dan mag je zo vaak safe geblazen hebben als je wilt.

Of hou je ook je (snelheids)boete's bij om ze te kunnen voorleggen wanneer je een ongeval hebt :?:
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
azziplekkus
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door azziplekkus »

Bij een snelheidsboete is het net dat je iets verkeerd hebt gedaan. een PV van safe blazen is net een bewijs dat je bij een steekproef volledig in orde was.
Maar het is wel goed dat je dit voorbeeld aanhaalt! Bij het bepalen van de strafmaat kijken ze altijd naar je eerdere overtredingen. Dus als je al 10 tallen snelheids boetes hebt gehad, zal je zwaarder bestraft worden dan als het je eerste overtreding is.

Dus net zoals de politie je snelheids boetes bijhoudt om je zwaarder te bestraffen, is de logica achter PV's van correct rijgedrag bijhouden om een soort van strafvermindering te kunnen krijgen.
Ook als er bij een ongeval twijfel van schuld is, kan dit de doorslag geven om te bewijzen dat je al meerdere keren bent gecontroleerd, en dat je altijd in orde was, waardoor er geen reden is om je te verdenken.

Dat is de logica er achter :)

Maar bedankt dat je dat wil vragen aan je docent! Ik ben wel nieuwsgierig naar zijn antwoord! :)
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Brent Geerts »

De logica daar achter is net, dat men er van uitgaat dat je zonder enige veroordeling of boete oid. tot dan toe nog niets misdaan hebt. Het kan natuurlijk dat je dan ook nog nooit gecontroleerd geweest bent...

Daarom denk ik dat het niet echt nuttig is om PV'tjes te gaan vragen etc. Als je nog niets misdaan hebt zien ze dat wel, als dat wel zo is... zien ze dat natuurlijk ook. :wink: Maar ik ga het in elk geval voor je navragen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Inazuma »

een PV is een vaststelling van een strafbaar feit, van de melding daarvan (ttz een genoteerde klacht), of het vastleggen van onderzoeksdaden , getuigenverklaringen , ... door een daartoe bevoegd persoon
(er zal nog wel wat zijn, maar soit)


Men gaat geen PV maken wanneer er geen klacht, strafbaar feit etc. te noteren is .


Meeste kans met dit soort vragen heb je dat er dan even verder gekeken wordt tot men iets vindt om je een PV te geven ...
Dan is iedereen gelukkig, toch ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Inazuma »

azziplekkus schreef: Bij het bepalen van de strafmaat kijken ze altijd naar je eerdere overtredingen.
eerdere veroordelingen
niet eerdere overtredingen
Dus net zoals de politie je snelheids boetes bijhoudt om je zwaarder te bestraffen
Dat is nog steeds niet geregeld , en allerminst gebruikelijk ...
Het parket kan dat aanvoeren, voor eerdere PVs in hun werkingsgebied, als ze ze gaan natrekken.
Met de nadruk op àls.

In vele gevallen blijken zelfs eerdere veroordelingen niet eens in hun systemen te zitten ...

Ook als er bij een ongeval twijfel van schuld is, kan dit de doorslag geven om te bewijzen dat je al meerdere keren bent gecontroleerd, en dat je altijd in orde was, waardoor er geen reden is om je te verdenken.
Nope.
Johan.ch

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Johan.ch »

Kan je eigenlijk een attest vragen om voor te leggen als je te laat komt op het werk tgv een politiecontrole?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Benny Stinkens »

Vragen kan je altijd, maar of je het gaat krijgen is heel iets anders.
En zelfs al zou je het krijgen, is dan weer de vraag wat je werkgever er mee gaat doen :?:

Als ik straks in een file terecht kom, ga ik ook niet aan de personen die voor me in die file staan een bewijs vragen. :idea:
Mijn werkgever zou er trouwens gewoonweg ook geen rekening mee houden.
Ik zou eerder de opmerking krijgen dat ik dan maar eerder had moeten vertrekken.

Een attest voor controle, een attest voor een file, een attest voor slecht weer......... :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
azziplekkus
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door azziplekkus »

Benny Stinkens: bij een file kan je onderscheid maken tussen een voorspelbare file (ring van Antwerpen/Brussel in de spits zijn 2 goeie voorbeelden), en een niet-voorspelbare file. Bijvoorbeeld bij een ongeval, slecht weer, oid.
In het eerste geval moet je zelf extra tijd voorzien om door die file te geraken. Bij een ongeval spreekt men van overmacht, waardoor de werkgever je ook niets kan verwijten.

