Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
cx_mania

Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door cx_mania »

Hallo ik heb een vraag ivm het trekgewicht van de auto:

Ik heb een auto die ongeremd 510 kg mag trekken en geremd 1100 kg (dit staat op het keurings-bewijs).
Nu heb ik een geremde aanhangwagen met MTM 750 kg niet appart ingeschreven (geen Q of U plaat maar de plaat van de auto) en dus ook niet gekeurd.
Wel met Type plaatje MTM 750 kg, merk en chassis-nummer.

Deze trek ik met mijn auto.
Nu zei mij iemand dat dit niet telt als een geremde aanhangwagen omdat deze niet ingeschreven en gekeurd is en bijgevolg word beschouwd als een ongeremde MTM 750kg aanhangwagen.
En ik deze dan maar mag beladen tot een totaalgewicht van 510kg.

Ik heb al gegoogeld en de zoek functie van dit forum gebruikt maar vind geen antwoord.
Wie weet hoe het nu juist in elkaar zit?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door Stefan Peeters »

Vraag eens aan die persoon waar hij die informatie gehaald heeft?

Wanneer je wagen een geremde aanhangwagen mag trekken van 1100 kg mag je deze geremde aanhangwagen met een mtm van 750 kg trekken tot zijn volledig toegelaten gewicht. Of die aanhangwagen al dan niet ingeschreven is heeft geen belang.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
cx_mania

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door cx_mania »

@Stefan

Dank voor je reactie!
De persoon die mij dit zij kwam ik toevallig tegen tijdens het tanken en wees mij hierop, waar hij dit gehaald had heb ik niet gevraagd.

Ik heb de vraag ook gesteld op een ander forum en daar word mij hetzelfde vertelt, namelijk dat de aanhangwagen in geladen toestand max 510kg mag wegen.
Omdat een geremde mtm750kg aanhangwagen gelijkgesteld word met een ongeremde.

Helaas heb ik dit tot op vandaag nergens op een officiële site zo uitdrukkelijk beschreven gevonden.
Er word altijd duidelijk onderscheid gemaakt tussen geremd en ongeremd, en dat een aanhangwagen met een mtm van 750kg niet ingeschreven en gekeurd moet zijn.
En als je die bepaling volgt is het inderdaad zoals jij schrijft.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door Stefan Peeters »

cx_mania schreef:Ik heb de vraag ook gesteld op een ander forum en daar word mij hetzelfde vertelt, namelijk dat de aanhangwagen in geladen toestand max 510kg mag wegen.
Omdat een geremde mtm750kg aanhangwagen gelijkgesteld word met een ongeremde.
Kan je mij een link bezorgen naar dat forum? Mag via pb of via mail: gro-forum@gmail.com.

Ik wil wel eens zien waar zij die onzin halen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
cx_mania

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door cx_mania »

@Stefan

Je hebt mail :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb ondertussen een en ander verder uitgeplozen, gecontroleerd, nagevraagd en laten controleren en ik blijf bij mijn vorige stelling:
Stefan Peeters schreef:Wanneer je wagen een geremde aanhangwagen mag trekken van 1100 kg mag je deze geremde aanhangwagen met een mtm van 750 kg trekken tot zijn volledig toegelaten gewicht. Of die aanhangwagen al dan niet ingeschreven is heeft geen belang.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
cx_mania
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2014, 21:18

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door cx_mania »

Stefan, bedankt voor het controleren en navragen!
Dit is een antwoord wat duidelijkheid en zekerheid brengt voor mij.
Johan.ch

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door Johan.ch »

Kijk wel na of uw verzekering een geremde aanhangwagen dekt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door Inazuma »

Johan.ch schreef:Kijk wel na of uw verzekering een geremde aanhangwagen dekt.
Doorgaans kijken die naar MTM, en is tot 750 kg toegelaten, zonder enige vermelding ivm remmen.
cx_mania
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2014, 21:18

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door cx_mania »

Johan.ch schreef:Kijk wel na of uw verzekering een geremde aanhangwagen dekt.
Mijn verzekering verzekerd de gekoppelde en ongekoppelde aanhangwagen zolang deze voorzien is van een duplicaat nummerplaat van het trekkend voertuig.

Bijkomende vraag:
Zoals vermeld in de openingspost mag mijn auto een geremde aanhangwagen trekken met een maximum mtm van 1100kg.
Mag ik hier een aanhangwagen met mtm 1300kg aankoppelen als ik deze maximum belaad tot mtm1100 kg?
De mtm van de auto is 1640kg en ik heb een B rijbewijs.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto

Bericht door bert.covens »

cx_mania schreef: Zoals vermeld in de openingspost mag mijn auto een geremde aanhangwagen trekken met een maximum mtm van 1100kg.
Mag ik hier een aanhangwagen met mtm 1300kg aankoppelen als ik deze maximum belaad tot mtm1100 kg?
De mtm van de auto is 1640kg en ik heb een B rijbewijs.
1. Qua rijbewijs

« § 2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

Welnu,


MTM auto = 1640 + MTM aanhangwagen 1300kg = 2940 kg. Dus de MTM van het samenstel, is perfect binnen de 3.500 kg. Je mag dus deze combinatie besturen met een rijbewijs B.


2. qua maximaal sleepvermogen van je auto

Als je ervoor zorgt, dat de massa in beladen toestand van je aanhangwagen nooit groter is, dan hetgeen je wagen maximaal mag slepen, is er wettelijk gezien ook geen enkel probleem. Je wagen wordt immers niet overbelast, omdat je aanhangwagen theoretisch meer kan/mag wegen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie