voorrang geven op voorrangsweg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
benjaplus
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2014, 14:34

voorrang geven op voorrangsweg

Bericht door benjaplus »

Geachte,
ik heb deze vraag al een tijdje, en hoopte dat iemand mij ermee kon helpen.
Bij ons thuis is een voorrangsweg met snelheidslimiet van 70 km/u. En er loopt een zebrapad over. In theorie zou ik elke voetganger voorrang moeten geven die op zebrapad is, en die aanstalten maakt om erop te gaan (maw die ervoor staat).

Is dit juist? Want stoppen op een voorrangsbaan lijkt me toch heel gevaarlijk… . En hoe zou het zitten met een fietspad? En een fietspad met driehoeken?

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: gelden de regels hier beschreven (http://www.gratisrijbewijsonline.be/voorrangwet6.htm) ook voor voorrangsweg. Is misschien een stomme vraag, maar staat nergens specifiek vermeld.

Alvast erg bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang geven op voorrangsweg

Bericht door Inazuma »

benjaplus schreef:In theorie zou ik elke voetganger voorrang moeten geven die op zebrapad is, en die aanstalten maakt om erop te gaan (maw die ervoor staat).

Is dit juist?
Ja.
Niet enkel in theorie ...
Want stoppen op een voorrangsbaan lijkt me toch heel gevaarlijk…

Enig idee wat de gevolgen van NIET stoppen kunnen zijn ?

En hoe zou het zitten met een fietspad?
En een fietspad met driehoeken?
Dwars ?
Dat kan er in principe enkel liggen indien de fietsers voorrang moeten verlenen.

Er zijn talloze situaties waar de wegbeheerder in de fout gaat, en dat NIET zo is.
In dat geval legt u bij een ongeval de situatie vast, en legt u - eventueel samen met de fietser of diens nabestaanden - klacht neer tegen de wegbeheerder die verantwoordelijk is voor deze weg.
Plaats reactie