stilstaan op mindervalideparking

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Hij deed mee aan een verkoop t.v.v een jeugdbeweging en stond op de parking van de jeugdbeweging om te laden en te lossen..
Kan hij bewijzen dat er enkel geladen of gelost werd :?:[/quote]

Zoiets echt bewijzen is moeilijk hé.. Het is nogal een afgelegen plaats en er was geen activiteit gaande dus ook niemand aanwezig.

Het proces verbaal vermeldt dat ze gezegd hebben dat ze aan het inladen waren. Ze hebben enkel een flyer van de wijnverkoop waar opstaat dat die toen doorging. Maar dat is eerder een aanwijzing. natuurlijk... We weten niet wat we meer kunnen doen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Inazuma »

Sophie987 schreef:Het is nogal een afgelegen plaats en er was geen activiteit gaande dus ook niemand aanwezig.
Dan werd er toch geparkeerd :?:
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Inazuma schreef:
Sophie987 schreef:Het is nogal een afgelegen plaats en er was geen activiteit gaande dus ook niemand aanwezig.
Dan werd er toch geparkeerd :?:
Ik zeg juist heel duidelijk dat zij daar enkel waren om wijn in te laden om deze dan nog af te leveren bij de klanten, en ik geloof hen daarin aangezien de uitleg ook zeer plausibel is.

We schrijven nu een antwoordformulier en hopelijk kiest het parket ervoor om het voorval te seponeren. Overigens, de politie is enkel bevoegd om zintuiglijke materiële vaststellingen te doen. Juridische of feitelijke deducties genieten geen bijzondere bewijswaarde. Zij kunnen dus vaststellen dat de auto er stond, maar 'parkeren' is een kwalificatie. Ze hadden best eerst het voertuig geobserveerd, dan was alles duidelijk geweest.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door bert.covens »

Sophie987 schreef:Ik zeg juist heel duidelijk dat zij daar enkel waren om wijn in te laden om deze dan nog af te leveren bij de klanten
Stilstaan = de tijd nodig om goederen te laden en/of te lossen. Dit dient strikt te worden gelezen.

Dergelijke (bijkomende) uitleg, zou ik in jouw plaats niet teveel doen als het ooit voor de rechtbank komt ....

Stilstaan = de tijd nodig om goederen te laden en/of te lossen.
De tijd die je vervolgens nodig hebt om de reeds uitgeladen goederen ook nog naar je klant te brengen daarentegen ....
Sophie987 schreef: en ik geloof hen daarin aangezien de uitleg ook zeer plausibel is.
Er zegt hier niemand dat we jou (of je kennissen) daarover niet zouden geloven ...

Maar daar gaat het helemaal niet om. Het enige wat in een rechtbank zal tellen, is wat de wegcode voorschrijft. En de wegcode omschrijft uitsluitend de tijd die nodig is om goederen te laden/te lossen als stilstaan. Dit wordt doorgaans nogal strikt geïnterpreteerd.

Dus: wil je in de rechtbank iets of wat een kans maken, dan zou ik je aanraden:

1) Grondig na te lezen, of er in de vaststellingen niks beschreven werd, waaruit een rechter kan concluderen dat er wel degelijk sprake is van parkeren ipv stilstaan.
==> alles wat een agent verklaart te hebben vastgesteld, heeft omgekeerde bewijswaarde, tot jij het tegendeel kan bewijzen ...
2) Louter en alleen te verklaren dat je bezig was met goederen te laden/te lossen. Beperk je daartoe !
3) IN IEDER GEVAL: héél stilletjes zwijgen over 't feit dat voormelde goederen ook nog 's naar de klant gebracht werden nadat je ze uitgeladen hebt.

Als je in de rechtbank of ergens in je verklaring daar toch over begint, ga je jezelf quasi zeker hopeloos vastrijden. Dan zou ik je zelfs aanraden om vooral weg te blijven uit een rechtbank, want 't gaat je (kennissen) gegarandeerd iets meer kosten.
Sophie987 schreef: We weten niet wat we meer kunnen doen.
Ik zou zeggen: er vooral niet bij vertellen dat je de goederen nog naar de klant gebracht hebt, nadat je ze uitgeladen hebt.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 19 dec 2014, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

bert.covens schreef:
Sophie987 schreef:Ik zeg juist heel duidelijk dat zij daar enkel waren om wijn in te laden om deze dan nog af te leveren bij de klanten
Stilstaan = de tijd nodig om goederen te laden en/of te lossen. Dit dient strikt te worden gelezen.

Dergelijke (bijkomende) uitleg, zou ik in jouw plaats niet teveel doen als het ooit voor de rechtbank komt ....

Stilstaan = de tijd nodig om goederen te laden en/of te lossen.
De tijd die je vervolgens nodig hebt om de reeds uitgeladen goederen ook nog naar je klant te brengen daarentegen ....
Sophie987 schreef: en ik geloof hen daarin aangezien de uitleg ook zeer plausibel is.
Er zegt hier niemand dat we jou (of je kennissen) daarover niet zouden geloven ...