Moeten blazen bij een alcoholcontrole kan dus ook een geval van overmacht zijn, en het lijkt mij dus logisch dat je daar op z'n minst een bewijsje van kan krijgen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door bert.covens »

azziplekkus schreef: Moeten blazen bij een alcoholcontrole kan dus ook een geval van overmacht zijn, en het lijkt mij dus logisch dat je daar op z'n minst een bewijsje van kan krijgen.
De viertal alcoholcontroles die ik tot hiertoe meegemaakt heb:

Even stoppen op bevel van de agent
"Heeft u iets gedronken?"
"neen"
"wil u dan even blazen in dit toestel gedurende een aantal seconden?" :arrow: gedurende een aantal seconden even blazen in het toestel
"Ok: de S van safe, u mag verder rijden".
Doorrijden

Done in less than 30 seconds. Ik zie écht niet in, hoe iemand dit zou kunnen aanwenden als excuus om te laat op z'n werk aan te komen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Done in less than 30 seconds.

Die 120 voor u staan daar ook 30s ... :wink:
azziplekkus
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door azziplekkus »

Inazuma schreef:
bert.covens schreef:Done in less than 30 seconds.

Die 120 voor u staan daar ook 30s ... :wink:
Ik weet niet of dit sarcasme is, maar dit is wel degelijk zo.

Op veel plaatsen zetten ze een deel van de weg af, en pikken ze er steekproefsgewijs een aantal bestuurders uit. Als de rij met auto's voor de controle vol is, laten ze de anderen gewoon doorrijden.
Dit is echter niet overal mogelijk. Op de plaats waar ik moest blazen (ring van Mechelen, stukje om van Battel naar Sint-Katelijne waver te rijden, onder de brug) is er maar één rijstrook, en kan er dus niemand passeren. Ik stond toen vooraan, dus ik kon snel doorrijden. Maar ik kan me voorstellen dat de bestuurders achteraan wel een tijdje moeten wachten...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:
bert.covens schreef:Done in less than 30 seconds.

Die 120 voor u staan daar ook 30s ... :wink:
Kan mss gebeuren, afhankelijk van hoe het dispositief opgesteld kan worden, zeker? Eerlijk gezegd: totnogtoe nooit langer dan dertig seconden oponthoud voor gehad. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door Brent Geerts »

azziplekkus schreef:Bij een snelheidsboete is het net dat je iets verkeerd hebt gedaan. een PV van safe blazen is net een bewijs dat je bij een steekproef volledig in orde was.
Maar het is wel goed dat je dit voorbeeld aanhaalt! Bij het bepalen van de strafmaat kijken ze altijd naar je eerdere overtredingen. Dus als je al 10 tallen snelheids boetes hebt gehad, zal je zwaarder bestraft worden dan als het je eerste overtreding is.

Dus net zoals de politie je snelheids boetes bijhoudt om je zwaarder te bestraffen, is de logica achter PV's van correct rijgedrag bijhouden om een soort van strafvermindering te kunnen krijgen.
Ook als er bij een ongeval twijfel van schuld is, kan dit de doorslag geven om te bewijzen dat je al meerdere keren bent gecontroleerd, en dat je altijd in orde was, waardoor er geen reden is om je te verdenken.

Dat is de logica er achter :)

Maar bedankt dat je dat wil vragen aan je docent! Ik ben wel nieuwsgierig naar zijn antwoord! :)
Ik heb het vandaag nagevraagd, dit was het antwoord:
Een PV opstellen als je safe blaast wordt dus niet gedaan. Dat komt omdat PV's ook moeten doorgestuurd worden naar de nodige magistraten, en zij hebben helemaal geen boodschap aan een PV waar op staat 'meneer heeft safe geblazen'.

Als je toch in de fout gaat bij een ongeval nadien zou dat PV ook helemaal niets zeggen. Het gaat erom wat je bij dat ongeval veroorzaakt hebt dan, en niet over alle keren ervoor dat je wel in orde was.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
azziplekkus
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04

Re: PV vragen bij "safe" blazen?

Bericht door azziplekkus »

Ok, vriendelijk bedankt voor de toelichting!
Gesloten