verhoogde inrichting
verhoogde inrichting
is dit een normale situatie.... http://goo.gl/maps/vdzUX
op een verhoogde inrichting (ik zie een bord A 14) mag je 30 km/h rijden. (dacht ik)
Vandaag merk ik het bord 50 op, op de verhoogde inrichting !
Dus die verplichtte 30 is niet altijd 30 ????
op een verhoogde inrichting (ik zie een bord A 14) mag je 30 km/h rijden. (dacht ik)
Vandaag merk ik het bord 50 op, op de verhoogde inrichting !
Dus die verplichtte 30 is niet altijd 30 ????
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: verhoogde inrichting
Volgens de regel zou je max. 30 km/u mogen, maar verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.wegcode.be schreef:Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan
30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
Dus in dit geval (bord 50) max. 50 km/u.
Opgelet, hou hier ook rekening met een aangepaste snelheid aan kruispunten met voorrang aan rechts!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: verhoogde inrichting
Dat is helaas niet de gangbare interpretatie, rijprof ...
De C43 (50) en de verkeersregel 22ter die de snelheid beperkt op correct aangegeven verhoogde inrichtingen, zijn niet tegenstrijdig.
30 valt perfect binnen de door de C43 maximaal toegelaten snelheid van 50 km/h - er is dus niet de vereiste tegenstrijdigheid tussen beide.
De C43 (50) en de verkeersregel 22ter die de snelheid beperkt op correct aangegeven verhoogde inrichtingen, zijn niet tegenstrijdig.
30 valt perfect binnen de door de C43 maximaal toegelaten snelheid van 50 km/h - er is dus niet de vereiste tegenstrijdigheid tussen beide.
Re: verhoogde inrichting
En voor wie uit de zijstraten komt, met de niet als zodanig herkenbare fietspaden die wel voorrang hebben ...de rijprof schreef:Opgelet, hou hier ook rekening met een aangepaste snelheid aan kruispunten met voorrang aan rechts!
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: verhoogde inrichting
Voor zover ik het kan zien staat het bord A14 niet op het kruispunt, maar er voor.
Dan geldt volgens mij niet de beperking van 30 km/u op de verhoogde inrichting, net zo min als de inhaal-, stilstaan- en parkeerverboden.
Dan geldt volgens mij niet de beperking van 30 km/u op de verhoogde inrichting, net zo min als de inhaal-, stilstaan- en parkeerverboden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: verhoogde inrichting
ik volg FF niet ...Stefan Peeters schreef:Voor zover ik het kan zien staat het bord A14 niet op het kruispunt, maar er voor.
een gevaarsbord moet toch altijd voor het gevaar staan ?
Ook een A14
Nominaal op 150m
Hier met onderbord om een afwijkende (kleinere) afstand (35m) aan te geven
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: verhoogde inrichting
In dit geval is de verhoogde inrichting niet beperkt tot het kruispunt: ze loopt voorbij het kruispunt gewoon door en eindigt pas voorbij de kerk.
Dan moet de verhoogde inrichting in feite worden aangekondigd door een A14, gevolgd door een F87 om de snelheidsbeperking van 30 km/u af te dwingen.
Wie hier vanuit de tegengestelde richting komt krijgt zelfs helemaal niks te zien; geen A14, geen F87... die mag dus gewoon 50 km/u rijden, inhalen en parkeren...
Is trouwens niet het enige probleempje hier: draai even op het kruispunt rechtsaf (Trichterweg of zoiets), en je rijdt pal in een zone 50... in een doodlopende straat.
Dit is met andere woorden een zootje, waar bestuurders die vanuit verschillende richtingen komen aangereden verschillende regels zouden moeten volgen en waar de signalisatie langs alle kanten rammelt...
Dan moet de verhoogde inrichting in feite worden aangekondigd door een A14, gevolgd door een F87 om de snelheidsbeperking van 30 km/u af te dwingen.
.22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14
Wie hier vanuit de tegengestelde richting komt krijgt zelfs helemaal niks te zien; geen A14, geen F87... die mag dus gewoon 50 km/u rijden, inhalen en parkeren...
Is trouwens niet het enige probleempje hier: draai even op het kruispunt rechtsaf (Trichterweg of zoiets), en je rijdt pal in een zone 50... in een doodlopende straat.
Dit is met andere woorden een zootje, waar bestuurders die vanuit verschillende richtingen komen aangereden verschillende regels zouden moeten volgen en waar de signalisatie langs alle kanten rammelt...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: verhoogde inrichting
Onder welke rubriek kan ik de uitleg over de' verhoogde inrichtingen' op deze site nog eens nalezen , terugvinden ?
Ik dacht geleerd en begrepen te hebben dat een verhoogde inrichting:
Aangekondigd werd door het gevaarsbord A14 (nominaal 150 m)
terplekke voorzien is van een bord F87 aanwijzingsbord ( dit bord vervalt indien het een verhoogd kruispunt is)
Max 30km/h
niet links inhalen
niet stilst/parkeren.
Vandaar dat jullie uitleg mij nu even doet twijfelen..
De verhoogde inrichting loopt hier inderdaad door tot voorbij de kerk...
Ik dacht geleerd en begrepen te hebben dat een verhoogde inrichting:
Aangekondigd werd door het gevaarsbord A14 (nominaal 150 m)
terplekke voorzien is van een bord F87 aanwijzingsbord ( dit bord vervalt indien het een verhoogd kruispunt is)
Max 30km/h
niet links inhalen
niet stilst/parkeren.
Vandaar dat jullie uitleg mij nu even doet twijfelen..
De verhoogde inrichting loopt hier inderdaad door tot voorbij de kerk...
Re: verhoogde inrichting
Klopt.Zjef schreef:Ik dacht geleerd en begrepen te hebben dat een verhoogde inrichting:
Aangekondigd werd door het gevaarsbord A14 (nominaal 150 m)
terplekke voorzien is van een bord F87 aanwijzingsbord ( dit bord vervalt indien het een verhoogd kruispunt is)
Binnen een zone 30 vervalt de verplichting om eender welk bord te plaatsen.
Klopt.Max 30km/h
niet links inhalen
niet stilst/parkeren.
Maar wettelijk gezien zijn deze beperkingen enkel van toepassing op de correct aangegeven verhoogde inrichtingen
Deze verhoogde inrichting blijkt vanuit de andere richting niet eens aangegeven te zijn ... al weet je dat vanuit dit streetview zicht natuurlijk nog niet
(Het merendeel van de verhoogde inrichtingen in Vlaanderen, is overigens ofwel NIET correct gesignaleerd, ofwel niet in orde met hellingsgraad, hoogte, lengte, ... Touring had het dacht ik ooit over 80% of zoiets.)
Op examen : rij er maar 30 ...
Wetgeving verhoogde inrichtingen:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3-art22ter