Maar daar gaat het helemaal niet om. Het enige wat in een rechtbank zal tellen, is wat de wegcode voorschrijft. En de wegcode omschrijft uitsluitend de tijd die nodig is om goederen te laden/te lossen als stilstaan. Dit wordt doorgaans nogal strikt geïnterpreteerd.

Dus: wil je in de rechtbank iets of wat een kans maken, dan zou ik je aanraden:

1) Grondig na te lezen, of er in de vaststellingen niks beschreven werd, waaruit een rechter kan concluderen dat er wel degelijk sprake is van parkeren ipv stilstaan.
==> alles wat een agent verklaart te hebben vastgesteld, heeft omgekeerde bewijswaarde, tot jij het tegendeel kan bewijzen ...
2) Louter en alleen te verklaren dat je bezig was met goederen te laden/te lossen. Beperk je daartoe !
3) IN IEDER GEVAL: héél stilletjes zwijgen over 't feit dat voormelde goederen ook nog 's naar de klant gebracht werden nadat je ze uitgeladen hebt.

Als je in de rechtbank of ergens in je verklaring daar toch over begint, ga je jezelf quasi zeker hopeloos vastrijden. Dan zou ik je zelfs aanraden om vooral weg te blijven uit een rechtbank, want 't gaat je (kennissen) gegarandeerd iets meer kosten.
Sophie987 schreef: We weten niet wat we meer kunnen doen.
Ik zou zeggen: er vooral niet bij vertellen dat je de goederen nog naar de klant gebracht hebt, nadat je ze uitgeladen hebt.
Bedankt voor alle tips.
Ik bedoel dat ze eigenlijk de dozen wilden inladen, om daarna deze bestellingen nog af te leveren bij de klanten (niet de dozen naar de klant brengen terwijl de auto er staat). Heel concreet: dozen in wagen, en met de wagen deze dozen wegbrengen, daarna naar huis. Het is ook zo dat deze controle plaatsvond in het kader van een actie waarbij politie extra controles uitvoerde op mindervalideparkings. Ook al was het toegelaten om er stil te staan om te laden en te lossen, ik heb mijn broer verteld dat dit eigenlijk geen goed idee was. Mijn vermoeden (dat ik niet zal vermelden in het antwoordformulier) is dat de agenten heel ijverig waren en op dat moment een misinterpretatie deden.

In het antwoordformulier heb ik vermeld dat mijn broer (en de passagier bij hem) effectief aan het laden en lossen was. Ik heb er ook een folder bijgestoken van de verkoop. Dit is geen bewijs natuurlijk, maar is wel een aanwijzing en toont toch aan dat we de moeite hebben gedaan alles zo correct mogelijk weer te geven. Verder heb ik ook (oprecht) geschreven dat de jeugdbeweging wil benadrukken dat de controles ook aan de lokalen (dat ietwat afgelegen is) worden geapprecieerd aangezien de mindervalideparkings ook daar zeer nodig zijn. Overigens is het zo dat wij een procedure voor de rechtbank liefst vermijden. Het dossier gaat nog naar het bevoegde parket en mij lijkt het voor de hand liggend dat ze ofwel zullen seponeren ofwel een minnelijke schikking zullen doen, maar niet meteen zullen overgaan tot dagvaarding (?).

Ik vraag mij ook nog af: maakt het iets uit dat de agent verkeerdelijk een verkeersbord E6 vermeldt in het PV? Houdt men rekening met zulke slordigheden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door de rijprof »

Het is nogal een afgelegen plaats en er was geen activiteit gaande dus ook niemand aanwezig.
In dat geval zet de agent wel heel erg de puntjes op de i. :(

Ik denk dat onderstaande in jouw voordeel speelt.
"het voertuig staat geparkeerd, wij identificeren de bestuurder als zijnde x. Hij kan geen geldige parkeerkaart voorleggen en antwoordt dat ze bezig zijn met uitladen. Wij gaan over tot het verbaliseren."
Ze spreken zichzelf tegen.

+
ik zeg juist heel duidelijk dat zij daar enkel waren om wijn in te laden
Niet dat het zoveel uitmaakt of het nu in- of uitladen was.

Als je kunt aantonen dat je aan het laden of lossen was, maar daar ook niet langer stond dan strikt nodig, denk ik dat je wel een punt hebt.
Waar enkel parkeren verboden is of voorbehouden is voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap, is stilstaan toegelaten.
wegcode.be schreef:2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
wegcode.be schreef:Artikel 25. Parkeerverbod
...
14° op de parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3° c, behalve voor de voertuigen gebruikt door personen met een handicap die in het bezit zijn van een speciale kaart zoals bedoeld in artikel 27.4.1 of 27.4.3.
wegcode.be schreef:Artikel 70. Verkeersborden betreffende het stilstaan en het parkeren
70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
c) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Afbeelding

Het symbool mag op het verkeersbord E9a afgebeeld worden.
Afbeelding
Ik vraag mij ook nog af: maakt het iets uit dat de agent verkeerdelijk een verkeersbord E6 vermeldt in het PV? Houdt men rekening met zulke slordigheden?
Procedurefout? Er zijn er die daardoor hun gevangenisstraf ontlopen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Ik denk dat onderstaande in jouw voordeel speelt.
"het voertuig staat geparkeerd, wij identificeren de bestuurder als zijnde x. Hij kan geen geldige parkeerkaart voorleggen en antwoordt dat ze bezig zijn met uitladen. Wij gaan over tot het verbaliseren."
Ze spreken zichzelf tegen.


De onderste regel in het PV is wel jammer:
"Hij antwoordt ons dat ze bezig zijn met uitladen. Wij gaan over tot verbaliseren.

Wanneer wij tien minuten later terug passeren bemerken wij opnieuw dit voertuig en manen aan de auto te verplaatsen waarop hij dit uiteindelijk ook doet.
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Ik vraag mij af of de vaststelling die gebeurd is na het verbaliseren nog zo relevant is. Ze gaan dan eigenlijk een overtreding vaststellen en die overtreding motiveren op basis van een latere gebeurtenis. Heel causaal is dat niet.

En uiteindelijk doet het er ook niet toe hoe lang het laden en lossen duurde. Zonder tussenkomst waren ze waarschijnlijk niet zo geschrokken en had het misschien veel vlotter gegaan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Inazuma »

Sophie987 schreef:We schrijven nu een antwoordformulier en hopelijk kiest het parket ervoor om het voorval te seponeren.
Je kan hopen, maar als ze daar lezen dat het voertuig er na het verbaliseren nog is blijven staan, kan het ook rechtstreeks een dagvaarding worden.

Sommige politieparketten zijn erg kittelorig inzake voorbehouden parkeerplaatsen voor gehandicapten.
Overigens, de politie is enkel bevoegd om zintuiglijke materiële vaststellingen te doen.
en die vaststelling is dat ze niet zagen in/uitladen ...
Juridische of feitelijke deducties genieten geen bijzondere bewijswaarde. Zij kunnen dus vaststellen dat de auto er stond, maar 'parkeren' is een kwalificatie.
Droom maar verder ...
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Inazuma schreef:
Sophie987 schreef:We schrijven nu een antwoordformulier en hopelijk kiest het parket ervoor om het voorval te seponeren.
Je kan hopen, maar als ze daar lezen dat het voertuig er na het verbaliseren nog is blijven staan, kan het ook rechtstreeks een dagvaarding worden.

Sommige politieparketten zijn erg kittelorig inzake voorbehouden parkeerplaatsen voor gehandicapten.
Overigens, de politie is enkel bevoegd om zintuiglijke materiële vaststellingen te doen.
en die vaststelling is dat ze niet zagen in/uitladen ...
Juridische of feitelijke deducties genieten geen bijzondere bewijswaarde. Zij kunnen dus vaststellen dat de auto er stond, maar 'parkeren' is een kwalificatie.
Droom maar verder ...

VAN NOOTEN, M., proces verbaal tot bewijs van het tegendeel, Leuven, Jura falconis, 2002/2003

http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/39n3/vannooten.htm
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door bert.covens »

Sophie987 schreef:De onderste regel in het PV is wel jammer:
"Hij antwoordt ons dat ze bezig zijn met uitladen. Wij gaan over tot verbaliseren.

Wanneer wij tien minuten later terug passeren bemerken wij opnieuw dit voertuig en manen aan de auto te verplaatsen waarop hij dit uiteindelijk ook doet.
Daar was ik dus al bang voor .....

Ik betwijfel overigens of je er goed aan gedaan hebt, om je verdediging volop prijs te geven op je antwoordformulier. Het parket kent nu al bij voorbaat je verdedigingsstrategie, en krijgt dus ook de kans om die te counteren in de rechtbank. En -minder aangenaam voor betrokkene-, het parket laat doorgaans zélf niet te snel in haar kaarten kijken. Ofwel valt er alsnog een minnelijke schikking in de brievenbus, die dan al tien euro duurder is dan de onmiddellijke inning. Ofwel hoor je er lange tijd niks meer van, maar dan kan het twee kanten uit. Ofwel is de zaak geseponeerd (met de huidige verdediging, acht ik de kans eerder erg klein, ma bon). Ofwel, wordt betrokkene tussen dit en enkele maanden (tot net geen jaar) gedagvaard, en komt de zaak voor de rechtbank. En -minder aangenaam- al die tijd, blijft betrokkene quasi zeker in het ongewisse over de beslissing van het parket terzake ....

De link die je opgeeft, schijnt niet te werken ....
Laatst gewijzigd door bert.covens op 19 dec 2014, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

bert.covens schreef:De link schijnt niet te werken ....
Denk dat je de bron ook vindt zonder jura. Als je op Google Van Nooten, proces verbaal tot bewijs van het tegendeel intypt.
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

We zullen zien wat er nog van komt. Hopelijk horen we er niets meet van. Meer kunnen we toch niet doen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door bert.covens »

Je bedoelt >>> deze link :?:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Inazuma »

Als u vindt dat parkeren een kwalificatie is die toehoort aan de rechter, wens ik u zeer veel succes voor de PR.

Deze bevoegdheid wordt zelfs gedelegeerd aan parkeerwachters ...
Plaats reactie